Dikmeçay, Divriği

Kısaca: Dikmeçay, Sivas ilinin Divriği ilçesine bağlı bir köydür. ...devamı ☟

Dikmeçay, Divriği
Dikmeçay, Divriği

Bilgikutusu Türkiye köy |isim = Dikmeçay |harita2 = Sivas_Turkey_Provinces_locator.jpg |harita2 boyut = 250px |harita2 açıklama = Sivas |harita1 = |harita1 boyut = |harita1 açıklama =
|harita = 
|harita boyut = 
|harita açıklama = |lat_deg = |lat_min = |lat_sec = |lat_hem = K |lon_deg = |lon_min = |lon_sec = |lon_hem = D |rakım = |yüzölçümü = |nüfus = 117 |nüfus yoğunluğu = |nüfus_ref = [1] |nüfus_itibariyle = 2000 |alan kodu =0346 |posta kodu = 58300 |bölge = Doğu Anadolu |il = Sivas |ilçe = Divriği
|Köy Muhtarı =Sait Gündüz
|websitesi = [2]


Dikmeçay, Sivas ilinin Divriği ilçesine bağlı bir köydür.

Tarihi



Yakın Zamana kadar çok büyük göç hareketlerine maruz kalmıştır dolayısıyla Türkiyede eğer o köylerde bu işe değer vermiş bir aile, sulale yoksa yazılı kağıt tutma geleneği olmuyor.Ve insanların geçmişle bağları kopuyor. Bunu Bütün Köylerde de görmek mümkün, Çünkü Türkiyedeki büyük talihsizlikte, Osmanlı döneminde devlete ait hiçbir okul yoktur.Devlet okul açmıyordu.Ancak 1860 `dan sonra devlet okul açmaya başladı.Halk Okuma yazma bilmiyorki insanların okumamasından dolayı kim kayıt tutacak ezberinde bir iki nesil olan bilgiler devam ediyor daha sonra Ahmet Efendi bilir, Mehmet Efendi bilir oda ölünce kimse bir şey bilmiyor.Bizim geçmişte köklerimiz farklı.Bunda Osmanlılar çok suçu var.Çünkü Okul açmadı, okuma yazmayı öğretmedi.Sözlü Kültür olarak kaldı.Ailelere ait bilgiler onlarda o yaşlı kişiler ölünce ortada hiçbir şey kalmadı.Özellikle bizim köylerin durumu dahada vahim.Bizim Köylerde halkın ekonomik durumu iyi olmadığı için mezartaşı kültürüde yok.

Bazı yerlerde ölenin geçmişi mezar taşlarına kısa hikayeleri yazılırdı.Bazı yerlerde görüyoruz.Onu, işe şunla geldi, şunla oldu, şunda kaldı gibi, şu sülalede evlendi, falancanın kızını aldı, önemli özelliğini belirten bilgilerdi olurdu mezar taşlarında.böyle bir yazılı gelenekte bizde yok.bir diğeri ise Osmanlının okullaşmaması , avrupanın okur yazar kitlesinin olmayışı, yazılı tarihi geçikmiştir.Bir diğeride anadolu sürekli ekonomik çalkantılardan ötürü Anadolu`da Osmanlı döneminde haksızlıklardan adaletsizlikten dolayı Anadolu`dan çok insan çıkmıştır.İnsan öne çıktıkça insanlar sürülüyordu.Bugün buradasın yarn başka bir yerde.burada başka bir faktör vardır.Göçer toplumluk.Hayvancılıktı asıl bizim işimiz, hayvanlar nerede otlarsa oraya götürüyorduk.onun için sürekli yer değiştiriyorduk.Burada yazılı kültürün oluşmasında bir engel teşkil etmiştir.bütün bu nedenle bizim geçmişe ait bağlar kopmuştur.Ve biz bilmiyoruz kim olduğumuzu, nereden geldiğimizi, kısaca unutulmuşuz.Yani Geçmişe ait sağlıklı bir şey bulmak mümkün değil.

Birde bizimle ilgili bir handikap daha var, İşte o dağ bağlarına ekime uygun olmayan yerleşim neticesinde, can korkusu nedeniyle, dedelerimiz yerleşmişler.Çünkü Divriği ulaşımı çok güz olan bir yerdir.Yakın zamana kadar karayolu bile yoktu.Divriği`de böyle saklanmış çok yüksek bir platodur.Ve çok derin vadileri vardır.İnsanlar yolda geçmediği için orada padişahın zulmünden korunabilmiştir.Dolayısıyla bir sığınma yeri olarak belirlenmiştir.Ama zamanla ormanları kesmişler yok etmişler.O Tarlalarda eğimli olduğu için toprak kaybolmuştur.Kayboldukça ürün değer düşmüş, üretilen miktar azalmış, nufüsta artmış, bu arada yetmemeye başlayınca süreli göç vermeye başlamış.Dolayısıyla o göç nedeniyle oradaki kültürden uzaklaşmak anlamına gelince oda bir kayba yol açmış.Biz bu konuda kayıp taraftayız.Bizim ait bilimsel bir şey oluşturmak mümkün değil. Yusuf ASLAN

Malatya`dan geldiğimiz söyleniyor isede, Arguvan`a nereden geldiğimiz daha da önemlisi Arguvan`da kaç sene kalındığı bilinmiyor.Arguvan`a nereden gelindiği de önemli, Ali GÜNDÜZ

Bize anlatılan büyüklerimiz tarafından beş kardeş Arguvan`dan geldiği, Biri ise geri döndüğü, kalan Dört kişi Çamşıhta ağaların marabası olarak yaşamlarını sürdürdükleri, giderekte bu bölgeye yerleştikleri, bu süreçte Çamşıh ağalarının icar istemeleri sonuçu Ağaların bu isteklerine karşı çıkınca durum, Kangal Ağasına intikal ediyor.Çamşıh Kangal`a bağlı olduğu için Osmanlı`da Paşa olan Osmanbey duruma elkoyarak Çamşıh Ağaları ile Eşkeye yerleşenle arasında Senetler imzalanarak bir bedel ödenmesi sonuçu yerleşim alanı haline gelmiştir.O Dönemde okuma yazma bilen bir tek kişi Mılla Haydo`nun adı geçmekte.Okuma yazma biliyor olması ağalar ile Senet meselelerinde Mılla Haydo `nun önemli bir yeri var.Bu bilgilerden yola çıkarak köyümüzün 200 Yıllık Tarihi vardır diyebiliriz.Örneğin Sincan`ın Hükümet kayıtlarında yeri var.Sincan 1863` te Divriği Beylerine verilmiş Bu bölgeler Sincan Çalısı.Sincan Bu çalılardan ibaret.Dağları otlak oluşu buraya çobanları yerleştirmişler, hayvancılık yapalım demişler, Şuandaki Sincan evlerinin olduğu yerdeki çalıları temizleyerek ve orada elde ettikleri büyük ağaçları kızılderelilerinki gibi aynı o şekilde keresteleri dizerek kale meydana getirmişler.

Kim var bunun içerisinde, usta var marangoz var, duvar ustası var, çobanlar var, böyle başlamış bu tarih.150 Sene çıvarı çünkü bunların hepsi Ağaların Beylerin yerleri.Buraya Ağaların ve Beylerin hizmetlisi olarak geliyorsunuz, yani seni topraklarla birlikte alıp satabiliyor. Muharrem YILDIZ

Kültür

Dikmeçay köyünün kendisine özgün bir yemek çeşidi olmamasına rağmen buz gibi sularıyla yapılan ayranı,tereyağı ve tandır üstünde yapılan ekmek ve diğer hamur işi börekleri çok güzeldir.Tümüyle doğal yiyecekler çok sağlıklıdır. Bir zamanlar halı tezgahlarında çok küçükde olsa halı dokunurdu.Koyunların yünüden eğirme ile yapılan çorap kazak yapılırdı.Ayrıca köylerde yapılan kış yarısı , birlikteliği sağlamak ve yanlızlığı ortadan kaldırmak için düzenlenen geleneksel bir eğlenceydi.Köy düğünleride yörenin önemli etkinliklerinden birisiydi. Dikmeçey köyünü insanlarının ziyaret ettikleri yerleri vardır. Bu ziyaret yerlerinde köylüler dilek tutar kurbanlar keserler.Bunlar dan bağzıları Ahmet baba, Tebit hızır,Topardıç dır.
Cahit karakoç


Coğrafya

Sivas iline 220 km, Divriği ilçesine 48 km uzaklıktadır.

İklim

Köyün iklimi, karasal iklimi etki alanı içerisindedir.

Nüfus

|- 
Yıllara göre köy nüfus verileri
2007
2000 117 1997 24


Ekonomi

Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.

Muhtarlık

Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır.

Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları:
2004 - Sait Gündüz
1999 -
1994 -
1989 -
1984 -


Altyapı bilgileri

Köyde, ilköğretim okulu vardır ancak kullanılamamaktadır. Köyün içme suyu şebekesi vardır ancak kanalizasyon şebekesi yoktur. Ptt şubesi yoktur ancak ptt acentesi vardır. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır.

Linkler

http://www.dikmecaydernegi.org



köy-taslak Divriği belde ve köyleri

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.