Mesela Rosenthal, genel anlamda kan akrabalığına dayanan, aynı zümreye ait bulunmaktan doğan sosyal ilişkiyi ifade eden bu terimin kapsamına kan birliğini olduğu kadar insanlardaki birarada yaşama eğilimini veya müşterek bir fikir etrafında beraber olmayı kattığı kanısındadır. Ayad ise asabiyyeyi topluluğu birarada tutan, topluluğa yaratıcı güç veren ve kaderini etkileyen hayat enerjilerinin toplamı olarak niteler. Terimi «esprit de corp» (birlik ruhu) diye çeviren Toynbee'ye göre asabiyye, göçebelerin çöldeki hayat kavgasına karşı psikolojik reaksiyonlarını yansıtmaktadır. Becker ve Barnes terimi sosyal hayatta veya sosyal teşkilatlanmada kutsal terimi ile ilgili kabul ederler. Von Kremer ise kavramı milliyetçilik duygusu ile açıklar.İbn Haldun’a göre umran (uygarlık, kültür) ağacının kökü badiye (göçebelik) ise gövdesi mülk (devlet) ve hadara (kent yaşamı), özsuyu “asabiye”dir. Notlar * BİR MEDENİYET KURAMCISI OLARAK İBN HALDUN * MUKADDİME. İBN HALDUN * Mustafa Çağrıcı, “Asabiyet” maddesi, * DİA, III, 453-455; Abdurahman Kurt, “Asabiyet” maddesi, * Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, I, 82-83; * Fındıkoğlu, İçtimaiyyat, II, s.101; * Kızılçelik, Sosyoloji Teorileri, I, 15-20; * Mefail Hızlı, “Mukaddime’de Psikoloji”, (Basılmamış lisans tezi), Bursa 1984, s. 12-18; * Keskin, “İbn Haldun’da Sosyal Değişme ve Sosyal Değişme Kavramları”, s. 32-36.
Asabiyye
Kısaca: Asabiyye ya da Asabiyyet İbn-i Haldun'un düşünce sisteminde toplumların ilkellikten uygarlığa doğru ilerlemesini sağlayan temel toplumsal bağdır. ...devamı ☟
Bu konuda henüz görüş yok.