Çepniler Türk tarihinde özellikle Karadeniz Bölgesi`nin Türkleşmesinde çok önemli bir rol oynamışlardır. Özgün kültürlerini günümüzde de muhafaza etmekte ve sürdürmektedirler.
"Çepni" kelimesi ``düşmanla savaşan`` anlamında kullanılmıştır. Çepni boyunun özelliği "nerde yağu görse orda savaşır" olarak anlatılmaktadır. Karadeniz`de özellikle Giresun ve çevresinde Çepni boyundan insanlar yaşar.Trabzon`un Şalpazarı ilçesinde mevcutturlar. Karadeniz`de yaşayan çepnilerin çoğunluğu alevi iken sonradan sünnileşmişlerdir.Gerçi gelenek olrak hala alevi geniş yorumunu kullanırlar. Örneğin bir kız nişanlı ise hemen damat almazsa başka adayların o kıı kaçırmaya hakları vardır. Ege ,güney marmara ve gaziantep teki çepnilerin hepsi aleviliklerini korumuştur..safevi devletinin kurucusu şah ismail in ordusunda çok kalabalık çepni askerleri vardır.çepniler şah ismail yavuza çaldıranda yenilmesinden sonra bile şah ismaile bağlılıklarını korumuşturlar.selçukluya karşı ayaklanan alevi baba ilyas ayaklanmasına katılanların bir kısmı çepnidir.hacı bektaşi velinin,babai isyanı sonrasında saklanmak zorunda kaldığı köy sulucakarahöyük yani şimdiki hacıbektaş ilçesi de ozamanlar çepnidir. cepnilerin (normalde çetmi olmasi gerekir) cetmilerin ayrica kendine ozgu diyalekt dilleri vardir örnegin ic anadoludaki cetmilerle guneydogudaki alevi koyluleri ile dilleri aynidir.Radikal gazetesinin yazdığı kadarıyla Ogün Samast aslen Çepni`dir. (yavuzeli cevresindeki alevi koyleri) (r) harflerini yutarak konusurlar[h.s)