Bilgikutusu Türkiye köy |isim = Osmaniye |harita2 = Sivas_Turkey_Provinces_locator.jpg |harita2 boyut = 250px |harita2 açıklama = Sivas |harita1 = |harita1 boyut = |harita1 açıklama =
|harita =
|harita boyut =|harita açıklama = |lat_deg = |lat_min = |lat_sec = |lat_hem = K |lon_deg = |lon_min = |lon_sec = |lon_hem = D |rakım = |yüzölçümü = |nüfus = 133 |nüfus yoğunluğu = |nüfus_ref = [1] |nüfus_itibariyle = 2000 |alan kodu =0346 |posta kodu = 58700 |bölge = İç Anadolu |il = Sivas |ilçe = Zara
|Köy Muhtarı =Sadettin Akkaya
|websitesi = [2]
Osmaniye, Sivas ilinin Zara ilçesine bağlı bir köydür.
Tarihi
Köyün tarihi çok eski devirlere kadar uzanır. Bizans dönemi ve daha önceki dönemlere ait izler vardır. İnsan yapımı maaralar ve köyün ortasında bir kalenin varlığı bu savı destekler. Eski ipek yolunun üzerinde olması ve yazıda (mera) tümülüslerin varlığı ve zamanında köyün bir hayli zengin olduğunu gösterir. Günümüzde kale kalıntısından pek bir şey kalmasada kalenin taşları sonraki yıllarda ev yapmak için kullanılmıştır. Kimi evlerin duvarlarında görülen bu taşlar yerel halkın pur dediği taşlardan yontularak yapılmıştır. Taşların ebatları değişsede 1,5*40 cm ebatlarında yapılmıştır. Daha sonraki yıllarda ermenilerin yerleşim yeri olmuş tehcirden sonra kürtler tarafından mesken edilmiştir. Osmanlının son dönemlerinde Rus harbinin bitimine müteakip köye yerleşen diyab ağa çevre halktan haraç almış ve eşkiyalık yapmıştır. O sıralar Dağıstanın Tsunta (zundal) reyonundan gelen Avar göçmenleri Tekke köyü mevkiinde yerleşmiş ve bu eşkiyayı kaldırmak için orduyla beraber saldırmış ve layığını bu vatan hainine vermişlerdir. Bu dönemde Osmaniye köyünün ismi diyabın köymüş. Şeyh Merzuban Veli Hz. iktası olan Osmaniye köyüne Bu avar göçmenleri yerleştirilmiştir. Bundan sonra köye Çerkez Köy ya da gunde çerkezan (kürt gruplarca) denilmiştir. İlk kafileden sonra köye bir kaç kafile daha Avar göçmeni gelmiş ve burada karar kılarak yerleşmişlerdir. Cumhuriyet döneminde bütün cephelere asker gönderen Kafkas Kartalları bihakkın vatanını korumuştur. Vatan savunmasında bir çok evladını şehit verek bu görevinide yerine getirmişlerdir. Yine Cumhuriyetin ilk yıllarında yukarda bahsi geçen Diyab ağanın torunlarından olan diyab İmranlı, Zara ve Hafikteki Koçgiri aşiretini ayaklandırarak Türk ve müslüman halkın mal ve can varlığını gasbetmişlerdir. Askerin savaşta olması nedeniyle halk ne yapacağını bilememiş ve Zara`ya kendilerini zor atmışlar. Bizim köyün ahalisi ise kaleden savunmaya geçerek üç gün bu çapulcu gürühunu durdurmuş sonrada Naasır köyüne kadar kovalamşlardır. Bir olay; -Kürtlerden birisi konuşmak üzere köye girer ve bir yaşlı amcayla karşılaşır. Kürt amacaya bakar, Amcanın üstünde kama, kılıç ve elinde beşli mavzer olduğu halde onu karşılar. Kürt ilk defa kamayı görünce şaşırır ve bakmak ister elini uzatır. Yaşlı amca asırlara kapı olacak bir laf eder. "Bu kama kınından çıkarsa kan olmadan girmez." Kürt bu durum karşısında şaşırır ve bu olay üzerine kuşatmayı kladırırlar. Dönemin kaymakamı Dağıstan aslanlarını cephane vererek ödüllendirir. 20 yıl öncesine kadar köyümüze hala develerle gelirlerdi tüccarlar. Bİzim köyde geceyi geçirirlerdi. Başka yerlerde konaklamazlardı mal ve canlarını osmaniye köyüne emanet ederlerdi. Köydeki Dağıstan halkının varlığı ise 135 yıllık bir dönemi kapsar uzun süre çerkez köy denilmişsede sonradan Osmaniye Köyü olarak değiştirilmiştir ancak Zara ve civar köylerde ve hatta ötelerde Çerkezler olarak bilinir. Haklı bir şöhrete ve asalete sahip olan Osmaniye Zara`da sevilir ve bilinir.Kültür
Köyümüz yani Osmaniye köyü, bir kültür ebrusu (mozayiği) desek yeridir. Köy ahalisinin çoğu Avarlardan (maarulaw) oluşsada köyde Türk ve kürt ailelerde mevcuttur. Köyde daha önceki yıllarda sağ sol davaları yüzünden gruplaşma ve düşmanlık olsada artık köylümüz bu sefil oyunlara gelmiyor ve uzun sürmesi temennimiz kardeşlik havası vardır. Din olarak müslüman olan Halk ehli sünnet vel cemaat itikadındadırlar. Yaşlılar Şafi yeni nesil ise Hanefi mezhebine göre ibadet eder. Dil yönünden ise köyde Türkçe konuşulur Avarlar kendi dillerine artık cok uzaklar ve kendi kültürlerine uzak oldukları gibi. Kendi dilini bilen iki üç kişi artık var onlarda zaten kimseyle konuşmadıkları için bu dili unutmuşlardır. Folklör olarak ise yerel oyunların yanı sıra Dağıstandan getirilen Kafkas oyunlarıda oynanır gerçi Softalarımız bu oyunları yasaklamışlarsada yeni yetişen gençler arasında bir heyecan ve istek mevcuttur. Kültürlerine en azından sahip çıkarlar yaşayamasalarda. Dağıstandan gelme bir çok adet gelenek ve görenek artık günümüzde yaşamasada öğrendğim kadarıyla koç katımı şenlikleri, otsbay (öküz koşumu şenlikleri)olurmuş bahar ayında olan bu şenlikler kardeşlik ve bereket temenlileri içinde geçermiş. Saya gezmeleri yine varmış eskiden en son saya gezmesinide bizim yaş gurubumuz yapmıştı ben ozaman 12 yaşlarındaydım şimdi 27 yaşındayım. cenaze törenlerinde ise eskiden 50 si cıkınca mevtanın kabrının başına bir çadır açılır ve zikir çekilirmiş. günümüzde devam eden adet ise 40 ı çıkınca verilen ölü yemeğidir. Yemek olarak kurban kesilir ve helva yapılır. köye dağıtılır. çocuklar ise ikindi namazından sonra cami önünden sadaka tabir edilen yemeği alır. Düğün törenlerimiz ise eskiden beş gün beş gece yapılan düğünlerde çevre köylerden izlemeye gelenlerle dolup taşarmış. Düğünlerde güreş tutma adetleri varmış. Daha sonra üç gün yapılan köy düğünleri sıradan ve özünden uzak artık. köyümüzde Korkut köyünden gelen Türk aileler hala yerel kıyafetlerini giyiniyorlar. Aslında bir mozaik olan köyümüz karma bir kültürün oluşumudur. Unutmamak gerekir köyümüzde yapılan geleneksel yemeğimiz hego vardır. Yemesini bilene.....Kültür alanında son yıllarda bir çaba görülmüş ve dernek kurulmuştur. Osmaniye Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği ismiyle halen hizmet vermektedir. Derneğin öncülüğüyle her yıl düzenlenen ve geleneksel hale gelen bahar şenlikleri Haziran`ın son haftalarında yapılmaktadır. Piknik proğramına gurbetçi halk büyük ilgi göstermektedir.
Coğrafya
Sivas iline 80 km, Zara ilçesine 10 km uzaklıktadır.Köyümüz Yaksıyan dağının üzerinde karstik arazi yapısı üzerinde kurulmuştur. Arkasında Bey dağı önünde Köse dağı vardır. Güneyinde bağlama, korkut köyleri Kuzeyinde hebo çiftliği ve sucak batısında kümbet doğusunda bedirören (ağlık) ile komşudur. Dolinler düdenler mevcuttur. Yer altında kaşifleri bekleyen bir çok maara mevcuttur. köyde dört tane dere vardır. Büyük dere, Bitli dere, Eğri dere, Şamilin dere. Gölleri ise pek büyük olmasada Yeşil göl görülmeğe değer, kanlı göl, sülük göl gölleridir. Arazi yapısı engebeli ve çoraktır. Daha çok hayvancılığa ve meyvacılığa müsaittir. Yaksıyan dağı ardıç ve çam ormanlarıyla kaplıdır. Yazıda ise bodur ağaçlar ve çalılar bulunur. Bunun yanı sıra Yemiş ağaçlarıda vardır; ekşi elma, çördük, alıç, gurmut, palamutu sayabiliriz. hhhh
İklim
Köyün iklimi, karasal iklimi etki alanı içerisindedir.Nüfus
|-
Yıllara göre köy nüfus verileri | |||
---|---|---|---|
2007 | |||
2000 | 240 | 1997 | 200 |
Ekonomi
Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.Muhtarlık
Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır.Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları:
Altyapı bilgileri
Köyde, ilköğretim okulu ve lojmanı vardır fakat taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır. Köyün hem içme suyu şebekesi hem kanalizasyon şebekesi vardır. Ptt şubesi yoktur ancak ptt acentesi vardır. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır. Camisi ve cami lojmanıda vardır.Linkler
köy-taslak Zara belde ve köyleri