Die Horen

Kısaca: Die Horen, 1795-1797 yılları arasında Friedrich Schiller tarafından yayımlanmış dergilerden biridir. ...devamı ☟

Die Horen, 1795-1797 yılları arasında Friedrich Schiller tarafından yayımlanmış dergilerden biridir. Die Horen Tübingen’deki Cotta yayınevi tarafından aylık olarak yayımlanmaktaydı. Almanya’da ileri gelen kültür temsilcileriyle ortak çalışma sayesinde Weimar Klasik’in kurulmasında temel unsur olmuş ve Alman düşünce tarihini de büyük derecede etkilemiştir.

Tarihi

1794 yılında yayımcı Johann Friedrich Cotta politik günlük bir gazete hazırlamayı düşünür. Ama Fransız Devrimi sürecini incelerken daima politikadan uzak durmuş olan Schiller, felsefe ve sanatın iç içe olduğu kozmopolit bir dergiyi amaçlar. Schiller ve Cotta iki projede birleşirler. Biri “Allgemeine Zeitung” olarak da bilinen, 19. yüzyılın en önemli gazetesi “Avrupa Yıllığı” (Europa Annalen) adlı politik bir gazetedir. Ancak Schiller kısa bir süre sonra bu gazeteden geri çekilir. Bir diğeri ise “Horen” için yaptıkları anlaşmaydı. Schiller iş arkadaşı olarak sadece Goethe’yi değil; ayrıca Johann Gottlieb Fichte’yi, Wilhelm von Humboldt’u, Karl Ludwig Woltmann’ı ve başka yazarları kazanmıştır. 1798 yılında basımı durdurulsa da “die Horen” dergi çalışmalarındaki en titiz model olarak hafızalarda kalır. Sık sık gazetelerde, Schiller’in dergisi üzerine karşılaştırmalar ya da kinayeler yapılır.

Horen’in Bildirisi

1794 yılında yayımlanan “Die Horen” dergisi için yaptığı bildiride Friedrich Schiller amaçlarını ve planlarını bir sonraki dergide açıklar. Schiller ilk başta o zamanlar için örneğin; toplumsal ve politik olaylar gibi tipik temaların farklılıklarına dikkat çekmeye çalışır. Bundaki amacı, dergisinde betimlediği temayı toplumla benzeştirmektir. Schiller; toplumu esas itibariyle tamamen anlaşılır olarak, içinde dergilerini özel bir statüde karıştırdığı kitlenin bir organı olarak betimler; çünkü onlar sonunda geleneksel idealler olarak anımsanacaktır. Dergi; okura, içinde güncel, politik ya da dünya çapındaki olayların temalaştırılmadığı saf, ihtirassız bir eğlence ithaf etmelidir. Ancak Schiller gerçeklikten tamamen de uzaklaşmak istemez, aydınlanma döneminin tipik özelliği olan tarihi geçmiş vasıtasıyla tecrübe etmek ve geleceği insanlığa ışık tutmak için felsefe aracılığıyla tartışmak ister. Şimdiyi, yani günün aktüel durumunu, hedefleri için kale almaz Schiller. Diyaloglarla, mücadele ettiği fikirlere rastlamamak için yolunu değiştirir. Schiller şuna inanır: Eğer insan, felsefe ve tarihi mevcut ideallerle düşünürse bu otomatik olarak toplumda bir değişime neden olur. Schiller’in bir diğer gayesi de okuyucuya bu idealleri yaklaştırmak, onları kitlenin düşüncelerinden uzaklaştırmak ve kendi olaylarına karşı ilgisini toplumdaki bir birey olarak yönetmektir. Schiller ilk önce bu değişikliği bu amaç uğruna kurulmuş toplumsal, bilimsel ve politik devrimleri mümkün kılmak için mükemmel bir şekilde görmek ister. Ayrıca Schiller dergide “güzelin” ve bilgi dolu dünyanın birleşmesini tasavvur etmeye çalışır, hatta sanatı ve bilimi bir “daire” içinde birleştirmek ister. Açıkçası, dergi temalardan bariz bir şekilde ayrılmak, her biriyle tek tek ilgilenmek ister.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.