ímanın şartları
Allah`a íman
``Tevhid, yani Allah`ın varlığına ve birliğine inanmaktır. Şu noktaları içerir:``- Allah`ın yaratıcı, mülkün sahibi, yaratılmışların bütün işlerini yürüten ve alemlerde yegane tasarruf sahibi olduğuna inanmaktır.
- Allah`ın gerçekten ibadet edilmeyi hak eden ilah, onun dışında ibadet edilen her şeyin ise batıl olduğuna inanmak.
- Kuran`da ve Muhammed`in sünnetinde bildirdiği üzere, Allah`ın isimlerinin (esma`ul husna) yüce sıfatları olduğuna inanmak.
Melekler`e íman
``Meleklere inanmaktır. Buna göre:`` Melekler, Allah`ın yalnız ona ibadet etsinler ve onun emirlerini yerine getirsinler diye yarattığı üstün kullarıdır. Allah onlara özel görevler vermiştir. Cebrail, Allah`ın katından peygamberlere vahiy (mesaj/kitap) indirmekle; Mikail, yağmur ve bitkilerle; İsrafil, sura üflemekle; ölüm meleği olan Azrail, hayatı sona erdirmekle görevlidir.Kitaplara íman
``Allah`ın peygamberlerine içinde doğru yolu, iyiliği ve kurtuluşu gösteren kitaplar indirdiğine inanmak. Buna göre:``- Musa peygambere indirilen ve İsrailoğulları`nın kitabı olan Tevrat
- ísa peygambere indirilen İncil.
- Davud peygambere verilen Zebur.
- İbrahim peygamberin sahifeleri (Suhuf).
- Allah`ın peygamberlerinin sonuncusu Muhammed peygambere indirdiği kitabı Kur-an.
Kur-an`ın korunacağını ve tahrif edilemeyeceği Allah tarafından belirtilmiştir. İslam`a göre Kur`an kıyamete kadar özgünlüğünü koruyacaktır.
Peygamberlere íman
``Allah`ın peygamberler gönderdiğine inanmak. Buna göre:``Onların (emir getiren) ilki Nuh sonuncuları da Muhammed`dir. İçlerinde Meryem oğlu İsa ve Üzeyr de dahil olmak üzere peygamberlerin hepsi birer insandır. Rablık sıfatlarından hiçbirini taşımazlar. Onlar Allah`ın kendilerine peygamberlik vermekle lütufta bulunduğu kimselerdir, Allah`ın elçileridirler.
Allah, Hz. Muhammed`i bütün insanlığa göndermekle peygamberliği sona erdirmiştir. İslam`a göre ondan sonra peygamber yoktur.
Kur`an`da adı geçen peygamberler şunlardır:
- í‚dem (آدÙÙ…Ù)
- İdris (إدرÙÙيس)
- Nuh (Ù†ÙÙˆØ)
- Hud (Ù‡Ùوداً)
- Salih (صÙÙ„ÙØ)
- İbrahim (إبرÙاهÙيم)
- Lut (لوط)
- İsmail (إسمÙاعÙيل)
- İshak (إسØÙاق)
- Yakup (ÙŠÙعقÙب)
- Yusuf (ÙŠÙوسÙÙ)
- Eyyub (أيÙوب)
- Şuayb (Ø´ÙعÙيب)
- Musa (Ù…Ùوسى)
- Harun (Ù‡ÙارÙون)
- Davud (دÙاوÙد)
- Süleyman (سÙÙ„Ùيمان)
- İlyas (إليÙاس)
- Elyesa (اÙليÙسعÙ)
- Zulkifl (Ø°ÙاالكÙÙÙ„)
- Yunus (ÙŠÙونÙس)
- Zekeriyya (زÙÙƒÙرÙÙŠÙّا)
- Yahya (ÙŠÙØيى)
- ísa (عÙيسى بÙÙ† Ù…Ùريم)
- Muhammed (Ù…ÙØÙÙ…Ùّد بÙÙ† عÙبد٠الله)
Bunların dışında Lokman (Ù„ÙقمÙان), Zulkarneyn (Ø°ÙÙŠ القÙرنÙين) ve Hızır`ın (Ù‡Ùدرٌ) da peygamber olabileceği konusunda görüşler vardır. Bunlardan Hızır`ın adı, Kur`an-ı Kerim`de peygamber olarak geçmez, Musa`yla birlikte yaptıkları seyahat anlatılır (18:65).
Ahiret Gününe íman
``Ahiret`e, yani ahiret Gününe, inanmak. Buna göre:``
Ahiret günü; Allah`ın insanları kabirlerinden diri olarak çıkarıp onları bir arada toplayacağı gündür. O gün onlar ya nimetleri bol cennet yurduna ya da elem verici azabın olduğu cehennem yurduna gireceklerdir.
Ahiret gününe iman; öldükten sonra kabirde karşılaşılacak ceza ve ödül, sonraki diriliş, toplanma ve hesap verme, ardından da cennete ya da cehenneme girilmesi gibi ölümden sonra gerçekleşecek olan şeylere iman etmektir.
Kader`e íman
``Kader`e inanmak. Buna göre:``
Allah`ın ezeli ilmi ve bilgeliğinin gereği olarak evrenin yönettiğine, her şeyin onun bilgisi dahilinde olduğuna ve huzurundaki “Levh-i Mahfuz” da yazıldığına inanmaktır. Allah evreni dilemiş ve yaratmıştır. Onun iradesi ve yaratışı olmadan olmuş hiçbir şey yoktur.