Miletli Aspasia, Platon`un diyaloglarında Sokrates`in Mantinealı Diotima`dan başka hocası olarak sözettiği ikinci kadındır. O, Perikles`in yasal olmayan ikinci eşi ve Axiochus`un iyi eğitim görmüş kızı olarak bilinir. Iki kaynakta kendisinden sözedilmektedir; birincisi Aristophanes`in yazılarında ve ikincisi Sokratik metinlerde. Birinciler tarafından genelde bir "fahişe" olarak gösterilir. İkinci metinlerde (Platon ve Xenophon`da) ise, kendisinden saygıyla sözedilir. Bu şekilde karşıt tepkiler alması, onun felsefe alanında söz sahibi olması ve özgür kişiliği ile ilintili olarak değerlendirilir. Atina`da ilk defa kendi adını taşıyan bir salon açtığı ve buranın konuklarının Sokrates, Anaxogoras, Arschimedes, Sophokles gibi isimler olduğu bilinmektedir. O sıralar, komedi yazarlarının kücültücü girişimlerine ragmen Aspasia, "diyalektik ve retorik ustası" olarak saygınlığını sürdürmüştür. Kimi felsefe tarihcileri, "Sokratik yöntem" olarak bilinen yöntemin gerçekte Aspasia`ya ait olduğunu ve Sokrates`in gençlik yıllarından itibaren bunu Aspasia`dan ögrendiğini ileri sürmektedir.(Bkz.Adolf Scmidt, Perikles ve Çağı).
Kaynak:
- Kadın Filozoflar, Antik Çağ`dan Aydınlanmaya Kadar, I.cilt, Marit Rullmann vd., Kabalcı yayınevi.
Murishi - 7 ay önce
otiscavin - 6 ay önce