Sid Meier`s Civilization`` (``Civ`` ya da ``Civ I`` olarak da bilinir), Sid Meier tarafından 1991 yılında MicroProse için yapılmış bir sıra tabanlı strateji oyunudur. Oyunun amacı yüzyıllarca ayakta kalabilecek bir medeniyet kurmaktır. Oyun M.Ö. 4000 yılında başlar ve yakın geleceğe kadar devam eder. Civilization, sıra tabanlı strateji oyunlarının atası olarak kabul edilir.
Oynanış
``Civilization`` tek oyunculu bir oyundur. Oyuncu bir medeniyetin hükümdarı olarak sadece bir göçmen birimiyle (Settlers) oyuna başlar (bazen iki göçmenle) ve diğer medeniyetlerle yarış halinde bulunan bir imparatorluk kurmaya çalışır.Keşfedilecek bir dünyanın, savaşların ve diplomasinin yanısıra, oyuncu şehir kurmak için uygun yerler bulmalı, şehirlerinde hangi binanın ya da birimin yapılacağını belirlemeli, hangi teknolojinin araştırılacağını seçmeli, ve şehirlerden maksimum verim alabilmek için etrafındaki toprakları en iyi şekilde işlemelidir. Şehirler belirli bir uyruğu ve lideri olmayan barbarlar tarafından istila edilebilir. Barbar saldırıları keşfedilmemiş karalardan ve denizlerden geleceğinden, zaman ilerledikçe barbarların barınabileceği yerle de azalacaktır.
Oyuna başlamadan önce oyuncu hangi uygarlığı yöneteceğini seçer. Bu seçim oyun içi sesleri, ünvanları, şehir isimlerini etkiler; ancak oynanışa etkide bulunmaz (Gerçek dünyada oynarken her uygarlığın kendi yerinde başlaması hariç). It does prevent the computer from being able to play that civilization. Yapay zeka, yönettiği uygarlığın karakteristik özelliklerini gösterir. Örneğin Aztek`ler, işgalci ve zengin bir uygarlıktır. Her medeniyetin başında o medeniyetin tarihteki önemli kişilerinden biri bulunur (örneğin, Hintlerin başında Mahatma Gandhi).
Oyunun alanı çoğu bilgisayar alanından daha büyüktü. Bronz çağından önce M.Ö. 4000 yılında başlayan oyun, 2100 yılına, yani uzay çağına kadar sürebilmektedir. Oyunun başında, dünya üzerinde hiçbir şehir yoktur: oyuncular ellerindeki göçmenlerle yeni şehirler kurabilir ve bu şehirlerin etrafındaki topraklara yollar, sulama kanalları, kaleler yapabilirler.
Zaman ilerledikçe yeni teknolojiler geliştirilir; bu teknolojiler oyunun gelişmesindeki ve değişmesindeki en önemli etkendir. Başta, oyuncular çömlekçilik, tekerlek, alfabe gibi teknolojiler arasından seçim yaparken, oyunun sonlarına doğru nükleer teknolojiler ve uzay teknolojilerini geliştirmeye başlarlar. Bazı teknolojileri ilk olarak bulmak oyunculara büyük avantaj sağlar (uçak yapımı gibi). Çoğu teknoloji yeni birimlerin üretilmesine, yeni binaların yapılmasına ve daha ileri teknolojilerin geliştirilmesine olanak tanır. Örneğin, at arabalı bir savaşçı üretebilmek için önce tekerleği icat etmelisiniz, aynı şekilde bir ambar yapabilmek için de çömlekçiliği öğrenmiş olmaız gerekir. Baştan sona kadar böyle işleyen bu sisteme teknoloji ağacı (tech tree) denir ve diğer biçok strateji oyununda da bu sistem kullanılmıştır. Teknolojilerin geliştirilme sırası oyunun gidişatını direk etkiler.
Oyuncular gerekli teknolojileri araştırdıkları sürece, bulundukları çağda dünyada önemli bir yeri olan yapıtları da inşa edebilirler. Tabi ki bu yapıtların herbiri sadece bir oyuncu tarafından bir kez inşa edilebir. Örneğin antik çağda Piramitler, Çin Seddi; orta çağda Copernicus`in Gözlemevi, Magellan`ın Sefer Anıtı; ve modern çağda Birleşmiş Milletler inşa edilebilir yapıtlar arasındadır. Yapıtları yapmak çok fazla kaynak gerektirir ve yıllarca sürebilir. Ancak bir yapıtı inşa edenet medeniyet o yapıtın verdiği özelliklerden yararlanabilir. Örneğin, Magellan`ın Sefer Anıtı`nı inşa eden medeniyetin donanma birimleri daha hızlı hareket etmeye başlar. Bazı yapıtlar yeni teknolohilerin geliştirilmesiyle özelliğini kaybedebilir (Örneğin, topun bulunmasıyla Çin Seddi işe yaramaz hale gelir).
Oyunun sonunda tüm medeniyetleri yok eden ve en yüksek puanı toplayan oyunu kazanır.
Geliştirme
Meier, teknonoloji ağacı fikrini yine Civilization adındaki Monopoly tarzı bir oyundan aldığını açıklamıştır. Meier, bu oyunun bir bilgisayar versiyonunu yapmayı planlayan üçüncü tasarımcıydı, fakat bunu başaran ilk kişi oldu.Danielle Bunten Berry 1983`te ``M.U.L.E.`` adlı oyunu tamamladıktan sonra Civilization üstünde çalışmayı istedi, ama yapamadı. Sonra 1985 yılında Electronic Arts`ta ``The Seven Cities of Gold`` oyununu yaptı. Oyunun başarısından sonra bir devam oyunu olarak Heart of Africa üstünde çalıştı. Ancak ``Civilization`` fikrinden hiç vazgeçmedi.http://www.mobygames.com/game/sid-meiers-civilization/trivia Meier`in ``Pirates`` ve ``Colonization`` oyunlarındaki tasarımları Bunten`in ``The Seven Cities of Gold`` oyunundan parçalar içerir.
Don Daglow, Utopia`nın tasarımcısı (ilk simülasyon oyunu), 1987 ylında Civilization`u bilgisayara uyarlamak için çalışmalara koyuldu. Ne varki Brí¸derbund`da yönetici pozisyonu için teklif alınca projeyi iptal etti. [1].
Devam oyunları ve taklitler
``Civilization`` için şu ana kadar üç ana devam oyunu yapıldı. Ayrıca 2008 yılında ``Civilization Revolutions`` adında yeni bir oyunun yayınlanacağı da duyruldu.1996 yılında ``Freeciv`` adında açık kaynak kodlu bir Civilization klonu geliştirildi. Slogan şuydu: "Çünkü medeniyet özgür olmalıdır".
Benzer oyunlar
1994 yılında Meier ``Colonization`` adında Civilization benzeri bir oyun yaptı. Ancak ``Colonization``, ``Civilization`` kadar popüler olamadı. Hatta oyun kolonilicilik ve kölecilikle ilgili olduğu için olumsuz eleştiriler adlı.``Sid Meier`s Alpha Centauri`` adlı oyun yine aynı türde Meier tarafından yapıldı, fakar konu uzayda ve gelcekte geçiyordu. Oyunun arayüzündeki ve oynanışındaki birçok yenilik ``Civilization III`` ve ``IV`` te kullanıldı. ``Alpha Centauri`` aslında ``Civilization`` ın kaldığı yerden devam etmektedir.
1993`te MicroProse ``Master of Magic`` adlı oyunu yayınladı. Oyun aynı oyundu, ancak konu ortaçağın fantastik dünyası ve büyülerdi.
1994`te Stardock ``Galactic Civilizations`` oyununu yayınladı. Oyun OS/2 platformunda yayınlandı ve bu platformda en çok satan oyunlardan biri oldu. 2003`te yeniden programlanmış bir Windows versiyonu ve devam olarak 2006`da Dread Lords`su yayınlandı.
``Civilization``, ``Age of Empires``ın tasarımcılarına ilham kaynağı olmuştur. En büyük fark ``Age of Empires`` bir Sıra Tabanlı Strateji değil, Gerçek Zamanlı Stratejidir.
1999`da Activision, tamamen farklı tasarımcılarla Civilization II`ye bir devam oyunu olarak ``Call to Power`` oyununu yayınladı. Oyunun adı ``Civilization`` idi fakat Sid Meier ve ekibiyle hiçbir alakası yoktu. 2000 yılında Activision oyunun isim haklarını kaybetti. Daha sonra çıkardıkları devam oyunun adı sadece ``Call to Power II`` idi.
Will Wright`ın ``Sim City`` serisi, 1985 yılında çıktı. Oyun Civilization`daki gibi bir ülkenin değil de bir şehrin yönetimini konu almıştır.
hukumdarlar bu oyunun browser versiyonu sayılabilir.
Platformlar
" target="_blank"> üzrinde]``Civilization`` orijinal olarak MS-DOS için programlandı. Ancak aldığı başarıdan sonra birçok platforma uyarlandı (Macintosh, Amiga, Atari ST, PlayStation, N-Gage ve Super Nintendo).
Tepkiler
Oyun tüm zamanların gelmiş geçmiş en iyi strateji oyunlarından biri olarak kabul edilir ve oldukça sadık bir fan kitlesine sahiptir. Oyunun tüm versiyonları çıktıktan sonra kapış kapış satıldı. Bu başarı ``Freeciv`` ve ``C-evo``gibi bedava versiyonlarının yapılmasına neden oldu ve diğer biçaok oyunu etkiledi.1995 yılında oyun çoklu oyuncu ve Windows 95 desteği, daha iyi grafik ve seslerle ``CivNet`` adıyla yeniden yayınlandı. Oynanıl orijinal oyunla hemen hemen aynıydı.
1992`de, ``Civilization`` Origins Award`ı ``1991 Yılının En İyi Strateji Oyunu`` olarak kazandı.cite web | url=http://www.originsgames.com/awards/1991 | title=Origin Awards 1991 | accessdate=2007-06-02
Referanslar
reflistLinkler
- ``Civilization`` Sıkça Sorulan Sorular
- CivFanatics fan site
- Civilization`ın tarihi
- CivUnited fansite
Civilization