Dijital tekniklerin sağladığı imkanların çeşitliliği, sanatçılara bunları araç, ortam veya konu olarak kullanabilme seçimi yaratmıştır. Dijital sanata temelde bu seçimler doğrultusunda bakabiliriz:
Dijital teknolojilerin araç olarak kullanılması
Üretimin bütünü veya bir kademesinde dijital teknolojiler kullanımı, sunum biçiminin geleneksel ortamlardan yapılması:- Fotoğraf ve Baskı
- Heykel
Dijital teknolojilerin ortam olarak kullanılması
Üretilmesinden sunumuna kadar dijital teknolojileri kullanıp olanaklarının irdelenmesi:- Yerleştirme
- Film, video ve animasyon
- Internet ve ağ sanatı
- Yazılım sanatı (`Software art`)
- Sanal gerçeklik ve genişletilmiş gerçeklik (`Virtual reality` ve `Augmented reality`)
Dijital teknolojilerle bağlantılı konuların kullanılması
En etkili şekilde dijital teknolojiler tarafından ifade edilebileceği düşünülen konuların kullanılması:- Yapay Yaşam
- Veritabanları ve veri görsellemesi
- Metin ve anlatı ortamları
- Oyunlar
- Aktivizm ve `Hacktivism`
Dijital sanat eseri
Dijital sanat eseri, dijital olarak kaydedilmiş bir resim verisi, bir hiper-metin (hypertext), bir veritabanı veya bir program olabilir. Geleneksel sanat eserinin aksine insan tarafından algılanan biçimiyle sanat objesi aynı şey değildir. Temel biçim teknik bir ortam yoluyla insan tarafından görülür/duyulur/hissedilir hale getirilir. Bu tekrardan temsilin biçimi sanat eseriyle değil onu insana ileten teknik ortamla bağlantılıdır. Bu bakımdan dijital sanat ile gösteri sanatları arasında bir benzerlik vardır; bir tiyatro oyunu için yazılan senaryo ile salonda oynanan oyun arasındaki farka benzer bir ayrım burda da söz konusudur.Kaynaklar
- Paul, Christiane (2003): Digital Art: Thames & Hudson Ltd, London