Çocukluğu
yoksul bir çevrede zorluklar içinde geçti. Ailesinin maddi durumu pek iyi değildi. O dönemdeki Endülüs'ün, toprak ağalarının egemenliğinde tarıma dayalı bir ekonomisi vardı ve dinin toplum üzerindeki etkisi oldukça belirleyiciydi. Büyük çoğunluğunun eğitim düzeyi düşük olan halk arasında hala feodal ilişkiler egemendi. Küçük Miguel hayatın kendisi için çok zor geçeceğini anlamakta gecikmedi. Sekiz yaşındayken arkadaşlarıyla oluşturdukları dans grubunda dört erkek iki de kız çocuğu vardı. Bu durumda üç çift oluşturmak mümkün olamayacağı için Miguel arkadaşlarının önerisi üzerine kız kıyafetleri giymeyi kabul etti ve böylelikle dans gösterilerine devam edebildiler. Karşı cinsin kıyafetlerini giyme durumu Miguel'e son derece doğal gelmişti. Bunda, içinde yaşadığı geniş ailede etrafının tamamiyle kadınlarla çevrelenmiş olmasının da etkisi vardır. Oğlunun eğitimi ile ilgili kaygıları olan annesi, küçük Miguel'i bir din okuluna yazdırdı. Okulda rahiplerden biri Miguel'i dudaklarından öpmeye kalkışınca çok utanan çocuk rahibin alnına mürekkep hokkasıyla vurdu ve bu onun okuldan uzaklaştırılmasıyla sonuçlandı. Sonra nispeten daha rahat edeceği başka bir rahibe okuluna yazıldı. Tatillerde ve boş zamanlarında sokaklarda şekerleme satıyor, kazandığı parayla da açık havada düzenlenen çeşitli gösterileri izlemeye gidiyordu. Okulda yeterince fazla şey öğrendiğine kanaat getirerek 13 yaşında okuldan ayrılmaya ve yeni arayışlar için ailesinden ayrılmaya karar verdi.Sanat hayatı
Aynı bölgede yer alan Algeciras kentinde "Temiz Pepa" lakaplı bir muhabbet tellalı tarafından işletilen genelevde iş buldu. Genelevin yemeklerini pişiren Miguel aynı zamanda alışveriş ve temizlik işlerinden de sorumluydu. Bir gece burada çalışan hayat kadınlarından biri onunla yatmak istedi, ancak Miguel onunla cinsel ilişkiye giremedi. Karşı cinsle cinsel ilişkiyi kendi doğasına ve yetiştirilme tarzına aykırı bulmuştu. Miguel cinsel tercihini çok daha önceden belirlemişti. Eşcinsel eğilimleri giderek daha da belirgin hale geliyordu. "Temiz Pepa" ve aşığı, Miguel'i Granada'da Manuel de Falla ve Federico García Lorca'nın birlikte düzenledikleri bir gösteriye davet ettiler. Miguel, sonradan şahsen tanışacağı ve şiirlerinden hayatı boyunca etkileneceği Lorca'ya karşı nedeni yüzeysel de olsa büyük bir hayranlık besliyordu. Genelevdeki işinden sıkılan Miguel önce Tetuán'a, oradan da Granada'ya gitti ve buralarda turistler için gösteriler düzenlemeye başladı. Ancak hala yeteneklerini gösterememişti. Sempatik tavırları ve işini iyi yapması Sevilla'dan gelen bir izleyicinin dikkatini çekmeyi başardı. Miguel, Endülüs'ün merkezi Sevilla'da 1929'da düzenlenecek "uluslararası sergi" için bir davet aldı. Burada da turistler için gösterilerini sürdürdü. 20 yaşına yeni girmişti ve o günlerde Sevilla'da büyük sükse yapmış Samido adındaki bir Arap sanatçıyla ilk gerçek cinsel deneyimini yaşadı. Bu eşcinsel ilişkiyi hiç yadırgamadı, zira durumunu uzunca bir süredir kabullenmişti. Bundan sonra da eşcinselliğini ne bastırmaya çalıştı, ne de gizledi. 1930'da askere alınıp Madrid'e gönderilinceye kadar Sevilla'daki turistik gösteri işine devam etti. Askerdeyken önce Algeciras'a pasif göreve gönderildi, orada da "Temiz Pepa"nın özel bağlantıları sayesinde çürüğe ayrıldı ve erken terhis edildi. Bir yıl sonra, 1931'de İspanya'da "İkinci Cumhuriyet" ilan edildiğinde, Miguel kendisini gösteri dünyasına profesyonel anlamda tam olarak adamaya karar vermişti. O günlerde seslendirdiği çok popüler olmuş "El día que nací yo" (Doğduğum Gün) ve "Ojos Verdes" (Yeşil Gözler) şarkılarıyla ve Manuel de Falla'nın eseri "El Amor Brujo" (Büyülü Aşk)'daki danslarıyla müzikal kişiliğini tam olarak bulmuş, "Miguel Frías" artık "Miguel de Molina" olmuştu. Sahnede giydiği, o döneme göre tuhaf bulunan dar ceketleri ve takı olarak kullandığı çiçekler, bir de ince ama asla yapmacık olmayan tavırları onun karakteristiği haline gelmişti. Madrid'de büyük başarılar kazanmasına rağmen asıl sanatsal olgunluğuna Valencia'da erişecektir. 1936'da patlayan İspanya İç Savaşı onu Barcelona'da ilk filmini çekerken yakaladı. Bu film asla gösterime girmedi. O da Valencia'ya döndü ve yeni aldığı evinde annesiyle yaşamaya başladı. İç savaşa Cumhuriyetçiler safında katıldı, sanatçı olduğu için çeşitli cephelerde moral gösterilerinde yer aldı. Yıllar sonra Carlos Saura filmi Ay Carmela! (1990)'yı seyrettiğinde, filmde anlatılanların benzerini bizzat yaşadığını belirtmişti Miguela adını takmıştı.Sanat hayatı
nın sonu Miguel de Molina, 1960 yılında 52 yaşındayken kendisini gösteri dünyasından emekli etti ve Arjantinde yaşamaya devam etti. 1992 yılı Aralığında 84 yaşındayken, İspanya Kralı Juan Carlos tarafından bağışlandı ve kendisi gibi Endülüslü olan Felipe González'in başında olduğu Sosyalist hükümet İspanya adına kendisinden özür diledi ve itibarını iade etti. İspanya halk müziğine verdiği eşsiz katkı ve hizmetlerden ötürü bir de madalyayla ödüllendirildi. Bundan sadece üç ay sonra, 4 Mart 1993 tarihinde Buenos Aires'te 84 yaşındayken öldü. Buenos Aires'te genellikle sanatçıların defnedildiği La Chacarita mezarlığında yatmaktadır. == Şarkıları == * La Bien Paga (İyi Para) * Ojos Verdes (Yeşil Gözler) 1931 * La hija de Don Juan Alba (Don Juan Alba'nın Kızı) * El día que nací yo (Doğduğum Gün) 1931 * Trinia * Quintilla Gitana * Te Quiero * Te Lo Juro Yo * Nana Del Cabrerillo * Don Triquitraque * Aguita Del Querer * La Rosa Y El Viento * Mi Rita Bonita * El Zorongo * Sevillanas del Espartero * Niña Caracola * Mi Pena * Manolo Reyes * La Niña de La Ventera * El Perrillo * Dos Cruce * Catalina * Salomé * Bulerías * Anilla La Descará * Araceli, Flor de Nardo * El Avellanero * El Cariño Que Te Tengo
. == Filmleri * 1940 - "Alhambra", İspanyol filmi. * 1952 - "Ésta es mi vida", Arjantin filmi. * 1956 - "Luces de candilejas", Arjantin filmi. Kitaplar * "Botín de guerra: autobiografía", Miguel de Molina, Salvador Valverde, Alejandro Salad, Planeta, 1988. * "Miguel de Molina: La Copla Quebrada", Borja Ortiz de Gondra, Ñaque Editora, 2008. * "Miguel de Molina", José Blas Vega, Comunidad Autónoma, 2009. == Dış bağlantılar == * Resmi web sitesi * * Allmusic.com'da "Miguel de Molina" * Casamaki.com'da "Miguel de Molina"