Paul Feyerabend, 1946 yılında Viyana'da Tarih, Sosyoloji,Fizik, Astronomi ve Matematik başladı. Çevresi gruuna ait filozof ve bilim felsefecisi Victor Kraft'ın yanında felsefe doktora sınavını verdikten sonra, British Consul'dan burs kazandı ve Londra'ya gitti.Burada, Ludwig Wittgenstein'ın yanında aiatan olarak çalışmaya başlamayı istiyordu.Bu zaman içinde Wittgenstein'ın ölmesi sonucunda Feyerabend, Karl Popper'ın yanında göreve başlamaya karar verdi. Feyerabend ve Popper arasındaki sevgi-nefret ilişkisi böylece temellendi.Feyerabend'in çoğu eseri,esas bakımdan açık ya da örtük olarak hocası Popper'ın eleştirisini içermektedir.1955 ve 1990 yılları arasında Berkeley, Hamburg, Auckland, Kassel,New Haven, Londra, Berlin gibi bir çok yerde bulundu, aynı zaman içinde Berkeley ve Zürih'teki Teknik Üniversite'de profesörlük yaptı.1990'da her ikisinden birden emekliye ayrıldı.Feyerabend, Thomas Kuhn ile birlikte esas olarak sosyolojik bilgi yönelimli görelikçi bilim felsefesinin savunucularından birisidir.Yalnız Kuhn'dan daha farklı olarak Feyerabend, mantıksal tutarlılık bakımından teorik iddialarını daha fazla sonuna kadar götürmekte ısrar eder ve bu nedenle daha fazla tartışmalı bir konumda bulunur.
Feyerabend'in Bilim felsefesindeki yeri
Feyerabend'in bilim felsefesindeki düşünceleri 1968'lerden sonra farklı bir gelişim göstermeye başlar.Feyerabend hocası Popper'ın eleştirel akılcılığını ve bu temelde bilimi temellendirme gişimini kabul edilmez bulur.Akılcılığın bilim felsefesinden arındırılmasına yöneli, çünkü Feyerabend'e göre Rasyonalizm, öncelikle ve esas olarak "yasa ve düzen" rasyonalizmidir.Dolayısıyla o bilim felsefesinde relativist bir bilim anlayışını savunur.Bu bakımdan Feyerabend'in çalışması, bilim felsefesi alanında, bilinen bir Anarşizm kuramı ya da felsefi bir Dadaizm olarak anlaşılır.Feyerabend, bilimin ortodoks dogmatizmine karşı ya da başka bir değişle bilimin ortodoks dokmatik tarzda anlaşılışna karşı isyan eder.Feyerabend, "Akla Veda" diyen öncü isimlerden biridir. Aklı tek ve bütünsel bir nitelik, onun yönteminin de tek bir yol izlediği fikri Feyerabend'in karşısına aldığı bir görüştür.Bunun yanı sıra bilimsel kuramlara ve yönteme tanınan ayrıcalığ da itiraz eder.En önemli metinlerinden birinin adı "Yönteme Hayır"dır.Bilimsel kuramlar tarihsel olarak görelidirler ve bilgi bakımından diğer kaynaklardan üstün ya da ayrıcalıklı bir konuma sahip olamazlar.Feyerabend'in geç dönem yazıları, bir anlamda, Popper'in eleştirel rasyonalizminin geçersizliğini göstermek üzerine kuruludur.Ahmet İnam, Feyerabend'in bilime yönelik anarşist girişimini şöyle değerlendiriyor;
Feyerabend'in en keskin ifadesi olan "Her şey uyar" (Anything goes) sözü, onun bilimi, din ya da sanat ile aynı noktada ya da onlarla birlikte, mümkün olan bilgi olanaklarından biri olarak ele almasının bir sonucu şeklinde ortaya çıkar.Bilim, din, sanat bunların her biri bilgi edinmenin farklı yollarıdır, birbirlerinden daha üstün ya da öncelikli ya da ayrıcalıklı değillerdir.Gerçekliğe ulaşmanın farklı yollarıdır bunlar.Birbirleriyle ölçülebilir ya da kıyaslanabilir değillerdir.Tek bir yönteme indirgenemezler.Buradan Feyerabend ve Kuhn "Eş-ölçülemezlik" sorununa gelirler.Bu kavram özellikle Kuhn'a ait görünmektedir; yalnız Kuhn bu meseleyi bilim içi farklı kuramların eş-ölcülemezliği bağlamında değerlendirirken, Feyarabend daha ileri giderek bilimin kendisinin öteki bilgi kaynaklarıyla eş-ölçülemezliği meselesi olarak ele almıştır.
Feyerabend'den Alıntılar
::" O zamanlar, hatta daha da yenilerde, çağcıl bilimin yükselişiyle yirminci yüzyıldaki gözden geçirilişi sırasında, Bayan Us, araştırmanın güzel, yardımsever ancak zaman zaman fazlasıyla koruyucu olabilen tanrıçasıydı. Bugün onun felsefi koruyucuları (ya da pezevenkleri mi deneliyim?) Bu tanrıçayı 'olgun', yani geveze fakat dişleri dökülmüş bir kadına çevirdiler."Bilgi Üzerine Üç Sölyeşi'nin kapak arkasından;
Kitapları
*Yönteme Hayır, Türkçesi: Ahmet İnam, Paradigma yayınları,Haziran-Ağustos,1987- Akla Veda, Ayrıntı yayınları
- Anarşizm Üzerine Tezler, Öteki yayınevi.
- Özgür Bir Toplumda Bilim, çeviren; Ahmet Kardam, Ayrıntı yayınları, 1999.
- Bilgi Üzerine Üç Söyleşi,çeviren.Cemal Güzel, Levent Kavas, Metis yayınları, 1997.
- Vakit Öldürmek, Nedim Çatlı, Ayrinti yayınları, 1997.
Gözat
* Karl Popper- Thomas Kuhn
- Bilim felsefesi
- Anarşizm
Linkler
* Ahmet İnam'ın Yönteme Hayır'a sunuş yazısından - Bilim felsefesinde Kuhn ve Feyerabend'in yeri üzerine bir değerlendirme