Yöney

Kısaca: Yöney veya vektör, sayısal büyüklüğü ve birimi yanında doğrultu ve yönü de olan cebirsel yapılardır. Hız, kuvvet, ivme, ağırlık ve benzerleri birer yöneysel büyüklüktür. Yöneyler bir sayı ile çarpılabilir ve bölünebilir. Yöneyler yönü değiştirilmemek şartı ile ötelenebilir. ...devamı ☟

Yöney
Yöney

Yöney veya vektör, sayısal büyüklüğü ve birimi yanında doğrultu ve yönü de olan cebirsel yapılardır. Hız, kuvvet, ivme, ağırlık ve benzerleri birer yöneysel büyüklüktür. Yöneyler bir sayı ile çarpılabilir ve bölünebilir. Yöneyler yönü değiştirilmemek şartı ile ötelenebilir. Tanım Soyut olarak yöneyler, bir F cisminin üzerine tanımlı bir yöney uzayının öğeleridir. Yöneyler bu cisim üzerine tanımlanmış bir denklik bağıntısı yardımıyla tanımlanabilir. a,b,c,d \in F^n=F \times F \times \cdots \times F (n tane) olsun. a öğesi ile b öğesi, ancak bileşenlerin toplamı olarak a+d=b+c ise bağıntılıdır. Daha biçimsel olmak gerekirse :a \sim b \Leftrightarrow \forall i \in \ : \quad a_i+d_i=b_i+c_i şeklinde tanımlanır ki burada a_i \in F'ler a noktasının koordinatlarıdır ve + işlemi F cismine aittir. Bu bağıntının bir denklik bağıntısı olduğu kolaylıkla görülebilir. O halde yöney, denklik sınıflarıdır. Böylece denklik sınıfı temsilcisini koyu harfle gösterirsek, bir yöney :\mathbf=\ olarak tanımlanmış olur. Daha açık bir biçimde bir yöney, :\mathbf=( a_1-b_1,a_2-b_2,\cdots,a_n-b_n )=( c_1-d_1,c_2-d_2,\cdots,c_n-d_n ) şeklinde düşünülebilir.

Gösterim

Bir yöney çok çeşitli şekillerde gösterimlenebilir. En yaygın gösterimler, üzerinde bir ok işareti (\vec) ya da koyu harf (\mathbf) gösterimidir. Oklu gösterimin avantajı el yazılarında kolaylıkla kullanılabilir olmasıdır. Ancak baskı ve sayısal metinlerde koyu harf kullanmak adettir. Yöneyin bileşenleriyle gösteriminde ise genellikle sıralı n-li kullanılır. :\mathbf=(a_1,a_2,\cdots,a_n) Yer yer (konunun veriliş tarzına bağlı olarak) satır ya da sütun dizey gösterimi de yeğlenir. :\mathbf=\begina_1 & a_2 & \cdots & a_n \end ya da \mathbf=\begina_1 \\ a_2 \\ \cdots \\ a_n \end Yine yaygın gösterimlerden biri birim yöney gösterimidir. :\mathbf=a_1 \mathbf_1+a_2 \mathbf_2+\cdots+a_n \mathbf_n ki burada ::\mathbf_1=(1,0,\cdots,0) ::\mathbf_2=(0,1,0,\cdots,0) ::\vdots ::\mathbf_n=(0,\cdots,0,1) alınabilir. Bir yöney :\mathbf=\sum_^n a_j \mathbf_j şeklinde düşünüldüğünde Einstein toplam uzlaşımı kullanılarak :a=a_j \mathbf_j \quad \quad \quad (j=1,2,\cdots,n) şeklinde gösterilebilir. Bu gösterim, toplam simgesinden kurtulmada ve bileşenleri temsil edecek şekilde bir kolaylık sağlamaktadır. Genellikle tensör gösterimi olarak anılır.

Köken

İngilizce'de bu yapı için kullanılan sözcük vector dür.

Köken

i, "taşımak"/"bir yöne aktarmak"/"göndermek" anlamına gelen "vehere" Latince fiil gövdesidir Online Etymology Dictionary. Sözcüğün anlamı "taşıyıcı"/"yöncü" olarak düşünülebilir. Bu yüzden olabilir ki Türkçe'de (büyük ihtimalle Fransızca'dan devşirilmiş olan) vektör karşılığından sonra yöney karşılığı kullanılmaktadır Türk Dil Kurumu, Bilim ve Sanat Terimleri Ana Sözlüğü. =Yöney İşlemleri= Eşitlik Ancak yöneylerden birinin her bileşeni karşılıklı olarak diğerininkine eşitse bu iki yöney eşittir. :\mathbf=\mathbf \Leftrightarrow \forall a_i,b_i: a_i=b_i Daha cebirsel olarak, iki yöney aynı denklik sınıfına aitse eşittir. Yöney toplamı right|280px İki yöneyin toplamı üçüncü bir yöneye eşittir. :+\mathbf |=(a_1 \mathbf_1+a_2 \mathbf_2+\cdots+a_n \mathbf_n)+(b_1 \mathbf_1+b_2 \mathbf_2+\cdots+b_n \mathbf_n) |- | |=(a_1+b_1)\mathbf_1 + (a_2+b_2)\mathbf_2 + \cdots + (a_n+b_n)\mathbf_n |- | |=\begina_1+b_1 \\ a_2+b_2 \\ \cdots \\ a_3+b_3\end |} Skaler (sayıl) ile çarpma Bir yöney uzayında, sayıl ve yöneyler arasında bir çarpma ve dağılma olması gerekir. r,s sayılları F cismine ait olsun. O halde \mathbf, \mathbf yöneyleri için, * Sayıl ile birleşme: r(s \mathbf)=(rs)\mathbf * Sayıl toplaması üzerine dağılma: (r+s)\mathbf=r\mathbf+s\mathbf *

Yöney toplamı

üzerine dağılma: r(\mathbf+\mathbf)=r\mathbf+r\mathbf * Sayıl birim öğe ile çarpma: 1\mathbf=\mathbf özellikleri sağlanır. Genel olarak yöneyle sayılın çarpması, yöneyin her bileşeninin sayıl ile çarpılmasıdır. :r\mathbf=\begin r a_1 & r a_2 & \cdots & r a_n \end Nokta (sayıl) çarpım İki yöney sayıl çarpımla çarpılırsa bir yöney değil bir skaler (sayıl) elde edilir. : \mathbf\cdot\mathbf = \left|\mathbf\right|\left|\mathbf\right|\cos\alpha Yöneyleri birim yöneylerle ifade edip, çarpımı birim yöneylerin çarpımından tanımlamak da mümkündür. : \mathbf\cdot\mathbf = \left(a_1 \mathbf_1 + a_2 \mathbf_2 + \cdots + a_n \mathbf_n \right)\cdot\left(b_1 \mathbf_1 + b_2 \mathbf_2 + \cdots + b_n \mathbf_n \right) Eğer birim yöneyler \mathbf_i (i = 1, 2, ..., n) olarak gösterilirse (örneğin üç boyutta \mathbf=\mathbf_1 vs.), :\mathbf_i \cdot \mathbf_j = \delta_ Burada \delta_ ifadesi, Kronecker delta fonksiyonudur ve i ile j eşitse 1, değilse 0 değerini alır. Örneğin; :\mathbf\cdot\mathbf=0 :\mathbf\cdot\mathbf=0 :\mathbf^2=\mathbf \cdot \mathbf = 1 olur. Bu durumda bir yöneyin nokta çarpımı birim yöneylerin çarpımına indirgenmiş olur: : \mathbf\cdot\mathbf = a_1 b_1 + a_2 b_2 + \cdots + a_n b_n Ayrıca bu çarpımı dizeylerle de tanımlayabiliriz: : \mathbf\cdot\mathbf = a^T b =\begina_1 \\ a_2 \\ a_3 \end^T \beginb_1 \\ b_2 \\ b_3 \end=\begina_1 && a_2 && a_3 \end\beginb_1 \\ b_2 \\ b_3 \end= a_1b_1+a_2b_2+a_3b_3 Çapraz (yönel) çarpım Üç boyutlu iki yöneyin çapraz çarpımı, bu iki yöneyin tanımladığı düzleme dik üçüncü bir yöneye eşittir. : \mathbf\times\mathbf = \left|\mathbf\right| \left|\mathbf\right| \sin \theta \mathbf 180px|right ki burada \mathbf her iki yöneye dik olan birim yöneydir. Ayrıca yöneyler satır ya da sütün dizeyler (matris) olarak düşünüldüğünde bu çarpım aşağıdaki gibi tanımlanabiir: :\times\mathbf |=\begina_1 \\ a_2 \\ a_3\end \times \beginb_1 \\ b_2 \\ b_3 \end |- |\quad |=\begin0 & -a_3 & a_2 \\ a_3 & 0 & -a_1 \\ -a_2 & a_1 & 0 \end \begin b_1 \\ b_2 \\ b_3 \end |- |\quad |=\begina_2b_3 - a_3b_2 \\ a_3b_1 - a_1b_3 \\ a_1b_2 - a_2b_1 \end |} Yönel çarpım determinant ile de tanımlanabilir: :\times\mathbf |=\begin \mathbf_1 && \mathbf_2 && \mathbf_3 \\ a_1 && a_2 && a_3 \\ b_1 && b_2 && b_3 \end |- |\quad |=(a_2b_3 - a_3b_2) \mathbf_1 + (a_1b_3 - a_3b_1)\mathbf_2 + (a_1b_2 - a_2b_1) \mathbf_3 |} Dikkat edilirse eğer yöneyler paralelse \frac = \frac = \frac olacağından çarpımın sonucu sıfır yöneyidir. Doğrudan çarpım (tensör çarpımı) İki yöneyin doğrudan çarpımının sonucu ne bir yöneydir ne bir skalerdir, bir ikiçtir (dyad). : \mathbf \mathbf = \begina_1 \\ a_2 \\ a_3\end \beginb_1 && b_2 && b_3 \end = \begina_1 b_1 && a_1 b_2 && a_1 b_3 \\a_2 b_1 && a_2 b_2 && a_2 b_3 \\a_3 b_1 && a_3 b_2 && a_3 b_3 \end Bu çarpıma, eğer yöneyler eş boyutluysa, çiftli (dyadic) çarpım denir. Eğer yöneyleri birim yöneylerle ifade edersek :\mathbf=a_1 \mathbf_1+a_2\mathbf_2+a_3 \mathbf_3 :\mathbf=b_1 \mathbf_1+b_2\mathbf_2+b_3 \mathbf_3 şeklinde tanımlanan iki yöney için doğrudan çarpım : | \mathbf \mathbf \, | = |( a_1 \mathbf_1+a_2\mathbf_2+a_3 \mathbf_3 ) ( b_1 \mathbf_1+b_2\mathbf_2+b_3 \mathbf_3 ) |- | | = | a_1 b_1 \mathbf_1\mathbf_1 + a_1 b_2 \mathbf_1\mathbf_2 + a_1 b_3 \mathbf_1\mathbf_3 |- | | + | a_2 b_1 \mathbf_2\mathbf_1 + a_2 b_2 \mathbf_2\mathbf_2 + a_2 b_3 \mathbf_2\mathbf_3 |- | | + | a_3 b_1 \mathbf_3\mathbf_1 + a_3 b_2 \mathbf_3\mathbf_2 + a_3 b_3 \mathbf_3\mathbf_3 |} olarak elde edilir. Buradaki \mathbf_1\mathbf_2 gibi birimler yeni birer birimdir, yani başka bir \mathbf cinsinden ifade edilemez. Bu yüzden \mathbf_=\mathbf_i\mathbf_j olarak tanımlandığında ::_ + a_1 b_2 \mathbf_ + a_1 b_3 \mathbf_ |- | | + | a_2 b_1 \mathbf_ + a_2 b_2 \mathbf_ + a_2 b_3 \mathbf_ |- | | + | a_3 b_1 \mathbf_ + a_3 b_2 \mathbf_ + a_3 b_3 \mathbf_ |} elde edilir ki bu da dizey gösterimine tekabül eder.

Kaynaklar

Vikipedi

Yöney

Vector

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Vektör
3 yıl önce

Vektör veya yöney, sayısal büyüklüğü ve birimi yanında, skaler niceliklerden farklı olarak yönü de olan niceliktir. Hız, kuvvet, ivme ve ağırlık örnek...

Yöney, Ağırlık, Bağıntı, Birim öğe, Birleşme, Cebir, Dizey, Fiil, Fransızca, Hız, Koordinat
Vektör alanı
3 yıl önce

Yöney alan (vektör alanı), Öklid uzayının seçilen bir alt kümesinin her bir noktasında yöneyin belirlenmesidir. Düzlemdeki bir yöney alanı, her biri düzlemdeki...

Orhan Yöney
6 yıl önce

Orhan Yöney (1942, Bursa) Türk asker. 1960 yılında Bursa Işıklar Askerî Lisesinden, 1962 yılında Kara Harp Okulu'ndan, 1963 yılında Topçu Okulu'ndan mezun...

Fazıl Osman Yöney
6 yıl önce

Fazıl Osman Yöney (d. 1925, Çorum), Türk siyasetçidir. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi mezunudur. İspir, Elmalı, Eşme, Divriği, Çarşamba...

Vektör uzayı
6 yıl önce

Yöney uzayı veya Vektör uzayı, matematikte ölçeklenebilir ve eklenebilir bir nesneler (vektörler) uzayı. Daha resmi bir tanımla, bir yöney (vektör) uzayı...

Vektör uzayı, Aksiyom, Küme, Matematik, Taslak, Kartezyen çarpımını, Abelyen grup
Vektör hesabı
3 yıl önce

Vektör hesabı (vektör analizi, yöney hesabı veya yöney analizi de denilir), iki veya daha çok boyutlu (bazı sonuçlar — çapraz çarpımı içeren sonuçlar...

çapraz çarpım
3 yıl önce

veya yöney çarpımı üç boyutlu uzayda iki yöney (vektör) ile yapılan bir işlemdir. Bu çarpımın sonucunda başka bir yöney elde edilir ve bu yöney çapraz...

Yöney, Ağırlık, Bağıntı, Birim öğe, Birleşme, Cebir, Dizey, Fiil, Fransızca, Gövde, Hız
Lie cebiri
3 yıl önce

bir kullanım alanı bulur. Bir cismin üzerine bu dönüşüm ile tanımlanan yöney (vektör) uzayı Lie cebri olarak adlandırılır. Adını Sophus Lie'den almıştır...