Çok tekrarlanmış bir öyküye göre Rektörlük zamanında Heidegger`in eski hocası olan Yahudi Edmund Husserl üniversite kütüphanesine alınmamıştır. Bunun doğruluk payı olmamakla birlikte, Heidegger`in kendi asistanı Werner Brock da dahil olmak üzere birçok Yahudi`nin okulla ilişiğinin kesilmesi için Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi yasalarına başvurduğu doğrudur. Heidegger Varlık ve Zaman kitabını Husserl`a adadığı yolundaki sözlerini kitabın 1941 baskısında çıkarmıştır ve daha sonra yapılan bir röportajda yayımcısı Max Niemeyer`in baskısı yüzünden böyle yaptığını iddia etmiştir. Dahası, 1935`te verdiği derslerden derlenen Metafiziğe Giriş 1953 yılında yayımlandığında, Heidegger Nasyonal Sosyalizm`e, Nasyonel Sosyalistzim`e ithafen yazdığı "bu hareketin içsel hakikati ve büyüklüğü inere Wahrheit und GröíŸe dieser Bewegung``" satırlarını çıkarmayı reddetmiştir. Bunları silmek ya da metni değiştirmek yerine bir parantez içi yaması yaparak şunları eklemiştir ``(yani, dünyasal teknolojinin ve modern insanlığın meydan okuması)`` , ``(ní¤mlich [1] Begegnung der planetarisch bestimmten Technik und des neuzeitlichen Menschen).`` Hitler`e yazdığı bir mektupta da şöyle der: "Ah! Führerim siz bizim insanlarımızın ihtiyaç duyduğu kurtarıcısınız. Azim ve şeref! Yeni bir ruhun hocası ve öncü savaşçısı."
Kendini Heidegger`in dostu olarak gören Husserl 4 Mayıs 1933`te şöyle yazdı: ``Yalnızca gelecek 1933`te hakiki Almanya`nın hangisi ve hakiki Almanların da kimler olduğunu söyleyebilecektir - zamanın az ya da çok materyalist-mitik ırkçı önyargılarını onaylayanlar mı, yoksa geçmişteki Almanların hürmet edip ebedileştirdikleri geleneklerinin mirasçısı olan kalbi ve aklı temiz Almanlar mı?`` Husserl 1938`de öldüğünde Heidegger cenazesine katılmadı.
Eleştirmenler bundan başka Heidegger`in bir Yahudi olan Hannah Arendt`le olan ilişkisine de dikkat çekmişlerdir. 1920`lerde henüz Heidegger`in Nasyonel Sosyalistlerle olan ilişkisi başlamadan evvel, Arendt Marburg Üniversitesi`nde onun doktora öğrencisiydi ancak bu ilişki Arendt Karl Jaspers`le çalışmak için Heidelberg`e gittiğinde de son bulmadı. Arendt savaştan sonraki Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi karşıtı duruşmalarda Heidegger`in lehine konuşmalar yaparen, aynı duruşmalarda Jaspers onun aleyhine konuşarak, güçlü eğitmen kimliği nedeniyle Alman öğrenciler üzerinde olumsuz bir etkisinin olduğunu vurguladı. Arendt savaştan sonra da ihtiyatlı bir şekilde Heidegger`le görüşmeyi sürdürdü.
``Der Spiegel`` röportajı
Birkaç sene sonra Heidegger sessizliğini bozarak ``Der Spiegel`` dergisine ölümünden sonra yayımlanmak üzere bir röportaj verdi. Şuna dikkat çekilmelidir ki, Heidegger ısrar ederek röportajın basılı versiyonu üzerinde oynamalarda bulunmuştur. Bu röportajda, Heidegger`in Nasyonel Sosyalistlere nasıl katıldığının savunması iki yoldan ilerler: öncelikle, üniversitenin (ve genelde de bilimin) siyasileşmesini engellemek için Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi yönetimiyle uzlaşmaktan başka bir alternatif olmadığını iddia etmiştir. İkinci olarak da "yeni bir ulusal ve toplumsal yaklaşım" bulmaya yardımcı olacak bir "uyanış" ("Aufbruch") gördüğünü söylemiştir (bu uyanışın 70 milyondan fazla insanın canını aldığını söylememiştir). 1934`ten sonra Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi hükümetine karşı daha eleştirel olabileceğini (olması gerektiğini?) belirtmiştir. Heidegger`in kimi soruları verdiği cevaplar kaçamaklıdır. Örneğin, nasyonal sosyalizmin "ulusal ve toplumsal yaklaşım"ından söz ederken, sözü Friedrich Naumann`a bağlar. Ancak Naumann`ın "national-sozialar" yaklaşımı nasyonal sosyalist değil, liberaldir. Görünüşe göre Heidegger bu kafa karışıklığını bile isteyerek yaratmaktadır. Tüm çelişkilerin üzerinden atlayarak bu iki tartışma çizgisini ardı ardına sıralar. Dahası, savunması dikkati diğer eğitmenlerin ve düşünürlerin aşırılığına çekerken kendi Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi sempatisini gizler gibi görünmektedir.``Der Spiegel`` muhabirleri, Heidegger`in 1949 yılında soykırım ve gıda mühendisliği için sarf ettiği, "özünde aynı şey" ifadesini onun karşısına koymazlar. Heidegger`in savunucuları bu "özün benzerliği" ifadesini onun "Hakikatin Özü Üzerine" adlı makalesiyle savunmaya çalışırlar.
Aslında ``Der Spiegel`` muhabirleri Heidegger`in Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi sempatisini ortaya koyan birçok kanıttan o sıralar haberdar değillerdi. Daha geniş bilgi için ``Critical Inquiry`` dergisinin 15. sayısına bakılabilir. Heidegger`in felsefesiyle siyaset anlayışı arasındaki ilişki pek çok kitapta da incelenmiştir.
Kaynakça
- //en.wikipedia.org/wiki/Heidegger_and_Nasyonel Sosyalistsm Wikipedia maddesinin çevirisidir
- Victor Farias, ``Heidegger and Nasyonel Sosyalistsm``, Temple University Press (1989) ISBN 0-87722-640-7
- Emmanuel Faye, ``Heidegger, l`introduction du nazisme dans la philosophie``, Albin Michel, 2005
- Luc Ferry & Alain Renaut (1988). ``Heidegger et les Modernes``, Gallimard, 1988
- Luc Ferry & Alain Renaut, Systí¨me et critique, í©dition rí©visí©e, Ousia, 1992
- François Fí©dier, Martin Heidegger í‰crits politiques 1933-1966, í‰ditions Gallimard, Paris, 1995. ISBN 2-07-073277-0
- François Fí©dier, Heidegger. Anatomie d`un scandale, Robert Laffont, Paris, 1988. ISBN 2-221-05658-2
- Hugo Ott. ``Martin Heidegger. í‰lí©ments pour une biographie``, Payot
- Dominique Janicaud, ``L`ombre de cette pensí©e,`` Jerí´me Millon, 1990
- Philippe Lacoue-Labarthe, ``La fiction du politique``, Bourgois, 1987 (translated as ``Heidegger, Art and Politics``)
- Philippe Lacoue-Labarthe discusses Heidegger`s Nasyonel Sosyalistsm at length in the film, ``The Ister,`` 2004
- Jean-François Lyotard, ``Heidegger and the Jews``, 1990
- Günther Neske & Emil Kettering (eds.), ``Martin Heidegger and National Socialism: Questions and Answers``, 1990
- Jean-Michel Palmier, Les í‰crits politiques de Heidegger, í‰ditions de l`Herne, Paris, 1968
- Rüdiger Safranski, ``Heidegger et son temps``, Livre de poche, 2000
- Hans Sluga, ``Heidegger`s Crisis: Philosophy and Politics in Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi Germany``
- Richard Wolin, ``The Heidegger Controversy: A Critical Reader``, 1990 ISBN 0-262-73101-0.