My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Kısaca: ''My Beautiful Dark Twisted Fantasy'', Amerikalı hip hop sanatçısı Kanye West'in beşinci stüdyo albümüdür. Roc-A-Fella Records etiketiyle 22 Kasım 2010'da yayınlandı. Albümün kayıtları 2009 ve 2010 boyunca ağırlıklı olarak Honolulu, Hawaii'deki Avex Recording Studio'da gerçekleşti. West dışında Jeff Bhasker, The RZA, No I.D. ve Mike Dean gibi isimler albümün prodüksiyonunu gerçekleştirdi. Müzik kariyerine verdiği aranın ardından West, bu albüm üzerinde kendisi haricinde çeşitli müzisyenlerin ve ...devamı ☟

My Beautiful Dark Twisted Fantasy, Amerikalı hip hop sanatçısı Kanye West'in beşinci stüdyo albümüdür. Roc-A-Fella Records etiketiyle 22 Kasım 2010'da yayınlandı. Albümün kayıtları 2009 ve 2010 boyunca ağırlıklı olarak Honolulu, Hawaii'deki Avex Recording Studio'da gerçekleşti. West dışında Jeff Bhasker, The RZA, No I.D. ve Mike Dean gibi isimler albümün prodüksiyonunu gerçekleştirdi. Müzik kariyerine verdiği aranın ardından West, bu albüm üzerinde kendisi haricinde çeşitli müzisyenlerin ve prodüktörlerin de kolektif olarak katkıda bulundukları ortak bir geliştirme olarak çalıştı. Müzik yazarlarının da birçok yönüyle ele aldıkları My Beautiful Dark Twisted Fantasy, West'in önceki çalışmalarından da izler barındıran ve aşırılık ve ünlü olmakla ilgili konulara dair bir albümdür. Albüm, yayınlandığı hafta Amerika Birleşik Devletleri'nde 496 bin kopya sattı ve Billboard 200 listesine bir numaradan giriş yaptı. Dünya çapında önemli liste başarıları elde etti ve albümden dört hit single çıktı: "Power", "Monster", "Runaway" ve "All of the Lights". My Beautiful Dark Twisted Fantasy, müzik eleştirmenlerinin beğenisini kazandı ve değişken müzik tarzı, zengin prodüksiyon kalitesi ve West'in ikiye bölünmüş konuları övgüler topladı. Albüm aynı zamanda birçok ankette ve yıl sonu listelerinde 2010'un en iyi albümü seçildi. Ülkesinde 1 milyon 212 binlik satışa ulaşan albüm, Recording Industry Association of America'dan platin plak kazandı. Genel Albüm, West'in çok çalışmanın yarattığı ruhsal durumun ve yasal sorunlar ile bozulan halk imajı gibi sorunlarla geçen bir dönem sonrasında Oahu, Hawaii'daki gönüllü sürgünü sırasında ortaya çıktı. West sonraları çok çalışmaktan kaynaklanan yorgunluğunun 2009 MTV Video Müzik Ödülleri'ndeki olaylara ve ardından medyadan gelen tepkiye verdiği cevaplara ve müzik çalışmalarına ara vermesine neden olduğunu söyledi. 808s & Heartbreak albümünün tanıtımı için Lady Gaga ile 1 Ekim 2009'da başlayacağı turne sebep gösterilmeksizin iptal edildi. Albüm başlarda Good Ass Job olarak anılıyordu, ancak sonraları Dark Twisted Fantasy adını aldı. GOOD Music sanatçısı Big Sean, bir röportajında albümden Good Ass Job adıyla bahsetti. 24 Temmuz 2010'da Kanye West'in blogunda "My Dark Twisted Fantasy Trailer" şeklinde bir başlık yer aldı. 28 Temmuz'da West, Twitter hesabı üzerinden albümün adıyla ilgili olarak şunları yazdı: "Albümün adı artık 'Good Ass Job' değil. Şu sıralar birkaç başlık arasında gidip geliyorum." 5 Ekim 2010'da albümün adı My Beautiful Dark Twisted Fantasy duyuruldu. West, albüm kayıtları için plak şirketi Def Jam'in kasasından 3 milyon doların üstünde harcama yaptı. Sonraları Complex dergisi başyazarı ve sırdaşı Noah Callahan-Bever'a ilk kayıt sürecini anlattı. Callahan-Bever bununla ilgili olarak "Hawaii'ye kapandı ve çalışmalarına katılmaları ve ilham kaynağı olmaları için en sevdiği prodüktörleri ve sanatçıları buraya getirtti. Rap kampı!" Dwele, Nicki Minaj, T.I., Drake, Common, Jay-Z, Eminem, Lil Wayne, John Legend, Fergie, Rihanna, The-Dream, Ryan Leslie, Elton John, M.I.A., Justin Vernon, Seal, Beyoncé Knowles, Kid Cudi, Mos Def, Santigold, Alicia Keys, Elly Jackson, ve Tony Williams'ın bulunduğu bilinmektedir. Kayıtlarda görev alan prodüktörler arasında Q-Tip, The RZA, DJ Premier, Madlib, ve Pete Rock yer aldı. Madlib albüm için beş beat yaptığını söylemişti. West her sabah ekibi için Diamond Head'deki konutunda kahvaltı düzenledi. Rapçi Pusha T, albümü "soundların derlemesi" olarak tanımladı ve West'in yöntemini alışılmadık olarak nitelendirdi. "Bir şarkı üzerinde çalışıyoruz, bir modun içine girdiğimizi düşünüyoruz, o sırada mesela Jeff Bhasker'dan bir sound duyuyor ve tüm dikkatini o sounda çeviriyor. Zihinsel Rolodex'i ile o soundun albümde ait olduğu yere gidiyor ve hemen o şarkıya yöneliyor." == Müzik Müzik tarzı Müzik yazarları, albümün soundunda West'in önceki dört albümündeki müzik unsurlarını birleştirdiğine dikkat çektiler. çöküş, muhteşemlik, gerçeklerden kaçış, seks, zenginlik, romantizm, kendiyle övünme ve kendinden şüphe etme. Albüm, West'in önceki albümlerine göre alkol ve uyuşturucu kullanımı konusunda daha açık referanslar taşıyor. Müzik yazarı Sean Fennessey, albümün konu yapısını Yunan trajedilerine benzetti: "herşey yıkılır ve [1] bunu yapan bir kadındır." "All of the Lights", drum 'n' bass aralarına ve üflemelilere yer veren bir parçadır. Şarkı için West; Alicia Keys, John Legend, Elton John, Tony Williams, Elly Jackson ve nakaratı seslendiren Rihanna'nın aralarında bulunduğu 11 vokalistle çalıştı. MTV'ye verdiği bir röportajda Elly Jackson, "Diğerleriyle birlikte beni de şarkıya kattı ve aslında yapmak istediği tüm dünyadan sevdiği vokalistleri kullanarak bu eşsiz vokal dokusunu yaratmaktı. Bu seçebileceğiniz birşey değil." Smokey Robinson'ın "Will You Still Love Me Tomorrow" adlı parçasından alınan bir sample'ın üzerine kurulu olan "Devil in a New Dress", arzular ve gönül yaraları hakkında bir şarkıdır. Hem cinsel hem dini benzetmelere yer veren parçayı bir eleştirmen "yarı yatak odası cazibesi, yarı melek duası" olarak tanımladı. "Runaway", sürekli azalan yarım ve tam notalardan oluşan piyano temelli bir motife sahiptir. West'in "En hoşlanmadığımı bulmakta öyle yetenekliyim ki" dizesine dikkat çeken Sean Fennessey, bu şarkının, albümde "kendini yaralamanın göğüs yumruklamayı geçtiği" bir bölüm olarak nitelendirdi. Yabancılaşma üzerine yazılmış olan parça, West tarafından "akılda kalıcı, ortak bir hayalin en önemli ögesi" olarak kullanıldı. Bir geçiş bölümüyle "Who will Survive in America" adlı parçaya bağlanmaktadır. Scott-Heron'ın konuşması 1960'ların Devrimci Gençlik Hareketi'ni, Afrikalı-Amerikalı toplumun daha temel ihtiyaçlarının farkında olmadıkları gerekçesiyle eleştirmektedir. Albümde konuşmanın kısa bir bölümü kullanıldı. Müzik yazarı Greg Kot, "özünü koruyor, ülkesinden ve kültüründen dışlanmış hisseden Afrikalı-Amerikalı bir erkek" yorumunu yaptı. Albümden önce West, 20 Ağustos 2010'da internet sitesinde G.O.O.D. Fridays adında bir bedava müzik programı başlattı. Albümün çıkacağı haftaya dek her hafta cuma günü bir parçayı sitesinde ücretsiz olarak yayınlamaya başladı. Plak şirketi G.O.O.D. Music'den esinlenerek isimlendirdiği program, albüm öncesinde önemli bir kamuoyu oluşturdu.

Singlelar

28 Mayıs 2010'da "Power" isimli parçanın bitmemiş hali internete sızdırıldı. Dwele vokalleri yer alan parçanın prodüksiyonu S1 ve West'e aitti. Jay-Z ve Swizz Beatz'in konuk olduğu resmi remiksi, 20 Ağustos 2010'da radyoda tanıtıldı. Şarkı, sekiz hafta kaldığı Amerikan Billboard Hot 100 listesinde 22 numaraya yükseldi. Şarkı, 2011 Grammy Ödülleri'nde En İyi Rap Solo Performansı Grammy Ödülü'ne aday gösterildi. 12 Eylül 2010'da West, 2010 MTV Video Müzik Ödülleri'nde "Runaway"i canlı seslendirdi. Üç hafta sonra ise 2 Ekim'de Saturday Night Livea konuk oldu ve burada "Runaway" ve "Power"ı seslendirdi. "Runaway", 4 Ekim 2010'da iTunes Store'da satışa çıktı. 12 hafta geçirdiği Billboard Hot 100 listesinde 12 numaraya yükseldi. Parçayla aynı adı taşıyan ve West'in yönettiği 35 dakikalık kısa film, 23 Ekim 2010'da yayınlandı. 2010 yaz aylarında Prag'da dört gün süren çekimlerde West'e Selita Ebanks eşlik etti. Hikayesi West'e ait olan filmin senaryosunu Hype Williams yazdı. West filmin "hayallerinin genel bir temsili" olduğunu ve müzik kariyeriyle aynı doğrultuda olduğunu ifade etti. Üçüncü single "Monster", 21 Eylül'de radyolara servis edildi ve 23 Ekim'de iTunes Store'da satışa sunuldu. Şarkı, G.O.O.D. Fridays programının bir parçası olarak 27 Ağustos 2010'da internette yayınlanmıştı. Beş hafta geçirdiği Billboard Hot 100'de 18 numaraya ulaştı. West, Twitter'ı üzerinden "All of the Lights"ın albümün bir sonraki single'ı olacağını yazdı. Albümün çıkmasının ardından, şarkı Billboard Hot 100 listesine 92. sıradan giriş yaparken; "Dark Fantasy" aynı hafta 60 numaradan girdi. "All of the Lights", 18 Ocak 2011'de ABD'de ve 21 Şubat'ta İngiltere'de piyasaya çıktı. Şarkı Billboard Hot 100'de 18 numaraya yükseldi. The Big Chill festivalindeki performansında West, albümün beşinci single'ının "Lost in the World" olacağını duyurdu.

Kapak resmi

Kanye West, 17 Ekim 2010'da Twitter'ı üzerinden My Beautiful Dark Twisted Fantasy albümünün kapağı yüzünden mağazalar tarafından geri çevrildiğini söyledi. George Condo tarafından çizilen kapakta, kolları yerine kanatları olan bir dişi (feniks), West'in üzerinde oturmaktadır. Resim, kırmızı bir zeminin tam ortasında yer almakta ve sarı bir çizgiyle çevrelenmektedir. Kapakta, albümün ve Runaway kısa filminin teması kullanıldı. Albümün bunun dışında dört kapağı daha mevcuttur ve bunların her biri albüm kitapçığının içinde yer almaktadır. Condo'nun çizdiği bir balerin resminin yer aldığı diğer bir kapak, Amazon.com'da ön sipariş sayfasına konuldu. Bu kapak, "Runaway"in single kapağı olacaktı ancak bunun yerine gerçek bir balerin fotoğrafı kullanıldı. == Karşılama Ticari performansı Albüm, yayınlandığı hafta Amerika Birleşik Devletleri'nde 496 bin kopya sattı ve Billboard 200 listesine birinci sıradan giriş yaptı. Böylece albüm, West'in ABD'de bir numara olan dördüncü albümü; yayınlandığı hafta, 2010'un en çok satış gerçekleşen dördüncü haftası Albüm aynı zamanda Billboardun Top R&B/Hip-Hop Albums, Top Rap Albums ve Top Digital Albums listelerine bir numaradan giriş yaptı. My Beautiful Dark Twisted Fantasy, 11 Ocak 2011 itibarıyla ABD'de bir milyon barajını aşarak Recording Industry Association of America (RIAA)'dan platin plak kazandı. Albüm, Billboard 200 listesinde 34 hafta boyunca yer aldı ve Nielsen SoundScan verilerine göre Haziran 2011 itibarıyla ülkesinde 1.160.000 adetlik satış elde etti. Albüm, dünya listelerinde de önemli başarılar elde etti. Kanada'da ilk hafta 29 bin sattı ve ülkenin listesine bir numaradan girdi. İngiltere listesine ise 16. sıradan giriş yaptı. 10 Aralık 2010'da My Beautiful Dark Twisted Fantasy, İngiltere'de 60 bin barajını aşarak British Phonographic Industry (BPI)'den gümüş plak aldı. Avustralya'da ise ARIA Top 50 albüm listesine altı ve Top 40 Urban listesine iki numaradan giriş yaptı. Albüm, 21 Mart 2011'de Avustralya'da 70 binlik satış adedine ulaştı ve Australian Recording Industry Association (ARIA)'dan platin plak kazandı. Yeni Zelanda'da ise RIANZ Top 40 listesine on numaradan girdi. Albüm Danimarka'da dört, İrlanda'da 18, Norveç'te 11, İsviçre'de 10, Belçika'da 21, Almanya'da 19, Yunanistan'da 39, İsveç'te 19, Fransa'da 28, Meksika'da 87, Finlandiya'da 42, İspanya'da 97 ve Hollanda'da 17 numara oldu.

Eleştiriler

Metacritic'te "Evrensel Başarı" olarak değerlendirilen albüm, 43 yoruma dayanarak 100 üzerinden 94 puan aldı. Entertainment Weeklys Simon Vozick-Levinson commended West's "outrageously hedonistic lyrics" and stated "West has tricked out these tracks with sharper verses and grander instrumental interludes, then lined them up in a sequence that demands to be heard from start to finish [2] essential components of a soundly built structure—easily his most consistently compelling full-length since 2005′s Late Registration". Los Angeles Times writer Ann Powers called its music "Picasso-like, fulfilling the Cubist mandate of rearranging form, texture, color and space to suggest new ways of viewing things". Steve Jones of USA Today gave the album four out of four stars, calling it "an epic, adventurous aural mélange that easily outstrips anything he's done". David Browne of Time dubbed it West's "most extravagant work [3] congested, constantly bustling", writing that it "reasserts the fact that few combine disparate elements as smoothly as West". The Washington Posts Chris Richards called it his "masterpiece [4] pure pop bravura, with hip-hop's biggest ego torquing self-obsession into unapologetic new shapes". Dan Vidal of URB stated "Kanye (much like Miles Davis) has the ability to bring out the strengths of his collaborators — squeezing out the essence of their artistic persona as highlights for the music that he creates". Kitty Empire of The Guardian criticized its lyrics regarding "women as ruthless money-grabbers", but called the album "herculean [5] a flawed near-masterpiece". Despite noting an inconsistency in West's rapping, Allmusic editor Andy Kellman described the album as "a deeply fascinating accomplishment" in West's catalogue, stating "As fatiguing as it is invigorating, as cold-blooded as it is heart-rending, as haphazardly splattered as it is meticulously sculpted, My Beautiful Dark Twisted Fantasy is an extraordinarily complex 70-minute set of songs. [6] As the ego and ambition swells, so does the appeal, the repulsiveness, and – most importantly – the ingenuity". Rolling Stone writer Rob Sheffield gave it five out of five stars, citing it as West's best album and "his most maniacally inspired music yet, coasting on heroic levels of dementia, pimping on top of Mount Olympus [7] Nobody else is making music this daring and weird". Giving the album four-and-a-half out of five stars, Sputnikmusic's Channing Freeman noted "a zest for life in these songs that is really quite beautiful" and viewed it as "the first album in which he's truly lived up to his potential in every way - as a rapper, as a lyricist, as a songwriter". Jon Caramanica of The New York Times described it as "a startlingly maximalist take on East Coast rap traditionalism" and called West "a better rapper than he’s ever been". The Village Voices Sean Fennessey commented that "Kanye is rapping and singing better and with more tenacity than he ever has on Fantasy", while calling the album "a staggering, often breathtaking work [8] masterfully engineered and sequenced, each song bleeding over like some long night out into the hazy morning after". Anslem Samuel of XXL gave the album a maximum rating of "XXL" and praised it "Sonically and lyrically [9] intricately constructed tracks framing his heartfelt outbursts and honest inner reflections". Alex Denney of NME called it "an utterly dazzling portrait of a 21st-century schizoid man". Chris Martins of Spin noted its production as "loud and proud, but also poignant and gripping" and called the album "a sinister, orchestral, hugely grandiose affair that owes as much to the artist's self-aggrandizing ego as to the voracious id that would destroy it publicly". Chicago Sun-Times writer Thomas Conner gave it four out of four stars and commented that West's "difficulty in communicating" is "pretty compelling on record". Chicago Tribune writer Greg Kot perceived the album's feel as "a collision of opulence and emptiness" and complimented West's transparency, "his almost pathological allegiance to expressing his emotions, unfiltered [10] a curious mix of bravado and vulnerability". Nitsuh Abebe of New York called the album "adventurous, fierce, and full of vitality", writing that "Its guiding principle seems to be to go in harder on every front: Be more opulent and arty, be more vicious and aggrieved, be more 'complicated' and self-lacerated". Slant Magazine's Matthew Cole viewed it as a milestone in hip hop music and lauded its themes of "self-aggrandizement and self-effacement", writing that it "allows Kanye a thematic palette broad enough to confront his pride and anguish". Pitchfork Media's Ryan Dombal called it "a hedonistic exploration into a rich and famous American id". Giving it a 10 out of 10 rating, David Amidon of PopMatters complimented West's dichotomous themes and noted "there are few more human albums in hip-hop".

Accolades

The album appeared on numerous music critics' and publications' end-of-year albums lists. Chicago Tribune writer Greg Kot included it at number seven on his list of the year's top albums, writing that it "turns contradictions into strengths, a mix of classical opulence, grimy beats, boldness and vulnerability". PopMatters named it the year's fourth best album in its year-end list, calling it "Kanye West’s self-portrait, in Cubism: complex, petulant, somewhat paranoid, but bursting with ideas and never boring". Chris Yuscavage of Vibe ranked it number one on his list of the 10 Best Albums of 2010. Paste named it the fourth best album of 2010, and the publication's M.T. Richards called it "a nuanced, intimately personal record wherein even ostensibly boastful tracks are tangled with insecurities, both personal and professional [11] perhaps this century’s definitive portrait of torment, vanity, self-delusion, and pathos". Nitsuh Abebe of New York named it the eighth best album of the year. The Guardian included it at number two on its list of 2010's top 40 albums and commented that West "remains, on record, one of the most compelling artists of our time". NME ranked the album number 34 on its list of 75 Best Albums of 2010. Many critics and publications named it the best album of the year. Billboard, Time, Slant Magazine, Pitchfork Media, and Rolling Stone also named it the best album of 2010 in their year-end lists. Both Chris Richards and Allison Stewart of The Washington Post named the album the best of 2010. The New York Times Jon Caramanica, Nate Chinen, and Jon Pareles all included the album in their individual top-10 albums lists. The A.V. Club ranked the album at the top of its year-end list and commented on its significance, stating "Fantasy is an idiot-savant smash, an example of a musician overreaching, yet triumphing through dumb bravado and an imagination gloriously unfettered by logic. Kanye actually set out to make the album of the year when nobody listens to albums anymore". My Beautiful Dark Twisted Fantasy was voted best album in The Village Voices Pazz & Jop critics' poll for 2010, winning by the largest margin in the poll's history. The singles "Power", "Runaway", and "Monster" were voted in the top-10 of the Pazz & Jop's singles list.

Müzisyenler

* Ian Allen – el çırpma * Tim Anderson – French korno * Richard Ashton – French korno * Chris "Hitchcock" Chorney – çello, çello aranjman * Wilson Christopher – el çırpma * Rosie Danvers – çello, kondüktör, orkestrasyon * Uri Djemal – el çırpma * Drake – vokal * The-Dream – vokal * Dwele – vokal * Fergie – vokal * Alvin Fields – vokal * Simon Finch – trompet * Danny Flam – üflemeliler, tahta nefesliler * Kay Fox – vokal * Mark Frost – trombon * Andrew Gathercole – trompet * Tony Gorruso – üflemeliler, tahta nefesliler * Elly Jackson "La Roux" – vokal * Elton John – piyano, vokal * Philip Judge – trombon * Salma Kenas – vokal * Alicia Keys – vokal * Kid Cudi – vokal * Ken Lewis – bas gitar, üflemeliler, davul programlama, mühendis, gitar, korno aranjman, org, vokal, tahta nefesliler * John Legend – vokal * Ryan Leslie – vokal * Mike Lovatt – trompet * Nicki Minaj – vokal * Khloe Mitchell – şiir * Rihanna – vokal * Rachel Robson – viyola * Chris Rock – vokal * Amber Rose – vokal * Tom Rumsby – French korno * Jenny Sacha – violin * Kotono Sato – violin * Gil Scott-Heron – vokal * Chris Soper – el çırpma * Teyana Taylor – vokal * Justin "Bon Iver" Vernon – vokal, geri vokal * Chloe Vincent – flute * Tony Williams – vokal, geri vokal * Charlie Wilson – vokal

Prodüksiyon

* Virgil Abloh – sanat yönetmeni * Chris Atlas – pazarlama * Jeff Bhasker – ek prodüksiyon, çello aranjman, klavye, piyano, prodüktör * Peter Bischoff – asistan, mühendis asistanı, mühendis * Al Branch – pazarlama * Leesa D. Brunson – A&R * Don C. – A&R * Mike Caren – prodüktör * Shawn Carter – idari yapımcı * Cary Clark – mix asistanı * George Condo – kapak resmi, çizimler * Andrew Dawson – ek prodüksiyon, mühendis, mix * Mike Dean – ek prodüksiyon, bas gitar, çello aranjman, mühendis, gitar, klavye, mix, piyano, prodüktör, solocu * DJ Frank E – prodüktör * Emile – prodüktör * Ryan Gilligan – mühendis * Noah Goldstein – mühendis * Alex Graupera – asistan * Gaylord Holomalia – asistan * Phil Joly – asistan, mühendis asistanı, mühendis * Terese Joseph – A&R * Kyambo "Hip Hop" Joshua – idari yapımcı * Doug Joswick – ambalaj prodüksiyon * JP Robinson – sanat koordinatörü * Anthony Kilhoffer – davul programlama, mühendis, mix * Brent Kolatalo – davul programlama, mühendis, klavye * Erik Madrid – mix asistanı * Manny Marroquin – mix * Vlado Meller – mastering * Christian Mochizuki – asistan, mühendis asistanı, mühendis * Fabien Montique – fotoğraf * No I.D. – prodüktör * Plain Pat – ek prodüksiyon * Christian Plata – mix asistanı * Antonio "L.A." Reid – idari yapımcı * Patrick "Plain Pat" Reynolds – A&R * Gee Roberson – idari yapımcı * Todd Russell – sanat koordinatörü * The RZA – prodüktör * S1 – prodüktör * Tommy D. – prodüktör * Marcos Tovar – ses mühendisi * Tracey Waples – pazarlama * Eric Weissman – sample izinleri * Kanye West – sanat yönetmeni, idari yapımcı, producer * Kristen Yiengst – sanat koordinatörü Listeler ve sertifikalar ==

Listeler

Sertifikalar

== Notlar == == Dış bağlantılar == * * Discogs'da My Beautiful Dark Twisted Fantasy * Metacritic'de My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.