İmamiye Şiası

Kısaca: İmamîye Şiası, ''Şiîlik'' meşrebi içerisinde mevcûd olan tüm tarikât ve mezheplerin ortak i'tikatlarını tanımlamak maksadıyla kullanılan bir fıkıh deyimi olup, Aşırı Ghulât ''(Radikal dinci fırkalar),'' Keysanîlik ''(Dörtçüler)'', Zeydîlik ''(Beşçiler)'', İsmailîlik ''(Yedicilik/Yedi İmamcılık)'' ''(Mustâlîlik ve Nizarîlik)'', ve İsnâaşerîyye ''(Onikicilik/On İki İmamcılık)'' ''(Câferiyye Şiîliği ve Anadolu Alevîliği)'' ile Arap Aleviliği'ni de kapsamı altına alan bir şekilde tanımlanmaktadır. ...devamı ☟

İmamiye Şiası, Şiilik meşrebi içerisinde mevcud olan tüm tarikat ve mezheplerin ortak i'tikatlarını tanımlamak maksadıyla kullanılan bir fıkıh deyimi olup, Aşırı Ghulat (Radikal dinci fırkalar), Keysanilik (Dörtçüler), Zeydilik (Beşçiler), İsmaililik (Yedicilik/Yedi İmamcılık) (Mustalilik ve Nizarilik), ve İsnaaşeriyye (Onikicilik/On İki İmamcılık) (Caferiyye Şiiliği ve Anadolu Aleviliği) ile Arap Aleviliği'ni de kapsamı altına alan bir şekilde tanımlanmaktadır. Şii tarikat ve mezhepler * Aşırı Ghulat ' ** Bazighilik: İmam Cafer-i Sadık'ın Tanrılığına inanılan mezheb; ** Dhammilik: Ali bin Ebu Talib'in Tanrılığına inanılan mezheb; ** Ghurabilik: Cebrail'in Tanrı'nın buyruklarını hata ile Ali bin Ebu Talib'in yerine Hazreti Muhammed'e indirdiğine inananların kurduğu mezheb; ** Ya’furilik: Mu’ammer el-Kufi'in Tanrılığına inanılan mezheb. * Keysanilik' (Dörtçüler): Mehdi kavramını ortaya atarak ilk defa İmam ünvanını kullanan; Ali bin Ebu Talib'den sonra sırası ile Hasan bin Ali, Hüseyin bin Ali, ve dördüncü İmam olarak ta Ali bin Hüseyin ''’in yerine Ali bin Ebu Talib’in Banu Hanife Kabilesi mensubu Havlet bint Ca'fer’den olan oğlu Muhammed bin el-Hanifiyye'nin imamlık ve Mehdiliğini kabullenen; temelleri El-Mukhtar bin Ebu ʿUbeydullah el-Taifi tarafından atılan, ve daha sonra da kendi içlerinden Abbasiler Halifeliği’ni çıkaran ghulat ' mezheb. ** Berbericilik: Muhammed bin el-Hanifiyye’yi Tanrısallaştıran ve Hamza ibn ʿUmara el-Berberi'nin Peygamber olduğuna inananların mezhebi; ** Haşimilik' (Dörtçüler): Muhammed bin Hanifiyye’nin ölümünü kabullenerek en büyük oğlu Ebu Haşim'i halef olarak kabul edenlerin mezhebi; ** 'Karibilik / Kuraybilik' (Dörtçüler): Adını imam Ebu Karib/Kurayb el-Darir’den alan, Muhammed bin el-Hanifiyye’nin ölmediği ama saklandığı ve bir gün adalet dağıtmak üzere yeryüzüne Mehdi olarak döneceğine inanılan mezheb; ** 'Sarrajcılık' (Dörtçüler): Muhammed ibn el-Hanifiyye’nin ölümünü kabullenen fakat ilerde bir gün adalet dağıtmak üzere yeryüzüne Mehdi olarak döneceğine inanılan Hayyan el-Sarraj tarafından kurulan mezheb; ** 'Hürrem’iyye' (Ḵhorrām-Dīnān / Khurrāmīyah / Muḥammira / Kızıl-Giyinenler / Kızıllar Kısmen Dörtçülerin uzantısıdır): Al-Makdisi'den nakledildiği üzere, El-Mukanna‘ tarafından temelleri atılan, Ebu Müslim Horasani'nin Mehdiliğine, reenkarnasyona, Tanrı'nın sırasıyla Hazreti Muhammed, Hazreti Ali, Ebu Müslim Horasani ve en son olarak ta Haşim el-Mukanna‘’da vucud bulduğuna inanan, başkalarına zarar vermemek kaydıyle herşeyden zevk almayı mübah sayan, ve kendilerini İslamiyet kisvesi altında gizleyen Mazdekçıların oluşturduğu dini ve siyasi ghulat '' mezheb. * Zeydilik (Beşçiler): Beşinci İmam olarak Zeyd bin Ali'yi kabul eden kol. ** Dukeynilik: Hazreti Muhammed'in haleflerinin Ali bin Ebu Talib'in tarafını tutmamalarından dolayı imanlarını kaybettiğine inananların mezhebi; ** Halefilik: Zeyd bin Ali'nin haleflerinin Abd el-Samed adlı bir şahıs ve onun neslinden devam ettiğine inananların mezhebi; ** Heşebilik / Surhabilik: İmamlığın, imamın bilgisiz ve ahlaksız olması dahil, her halükarda Hasan bin Ali ile Hüseyin bin Ali'nin soyundan gelenlerde kalması gerektiğine inananların mezhebi; ** Jarudilik: Adını Ebu’l Jarud Ziyad bin Ebu Ziyad’dan alan, Ebu Bekr-i Sıddık, Ömer ibn Hattab, ve Osman bin Affan'ın her üçünün Ali bin Ebu Talib'i halife seçmemekle büyük bir günah işlemiş olmamakla beraber hatalı bir davranışta bulunmuş olduklarına, ve bu nedenle de onların Ashab-ı Kiram'lıklarının geçerli olamayacağını beyan etmekle beraber alenen suçlamaktan da kaçınan, diğer taraftan ise Talha bin Ubeydullah ile Zübeyr bin AvvamAli bin Ebu Talib'e başkaldırmış olmalarından ötürü şiddetle kınayanların mezhebi; ** Süleymanilik: Adını Süleyman bin Jarir’den alan, haliferliğin kime gideceğinin istişareler neticesinde karara varılması gereken bir husus olduğuna, ve Ebu Bekr-i Sıddık ile Ömer ibn Hattab'ın Ali bin Ebu Talib'i halife seçmemekle hata işlediğine fakat günaha girmediğine inananların mezhebi; *** Butrilik / Tabirilik: Kathir en-Nevva El-Ebter tarafından kurulan, inançları hemen hemen Süleymanilik ile ayni olmakla birlikte, Ebu Bekr-i Sıddık, Ömer ibn Hattab, ve Osman bin Affan'ın üçününde Ali bin Ebu Talib'i halife seçmemekle hatalı olduğuna fakat günaha girmemiş olduklarına inananların mezhebi; *** Salihilik: Hasan ibn Salih tarafından kurulan, inançları hemen hemen Süleymanilik ile ayni olmakla birlikte, Ebu Bekr-i Sıddık, Ömer ibn Hattab, ve Osman bin Affan'ın üçününde Ali bin Ebu Talib'i halife seçmemekle hatalı olduğuna fakat günaha girmemiş olduklarına inananların mezhebi; ** Vasitilik: On İki İmamın tamamını da tanıyan Zeydiler'in oluşturduğu mezheb. * Ismaʿil’iyye (Yedi İmamcılık/Yedicilik): Yedinci İmam olarak İsmail bin Cafer el-Mubarek’i kabul eden kol. ** Karmatilik (Yediciler/el-Bakl’iyye): Fatımi halifelerinin imamlığını kabul etmeyen kol. ** Dürzilik (Kısmen Yedi İmamcıdır): Fatımiler’in beşinci halifesi Hakim Biemrillah’a uluhiyet isnad eden ghulat ' kol. ** Nizari İsmaililik' (Yedicilik): Sekizinci Fatımi halifesi Ebu Tamim Ma’add el-Mustansir bi-llah'ın oğullarından Nizar'ı On dokuzuncu İsmailiyye imamı olarak kabul eden kol. ** 'Mustalilik' (Yedicilik): Sekizinci Fatımi halifesi Ebu Tamim Ma’add el-Mustansir bi-llah'ın oğullarından Ahmed el-Musta‘li bi-llah’ı Dokuzuncu Fatımi halifesi olarak kabul eden kol. * 'On İki İmamcılık ** İsna‘aşer’iyye' (Onikicilik): *** Ca‘fer’iyye (Onikiciler): On iki İmamlar'a Hazreti Muhammed'in hak vasi ve halifeleri ve Allah'ın masum evliya ve huccetleri olarak inanan Şia'nın esas ve yaygın olan ana koludur, yani özüdür. ** 'Kalenderilik' (On İki İmamcılık): 8. yüzyıl Samaniler devri öncesi fa’al olan Melamet’iyye akımından beslenen, Budizm ve Hinduizm etkilerini sergileyen, kalça boyu kıl yapımı gömlekler giyinen ya da sadece battaniyeyle örtünen, ve her türlü ilacın kullanımına karşı çıkanların yolu) *** Haydarilik (On İki İmamcılık): Kutb’ud-Din Haydar tarafından kurulan, 12. yüzyıldan itibaren Kalenderiğin en yaygın ve fa’al kolunu oluşturan, kendilerini hakir görmek ve aşağılamak suretiyle vücudlarına demirden halkalar takarak yalın ayak dolaşan, keçe ve çuhadan yapılma elbiseler giyerek zillet içerisinde bekar yaşayanların oluşturduğu yol; ** Vefa’iyye (On İki İmamcılık): Ebu'l Vefa el-Bağdadi tarafından kurulan, manevi ve maddi temizliğe çok önem veren, sıklıkla zikir ve Semah uygulayan sufi/tasavvufi yol; *** Baba’iyye (On İki İmamcılık): Vefa’iyye tarikatına bağlı Ebu'l-Baka Baba İlyas bin Ali el-Horasani'nin müridlerinden olan Baba İshak Kefersudi'nin geliştirdiği sufi/tasavvufi yol. ** Barak’iyyun (On İki İmamcılık): Başlangıçta Vefa'iyye tarikatından Ebu'l-Baka Baba İlyas bin Ali el-Horasani’nin halifesi Aybek Baba’nın en iyi müridi, daha sonra ise hem Hacı Bektaş-ı Veli’nin halifesi hem de Rufai tarikatına bağlı Sarı Saltuk Baba’nın müridi olan Barak Baba’nın geliştirdiği sufi/tasavvufi yol; *** Anadolu Aleviliği (On İki İmamcılık); *** Kürt Aleviliği (Hazreti Ali’ye uluhiyet isnad eden ghulat '' sufi/tasavvufi yol; Bektaşilik'te olduğu gibi Barak Baba'nın fikirlerinin etkisiyle ortaya çıkmış olmakla beraber On İki İmamcı olmayıp, İslamiyet'e Bahailik'ten de uzak kalan inançlar kapsamında mutalaa edilir.): Musa el-Kazım soyundan geldiği öne sürülen ve Hacı Bektaş-ı Veli ile özdeşleştirilen Sultan Sahak tarafından batı İran'da 14. yüzyılın sonlarında Zerdüştlük inancından beslenerek kurulan, Kur'an-ı Kerim'i ve Hazreti Muhammed'in peygamberliğini kabul etmeyen, fakat Ali bin Ebu Talib'in Tanrılığı temeli üzerine dayanan, ve "Kelam-ı Serencam" adlı kitabı dini öğretilerinin temeli olarak kabul eden inanç. ** 'Arap Aleviliği ' (Onbircilik; kısmen On İki İmamcıdır): Hazreti Ali’ye uluhiyet isnad eden ghulat ' fırka. ** Huruf’iyye' (Onbircidir):Tanrı'nın her peygamberde aşamalı olarak kendisini açtığına, en son olarakta yedinci Şii imamı Musa el-Kazım’ın soyundan gelen ve Huruf’iyye inancının kurucusu olan "Feyzl’ul-Lah Ester-Âbad"’nin bedeninde vücud bulduğuna, ve ("Feyzl’ul-Lah Ester-Âbad") Naimi’nin "Cavidan el-Kebir" (Cavid-Name)’sinin Kur'an-ı Kerim’i ilga ettiğine inanan On İki İmamcı sufi/tasavvufi yol; *** Nuktav’iyye (On İki İmamcılık): Hazreti Muhammed’in daha yüksek seviyede reenkarnasyonu olduğu iddiasiyle 1397 yılında kendisini Mehdi ilan eden "Mahmud Pasikhani" tarafından İsmailiyye-Nizarilik mezhebi ile tanınan İsfahan Eyaleti'nin Kaşan şehri yakınlarında "Anjudan" köyünde Huruf’iyye’nin bir yan kolu olarak kurulan ve Pasikhani’nin ölümünden sonra da Şah Tahmasp’ı Mehdi ilan etmeğe kalkışan On İki İmamcı sufi/tasavvufi yol. ** 'Bektaş’iyye' (On İki İmamcılık): Adını, 13. yüzyılda Anadolu'nun İslamlaşması sürecinde etkin olarak fa'aliyet gösteren ve Horasan Melametiliğinin önde gelen temsilcilerinden Yusuf Hemedani'nin öğrencisi Hoca Ahmed Yesevi'nin öğretilerinin Anadolu'daki uygulayıcısı olan büyük Türk mutasavvıfı Kalenderi / Haydari şeyhi Hacı Bektaş-ı Veli'den alan On İki İmamcı sufi/tasavvufi yol. *** Âhiler (On İki İmamcılık); *** Dedebabalık (On İki İmamcılık): Hacı Bektaş-ı Veli'nin soyundan gelen Balım Sultan tarafından, 14. ile 15. yüzyıllarda Azerbaycan ve Anadolu'da etkin olan Hurufilik akımının da etkisinde kalarak İbahilik, teslis (üçleme), tenasüh ve hülul anlayışlarını da Bektaşilik içine katmak suretiyle 16. yüzyılın başlarında kurumsallaştırılan, özellikle Balkanlar'daki Türkler arasında yaygın olan On İki İmamcı tasavvufi yol; ** 'Safev’iyye' (On İki İmamcı ve Onikiciğin menşei): Safeviler'in son dönemlerinde Ahbarilik itikadi ekolü tarafından biçimlendirilen On İki İmamcı sufi/tasavvufi inanç; *** Kızılbaşlık (On İki İmamcılık): 16. yüzyılda Azerbaycan'da yaşayan ve Safevi Devleti'nin kurulması için önemli destek sağlamış olan Hürremiyye (Ḵhorram-Dīnān) adlı bir dini ve siyasi topluluğun ruhani torunları; *** Celalilik (On İki İmamcılık): Kendini Mehdi ilan eden Bozoklu Şeyh Celal taraftarlarının oluşturduğu On İki İmamcı sufi/tasavvufi yol. ** 'Niʿmetullah’iyye' (On İki İmamcılık): Altıncı İmam Cafer-i Sadık soyundan gelen ve Kadiri Sufilerinden ʿAbd-Allah Yefa’i'nin müridi olan Sünni Şah Niʿmetullah-i Veli (Nur’ed-Din Kirmani) tarafından tarafından kurulan ve daha sonra da Ömer ibn Hattab'ın katledildiği gün olan Zilhicce ayının yirmialtısını karnavalımsı bir resmi bayrama dönüştüren Şah İsmail’in Şiiliği mecburi devlet dini ilan etmesiyle Şiiliği benimsemek zorunda kalan On İki İmamcı sufi/tasavvufi yol; *** Nurbakş’iyye (On İki İmamcılık): Dr. Cavid Nurbakş tarafından 20. yüzyılda yeniden yapılandırılan tasavvufi Yeni-Niʿmetullahilik yolu. ** 'Rufailik': Ahmed Er Rufai tarafından kurulan sufi/tasavvufi yol; *** Galibilik (On İki İmamcılık): Abdülkadir Geylani ile Ahmed Er Rufai'nin Tasavvufi prensiplerini benimseyen, mezhepte Hanefi meşrepte ise Alevi olan Sufi/tasavvufi yol. * 'Sınıflandırılamayanlar ** Eftahilik / Fethilik: Adını Geniş manasına gelen Eftah kelimesinden alan ve Altıncı imam Cafer-i Sadık'ın oğlu Abdullah el-Eftah'ın Yedinci imam olduğuna inananların mezhebi; ** Muhammedilik: Hasan El Askeri'nin değilde, Ali Naki'nin oğlu Muhammad ibn Ali el-Hadi'nin Onbirinci imam olduğuna inananların mezhebi; ** Tavussilik' (Altıcılar): İmam Cafer-i Sadık'ın Mehdi olduğuna ve ölmediğine inananların mezhebi; ** 'Vakıfilik': İmam Musa el-Kazım'ın son imam olduğuna inananların mezhebi. ----------------------------------------------

İmamiyye Şiiliğindeki başlıca tarikat ve mezhepler ile önemli kişiler arasındaki tarihi yakınlıkların basitleştirilmiş şeması:

Ayrıca bakınız * İmamilik * Onikicilik * İmamiye-i İsnaaşeriye * Caferiyye Şiiliği * Anadolu Aleviliği * Arap Aleviliği Başvuru kitapları ;Genel tanıtım * Engin, Ismail & Franz, Erhard (2000).
Aleviler / Alewiten. Cilt 1 Band: Kimlik ve Tarih / Identität und Geschichte. Hamburg: Deutsches Orient Institut (Mitteilungen Band 59/2000). ISBN 3-89173-059-4 * Engin, Ismail & Franz, Erhard (2001). Aleviler / Alewiten. Cilt 2 Band: İnanç ve Gelenekler / Glaube und Traditionen. Hamburg: Deutsches Orient Institut (Mitteilungen Band 60/2001). ISBN 3-89173-061-6 * Engin, Ismail & Franz, Erhard (2001). Aleviler / Alewiten. Cilt 3 Band: Siyaset ve Örgütler / Politik und Organisationen. Hamburg: Deutsches Orient Institut (Mitteilungen Band 61/2001). ISBN 3-89173-062-4 * Kehl-Bodrogi, Krisztina (1992). Die Kizilbas/Aleviten. Untersuchungen uber eine esoterische Glaubensgemeinschaft in Anatolien. Die Welt des Islams, (New Series), Vol. 32, No. 1. * Kitsikis, Dimitri (1999). Multiculturalism in the Ottoman Empire : The Alevi Religious and Cultural Community, in P. Savard & B. Vigezzi eds. Multiculturalism and the History of International Relations Milano: Edizioni Unicopli. * Kjeilen, Tore (undated). " Alevism," in the (online) Encyclopedia of the Orient. * Shankland, David (2003). The Alevis in Turkey: The Emergence of a Secular Islamic Tradition. Curzon Press. * Shindeldecker, John (1996). Turkish Alevis Today. Istanbul: Sahkulu. * White, Paul J., & Joost Jongerden (eds.) (2003). Turkey’s Alevi Enigma: A Comprehensive Overview. Leiden: Brill. * Yaman, Ali & Aykan Erdemir (2006). Alevism-Bektashism: A Brief Introduction, London: England Alevi Cultural Centre & Cem Evi. ISBN 975-98065-3-3 * Zeidan, David (1999) " The Alevi of Anatolia." Middle East Review of International Affairs 3/4. ;Alevilik / Bektaşilik tarihi * Birge, John Kingsley (1937). Bektashi order of dervishes, London and Hartford. * Brown, John (1927), The Darvishes of Oriental Spiritualism. * Küçük, Hülya (2002) The Roles of the Bektashis in Turkey’s National Struggle. Leiden: Brill. * Mélikoff, Irène (1998). Hadji Bektach: Un mythe et ses avatars. Genèse et évolution du soufisme populaire en Turquie. Leiden: Islamic History and Civilization, Studies and Texts, volume 20, ISBN 90-04-10954-4. * Shankland, David (1994). “Social Change and Culture: Responses to Modernization in an Alevi Village in Anatolia.”In C.N. Hann, ed., When History Accelerates: Essays on Rapid Social Change, Complexity, and Creativity. London: Athlone Press. * Yaman, Ali (undated). " Kizilbash Alevi Dedes." (Based on his MA thesis for Istanbul University.) ;Ghulat (Köktendinci) tarikatler * Halm, H. (1982). Die Islamische Gnosis: Die extreme Schia und die Alawiten. Zurich. * Krisztina Kehl-Bodrogi, Krisztina, & Barbara Kellner-Heinkele, Anke Otter-Beaujean, eds. (1997) Syncretistic Religious Communities in the Near East. Leiden: Brill, pp. 11-18. * Moosa, Matti (1988). Extremist Shiites: The Ghulat Sects, Syracuse University Press. * Van Bruinessen, Martin (2005). " Religious practices in the Turco-Iranian world: continuity and change." French translation published as: "Les pratiques religieuses dans le monde turco-iranien: changements et continuités", Cahiers d'Études sur la Méditerranée Orientale et le Monde Turco-Iranien, no. 39-40, 101-121. ;Alevi kimliği * Erdemir, Aykan (2005). "Tradition and Modernity: Alevis' Ambiguous Terms and Turkey's Ambivalent Subjects", Middle Eastern Studies, 2005, vol.41, no.6, pp.937–951. * Koçan, Gürcan/Öncü, Ahmet (2004) “Citizen Alevi in Turkey: Beyond Confirmation and Denial.” Journal of Historical Sociology, 17/4, pp.464–489. * Olsson, Tord & Elizabeth Özdalga/Catharina Raudvere, eds. (1998). Alevi Identity: Cultural, Religious and Social Perspectives. Istanbul: Swedish Research Institute. * Stokes, Martin (1996). “Ritual, Identity and the State: An Alevi (Shi’a) Cem Ceremony.”In Kirsten E. Schulze et al. (eds.), Nationalism, Minorities and Diasporas: Identities and Rights in the Middle East, , pp. 194-196. * Vorhoff, Karin (1995). Zwischen Glaube, Nation und neuer Gemeinschaft: Alevitische Identität in der Türkei der Gegenwart. Berlin. ;Avrupa'da Alevilik * Geaves, Ron (2003) “Religion and Ethnicity: Community Formation in the British Alevi Community.” Koninklijke Brill NV 50, pp.52– 70. * Kosnick, Kira (2004) “‘Speaking in One’s Own Voice’: Representational Strategies of Alevi Turkish Migrants on Open-Access Television in Berlin.” Journal of Ethnic and Migration Studies, 30/5, pp. 979-994. * Massicard, Elise (2003) “Alevist Movements at Home and Abroad: Mobilization Spaces and Disjunction.” New Perspective on Turkey, 28, pp.163–188. * Rigoni, Isabelle (2003) “Alevis in Europe: A Narrow Path towards Visibility.” In: Paul J. White/Joost Jongerden (eds.) Turkey’s Alevi Enigma: A Comprehensive Overview, Leiden: Brill, pp.159–173. * Sökefeld, Martin (2002) “Alevi Dedes in the German Diaspora: The Transformation of a Religious Institution.” Zeitschrift für Ethnologie, 127, pp.163–189. * Sökefeld, Martin (2004) “Alevis in Germany and the Question of Integration” paper presented at the Conference on the Integration of Immigrants from Turkey in Austria, Germany and Holland, Boğaziçi University, Istanbul, February 27–28, 2004. * Sökefeld, Martin & Suzanne Schwalgin (2000). “Institutions and their Agents in Diaspora: A Comparison of Armenians in Athens and Alevis in Germany.” Paper presented at the 6th European Association of Social Anthropologist Conference, Krakau. * Thomä-Venske, Hanns (1990). “The Religious Life of Muslim in Berlin.” In: Thomas Gerholm/Yngve Georg Lithman (eds.) The New Islamic Presence in Western Europe, New York: Mansell, pp.78–87. * Wilpert, Czarina (1990) “Religion and Ethnicity: Orientations, Perceptions and Strategies among Turkish Alevi and Sunni Migrants in Berlin.” In: Thomas Gerholm/Yngve Georg Lithman (eds.) The New Islamic Presence in Western Europe. New York: Mansell, pp.88–106. * Zirh, Besim Can (2008) “Euro-Alevis: From Gasterbeiter to Transnational Community.” In: Anghel, Gerharz, Rescher and Salzbrunn (eds.) The Making of World Society: Perspectives from Transnational Research. Transcript; 103-130. ;Bibliografya * Vorhoff, Karin. (1998), “Academic and Journalistic Publications on the Alevi and Bektashi of Turkey.” In: Tord Olsson/Elizabeth Özdalga/Catharina Raudvere (eds.) Alevi Identity: Cultural, Religious and Social Perspectives, Istanbul: Swedish Research Institute, pp.23–50. ;Türkçe eserler * Ata, Kelime. (2007), Alevilerin İlk Siyasal Denemesi: (Türkiye Birlik Partisi) (1966–1980). Ankara: Kelime Yayınevi. * Aydın, Ayhan. (2008), Abidin Özgünay: Yazar Yayıncı ve Cem Dergisi Kurucusu. İstanbul: Niyaz Yayınları. * Balkız, Ali. (1999), Sivas’tan Sydney’e Pir Sultan. Ankara: İtalik. * Balkız, Ali. (2002), Pir Sultan’da Birlik Mücadelesi (Hızır Paşalar’a Yanıt). Ankara: İtalik. * Bilgöl, Hıdır Ali. (1996), Aleviler ve Canlı Fotoğraflar, Alev Yayınları. * Coşkun, Zeki (1995) Aleviler, Sünniler ve … Öteki Sivas, Istanbul: İletişim Yayınları. * Dumont, Paul. (1997), “Günümüz Türkiye’sinde Aleviliğin Önemi” içinde Aynayı Yüzüme Ali Göründü Gözüme: Yabancı Araştırmacıların Gözüyle Alevilik, editör: İlhan Cem Erseven. İsntabul: Ant, 141-161. * Engin, Havva ve Engin, Ismail (2004). Alevilik. Istanbul: Kitap Yayınevi. * Gül, Zeynel. (1995), Yol muyuz Yolcu muyuz? İstanbul: Can Yayınları. * Gül, Zeynel. (1999), Dernekten Partiye: Avrupa Alevi Örgütlenmesi. Ankara: İtalik. * Güler, Sabır. (2008), Aleviliğin Siyasal Örgütlenmesi: Modernleşme, Çözülme ve Türkiye Birlik Partisi. Ankara: Dipnot. * İrat, Ali Murat. (2008), Devletin Bektaşi Hırkası / Devlet, Aleviler ve Ötekiler. İstanbul: Chiviyazıları. * Kaleli, Lütfü. (2000), “1964-1997 Yılları Arasında Alevi Örgütleri” içinde Aleviler/Alewiten: Kimlik ve Tarih/ Indentität und Geschichte, editörler: İsmail Engin ve Erhard Franz. Hamburg: Deutsches Orient-Institut, 223-241. * Kaleli, Lütfü. (2000), Alevi Kimliği ve Alevi Örgütlenmeri. İstanbul: Can Yayınları. * Kaplan, İsmail. (2000), “Avrupa’daki Alevi Örgütlenmesine Bakış” içinde Aleviler/Alewiten: Kimlik ve Tarih/ Indentität und Geschichte, editörler: İsmail Engin ve Erhard Franz. Hamburg: Deutsches Orient-Institut, 241-260. * Kaplan, İsmail. (2009), Alevice: İnancımız ve Direncimiz. Köln: AABF Yayınları. * Kocadağ, Burhan. (1996), Alevi Bektaşi Tarihi. İstanbul: Can Yayınları. * Massicard, Elise. (2007), Alevi Hareketinin Siyasallaşması. İstanbul: İletişim. * Melikoff, Irene. (1993), Uyur İdik Uyardılar. İstanbul: Cem Yayınevi. * Okan, Murat. (2004), Türkiye’de Alevilik / Antropolojik Bir Yaklaşım. Ankara: İmge. * Özerol, Süleyman. (2009), Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu. Ankara: Ürün. * Şahhüseyinoğlu, H. Nedim. (2001), Hızır Paşalar: Bir İhracın Perde Arkası. Ankara: İtalik. * Şahhüseyinoğlu, Nedim. (1997), Pir Sultan Kültür Derneği’nin Demokrasi Laiklik ve Özgürlük Mücadelesi. Ankara: PSAKD Yayınları. * Şahhüseyinoğlu, Nedim. (2001), Alevi Örgütlerinin Tarihsel Süreci. Ankara: İtalik. * Salman, Meral. 2006, Müze Duvarlarına Sığmayan Dergah: Alevi – Bektaşi Kimliğinin Kuruluş Sürecinde Hacı Bektaş Veli Anma Görenleri. Ankara: Kalan. * Saraç, Necdet. (2010), Alevilerin Siyasal Tarihi. İstanbul: Cem. * Şener, Cemal ve Miyase İlknur. (1995), Şeriat ve Alevilik: Kırklar Meclisi’nden Günümüze Alevi Örgütlenmesi. İstanbul: Ant. * Tosun, Halis. (2002), Alevi Kimliğiyle Yaşamak. İstanbul: Can Yayınları. * Vergin, Nur (2000, [1]), Din, Toplum ve Siyasal Sistem, İstanbul: Bağlam. * Yaman, Ali (2000) " Anadolu Aleviliği’nde Ocak Sistemi Ve Dedelik Kurumu.” Alevi/Bektaşi. * Zırh, Besim Can. (2005), “Avro-Aleviler: Ziyaretçi İşçilikten Ulus-aşırı Topluluğa” Kırkbudak 2: 31-58. * Zırh, Besim Can. (2006), “Avrupa Alevi Konfederasyonu Turgut Öker ile Görüşme” Kırkbudak 2: 51-71.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Ali’nin Kronolojik Hayatı
7 yıl önce

doğdu, ikinci İmamiye Şiası. Uhud Savaşı Medine'den Yahudi Beni Nadir'lerin kovulması. 626: Hüseyin bin Ali doğdu, üçüncü İmamiye Şiası. Banu Mustaliq...

Olcaytu
3 yıl önce

M. 1307 yılında uygulanan “Hadd-i Şerri” cezasının etkisiyle öldü. İmamiye Şiası’ın başına getirilen Cemâl’ed-Dîn-i İbn-i Mûtahhar’ûl-Hillî’nin “Nehc’ûl-Hâk”...

Hüseyin Vahid Horasani
7 yıl önce

İranlı Taklit Mercii'dir. İran'ın Nişabur şehrinde dünyaya geldi. İmamiye Şiası'dır ve yaşayan Müctehidlerdendir. 1960 yılında Irak'ın Necef şehrine göçtü...

Ethem Ruhi Fığlalı
7 yıl önce

ve Bahailik (1981) Din ve Devlet İlişkileri (1997) İmam Ali (1997) İmamiye Şiası (1984)(2.Baskı: 2008) Türkiye'de Alevilik Bektaşilik (1990)(5. Baskı:...

Ethem Ruhi Fığlalı, 1937, 8 Aralık, Biyografi, Burdur, Muğla Üniversitesi, Samiha Ayverdi, Sıtkı Davut Koçman, Tahtacılar, Taslak, Türk
Zeyd bin Ali
3 yıl önce

bir başka şahıs tercihen hilâfet makamına getirilebilir” görüşüyle İmamiye Şiası’ndan, “İmâm-ı Â’zam” ise, – Zâlim yönetimlere kılıçla isyân etmeyi farz...

Zeyd bin Ali, Ansiklopedi, Tabiin, ޞehit, Ölümler, Resİ»lullah, S.a.v., Rİ¢fızİ®, Doğumlar, Hz. Hüseyin, ,
Kızılbaş
3 yıl önce

Bu devrin Bâtın’ûl-Mezhep şairlerinden Emîr Şahı, Sebnervârî ile, İmamiye Şiası’ndan Hasan Sebzvârî’nin H. 854 / M. 1450 tarihinde İmâm Rıza hakkında inşad...

Kızılbaş, Safevi, Taslak şablonları, Türkmen, Taslak madde
Safevî-Kızılbaş tarihi
3 yıl önce

Bu devrin Bâtın’ûl-Mezhep şairlerinden Emîr Şahı, Sebnervârî ile, İmamiye Şiası’ndan Hasan Sebzvârî’nin H. 854 / M. 1450 tarihinde İmâm Rıza hakkında inşad...

Ebu hanife
3 yıl önce

bir başka şahıs tercihen hilâfet makamına getirilebilir” görüşüyle İmamiye Şiası’ndan, “İmâm-ı Â’zam” ise, – Zâlim yönetimlere kılıçla isyân etmeyi farz...

Ebu Hanife, 680, 699, 760, 765, Abbasi, Ali, Arapça, Bağdat, Cebriyye, Edebiyat