Luigi Cherubini

Kısaca: Luigi Cherubini (d. 8 veya 14 Eylül, 1760 Floransa – ö. 15 Mart 1842 Paris) Klasik opera müziği dönemi içinde çalışan, ve bu dönem ilkelerine uygun operalar ve diğer müzik türleri eserler hazırlamış olan bir İtalyan asıllı ama çalışma hayatının önemli kısmını Fransa'da geçirmiş besteci. En önemli besteleri operalar ve dinsel müzik türleridir. Beethoven tarafından zamanının en iyi bestecisi olarak anılmıştır. ...devamı ☟

Luigi Cherubini (d. 8 veya 14 Eylül, 1760 Floransa – ö. 15 Mart 1842 Paris) Klasik opera müziği dönemi içinde çalışan, ve bu dönem ilkelerine uygun operalar ve diğer müzik türleri eserler hazırlamış olan bir İtalyan asıllı ama çalışma hayatının önemli kısmını Fransa'da geçirmiş besteci. En önemli besteleri operalar ve dinsel müzik türleridir. Beethoven tarafından zamanının en iyi bestecisi olarak anılmıştır. Yaşamı Cherubini İtalya, Floransa'da doğdu. Doğum gününün tam tarihi tartışma konusudur ama büyük olasılıkla 8 Eylül'dur. İtalyan göreneklerine verilen tüm ismi Maria Luigi Carlo Zenobio Salvatore Cherubini olup birçok modern ses kayıt disk kapakları ve muzik kitap ve makaleleri bu ismi kullanır. Müzik eğitimine altı yaşında iken klavsen çalma ustası olan babası Bartolomeo'dan aldığı derslerle başlamıştır. Müziği çok çabuk öğrenmesi dolayısla "üstün muzik zekalı" çocuk olduğu kabul edilmiştir ve hemen çok genç yaşlarında harmoni; kontrpuvan ve bestecilik dersleri almaya koyulmuştur. 13 yaşına eristigi zaman birkaç dinsel müzik bestesi yapmış bulunmaktaydı. 1780de Bologna ve Milano'da müzik öğrenmek için "Toskana Dükü"'nün şahsi bursunu almaya layık görülmüştür. Cherubini'nin ilk opera eserleri opera seria janrından olup standard opera konuları ve göreneklerine uygun olarak "Apostolo Zeno" ve Matastasio gibi bu göreneklere uygun libretto yazarlarının eserlerini kullanarak ve döneminin şimdi isimleri nereyse unutulmuş opera bestecilerinin müziklerinden etkilenerek hazırlanmıştır. Bu dönemde hazırladığı tek komik opera Kasim 1783de Venedikde ilk sahnelenen Lo sposo di tre e marito di nessuna, olmuştu. Fakat Cherubini İtalyan operasının göreneksel sınırlarını aşıp müziksel deneyler yapmak istemekteydi. Bu nedenle 1785de Londra'ya giderek burada "King's Theater" tiyatrosu için iki "opera seria" ve bir "opera buffa" janrında opera eseri hazırladı ve bunlar yapımlandı. Bu arada Paris'i de ziyaret ederek en yüksek sosyete mensupları içine girip (örneğin kraliçe Marie Antoinette huzuruna çıkararılarak) müzisiyenliğini Fransızlara tanıtmaya çalıştı. Bu arada bir Fransızca librettolu Demophon adlı muziksel-trajedi hazırlamak için önemli bir sipariş aldı. Bu tarihten sonra Londra'ya kısa bir dönüş ve Torino'ya bir opera yapımı için gitme dışında, Cherubini Fransa'ya yerleşti ve bu ülkede bestecilik hayatını sürdürdü. 1788de sahnelenen "Demophon" operası çok beğenildi. Cherubini 1789da Paris'de Tuileries sarayındaki "Theatre de Monsieur"'nün direktörü olarak atandı ve sonra da "Theatre Faydeau"'ya direktör oldu. Bu görevleri dolayısyla Cherubini hazırladigi opera eserlerinde kendi isteğine ve yeteneklerine uygun olduğu hissettiği librettolar kullanma imkanı buldu. Bu dönemde Lodoïska (1791), Eliza (1794) ve Médée (1797) adlı eserleri yapımlandı ve bunlar beğenildi. Beste stilini daha basitleştirdi Les deux journées (1800) operasıyla halktan büyük seyirci kitlesini çekme imkanı buldu. Cherubini 1794de "Anne Cécile Tourette" ile evlendi ve ailenin üç çocuğu oldu. Fransız Devrimi Cherubuni'nin hayatına buyuk etkide bulundu. Eski aristokratik sosyeteden ayrılması gerekti ve onların zevklerinden uzaklaşan eserler yapmak gereğini hissetti. Ayrıca geçinmek devlet memurluğu şekilde görevler aldi. Devrimin başlamasinda sonra takibeden 10 yılda her bir yıl Fransiz yurtseverlik duygularına hitap eden bir opera hazırlayıp yapımlattı. Napolyon Bonepart Cherubini'nin müziğini çok karmaşık görmekteydi. Ama 1805 ve 1806da Fransız isgali altında bulunan Viyana'da Napolyon'a bağlı olarak müzik direktörü görevini üzerine aldı ve bu görevle kendi birkaç eserini Viyana'da sahneleyip bunlar için orkestra şefligi yaptı. Les deux journées adlı başarılı eserinden sonra Fransa'daki Paris seyircisi Cherubuni'nin stilinden soğumaya başladılar. "Anacréon" adlı opera-bale eseri tamamen başarısız oldu; diğer yeni eserlerinin yapimları da pek başarı kazanamadı. 1813de hazırladığı ve Spotini'nin La Vestal adlı operasına rakip olarak hazırladığı "Les Abencérages" eseri müzik kritikleri tarafından tutulmakla beraber hiç seyirci çekmedi. Paris'te opera eserlerinin fazla tutunmaması üzerine Cherubini kilise müziği hazırlamaya dönüştü. Bu arada 7 "mass", 2 "requiem" ilahisi ve çok sayıda motet hazırlamıştır. 1822de Cherubini "Paris Konservatuari" baskanlığına atandı. "Konservauvar"da baskan iken genc ve asi ünlü Fransız bestecisi Hector Berlioz ile çatıştı. Hector Berlioz'un hatıralarında onun aşırı titiz bir yaşlı kişi olarak tasviri ve diğer yazarların da onun kızgı eşiğinin çok kısa olup hemen parlamasını açıklamaları Cherubini'nin bundan sonraki nesillere imajını çok zedelemiştir. Buna rağmen Rossini, Chopin ve ressam Ingres ile çok yakın arkadaşlıklar kurmuştu. 1835de yazdığı teorik müzik eseri Cours de contrepoint et de fugue, yıllarca müzik öğrenimi için ana ders metin olarak kullanılmıştır. Cherubini hayatta iken Fransa'nın en yüksek onur rütbeleri ile onurlandırılmış ve kendisine 1814de "Légion d'honneur Şövalye" payesi nişanı ve 1815de "Académie des Beaux-Arts" üyeliği verilmiştir. 1841de bir müzikciye ilk defa verilen "Légion d'honneur Commandeur" payesi verilmiştir. Cherubinni 81 yaşındayken Paris'te öldü ve ünlü Paris Pere Lachaise Mezarlığı'nda, yakın arkadaşı Chopin'in mezarından 4 metre kadar ileride bir mezara gömüldü. Mezari uzerine mimar "Achille Leclere" tarafindan tasarlanan ve heykeltraş "Augustin Dumont" tarafından hazırlanan bestecininin bir röliyef büstüne "Müzik"i tasvir eden bir heykelin taç giydirmesini gösteren bir anıt heykel dikilmiştir. Eserleri

Operalar

Diğer eserleri

Ayinleri

* 5 mass ayini: (1773–1776) (kayıp). * Mass ayini B-bemol majör, Messe solennelle breve (first) (–?–). * Mass ayini A majör Üç Ses için (1808–1809). * Mass ayini F majör, Messe de Chimay (1808-1809). * Missa solemnis D minor, Per il Principe Esterházy (1811). * Mass ayini C majör (1816). * Mass ayini G majör (XVIII. Louis'nin taç giyme töreni için 1816-1819). * Missa solemnis in E major (1818). * Mass ayini A major, Messe solennelle (üçüncü), (X. Charles'in taç giyme töreni için 1825). * Requiem C minor karisik koro icin. (Fransiz Krali XVI. Louis anisi icin 1816). * Requiem D minor erkekler korosu icin. (Kendi cenaze toreni icin 1836).

Motet ve diğer koro eserleri

* 38 motet. * Hymne du Pantheon.

Oda müziği

* Yaylısazlar kuarteti No.1 in E bemol major, (1814). * Yaylısazlar kuarteti No.2 in C major, (1829). * Yaylısazlar kuarteti No.3 in D minor, (1834). * Yaylısazlar kuarteti No.4 in E major, (1835). * Yaylısazlar kuarteti No.5 in F major, (1835). * Yaylısazlar kuarteti No.6 in A minor, (1837). * Yaylısazlar kuinteti (2 keman, viyola ve 2 viyolonsel icin) E minor (1837).

Diğerleri

* Bir senfoni, kantata, uvertur, ve Londra Filarmonik Cemiyeti icin Hymne au printemps ("Ilkbahar ilahisi") (1815). Dipnotlar Ayrıca bakınız * Ünlü operalar listesi * Opera bestecileri listesi Dış kaynaklar * Luigi Cherubini İngilizce Wikipedia " Luigi Cherubini" maddesi (Erişme: 12.4.2010) * Luigi_Cherubini IMSLP websitesi "Luigi_Cherubini" maddesi (Erişme: 12.4.2010)

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.