Amcam

Kısaca: ''Amcam'' (Fransızca özgün adı: ''Mon Oncle''), Jacques Tati'nin yönettiği 1958 Fransa - İtalya ortak yapımı komedi filmidir. Film Türkiye'de son olarak 10. Uluslararası İstanbul Film Festivali'nde yönetmenin diğer filmleriyle birlikte gösterilmiştir. ...devamı ☟

Amcam (Fransızca özgün adı: Mon Oncle), Jacques Tati'nin yönettiği 1958 Fransa - İtalya ortak yapımı komedi filmidir. Film Türkiye'de son olarak 10. Uluslararası İstanbul Film Festivali'nde yönetmenin diğer filmleriyle birlikte gösterilmiştir. Tati'nin hemen hemen tüm filmlerinde yaptığı gibi, hem yönettiği, hem başrolünü oynadığı, senaryosunu yazıp yapımcılığını da üstlendiği bu film Fransız sinemacının ilk renkli filmidir (bundan sonra renk ve ışığı da bir anlatım biçimi olarak kullanacaktır). "Amcam" ayrıca, çok az sayıda film yaptığı halde tüm zamanların en iyi 50 yönetmeni arasında sayılan Tati'nin üçüncü uzun metrajlı filmidir. Tati, bu satirik komedide kendisiyle özdeşleşmiş olan Şarlovari ayrıksı karakter "Mösyö Hulot"yu ikinci kez canlandırıyordu. Diğer filmlerinde olduğu gibi diyaloglara çok az yer veren, ama abartılı ses efektlerini de yine bolca kullandığı, kökenini pandomim'den (dolayısı ile de sessiz sinema döneminin filmlerinden) alan yaratıcı "gag" (gülüt)'lerle Slapstick komediye (kaba komedi) yeni bir yorum getiren "Amcam" filminde Tati, geleneksel ahlak değerlerinin oluşturduğu yaşam tarzı ile tüketim toplumunun ortaya çıkardığı kargaşa ve koşuşturma arasındaki çelişkiyi vurgular, modernleşmenin getirdiği yabancılaşmaya dikkati çeker. Tati'nin romantik alter egosu "Bay Hulot" bu filmde de (birçok Tati filminde olduğu gibi) 2. Dünya Savaşı sonrasında Fransa'da başlayan Amerikan tarzı tüketim sevdasını, geleneksel mimarinin yok edilip yerini soğuk modern yapıların almasını, otomobil çılgınlığını vb. eleştirir, bu değişime Don Kişotvari bir biçimde direnir. Zaten filmde betimlenen absürd modern mimarinin vurgulanabilmesi için Henri Schmitt'in tasarımı olan bir dekor bina stüdyoda özel olarak oluşturulmuştu. Çekimler Eylül 1956 ila Şubat 1957 tarihleri arasında tamamlanmıştır. Aralarında Yabancı Dilde En İyi Film Akademi Ödülü ve Cannes Film Festivali Jüri Ödülü'nün de bulunduğu altı ödül kazanan "Amcam" Tati'nin en çok ödül verilmiş filmidir. Adlandırma Filmin Türkçe adının "Dayım" olması gerekirken (Mösyö Hulot, filmdeki küçük çocuğun annesinin kardeşidir), Fransızca'da amca ve dayı kavramları aynı sözcükle ifade edildiği için, film Türkiye'de gösterime girdiğinde bir çeviri hatasına kurban gitmiş ve "Amcam" olarak literatüre girmiştir. Bu karakterin köklerine kısa metrajlı filmlerinde de rastlamak mümkündür ancak adıyla sanıyla "Bay Hulot" ilk kez Tati'nin bir önceki filmi Bay Hulot'nun Tatili'nde (1953) ortaya çıkmıştı. Ayrıksı demode kıyafetli hafiften kaçık bu sakar adam aslında iyi niyetli ve insancıldır. Mütevazi yaşantısını sürdürürken olumsuz yönde gelişen, düşüncesizce tüketime yönelmiş dünyaya direnir, geçmişin saf değerlerini savunur. "Amcam", pandomime dayalı gülütlerle (gag) bezeli slapstick tarzı ve diyaloglara çok az yer vermesi ile Sessiz sinema dönemi filmlerine çok benzer. Diğer karakterlerin zorlukla duyulabilen diyalogları olmasına rağmen, Hulot filmde anlamsız bir iki kısa sözcük dışında hiç konuşmaz. Ama filmde ses efektlerine abartılı bir biçimde yer verilmiştir. Bu açıdan "Amcam", Chaplin'in Asri Zamanlar'ını (Modern Times) andırır. Materyalist aile Arpellerin evinde gösteriş için yaptırılmış işlevleri kuşkulu bazı eşyaların çıkarttığı sesler (örneğin bahçedeki kitsch fıskiyeli havuzun su sesi, Bay Arpel'in ayakkabı gıcırtısı, kapı otomatının çıkardığı çirkin ses, mutfak aletlerinin sanayi makinelerine benzeyen sesleri vb) yüksek tonda ve çok rahatsız edicidir. Jacques Tati bu ilk renkli filminden başlayarak renk ve ışığı da bir anlatım aracı olarak kullanmaya başlamıştır. Absürd mimariye sahip ruhsuz "Villa Arpel"in göründüğü sahnelerde hava genelde bulutludur ve monokromatik gölgelere sahip pastel renkler sahneye hakimdir. Ancak eve bir misafir geldiğinde, özellikle de Bay Hulot'nun geldiği anlarda renkler parlaklaşır ve canlanır. Hulot'nun yaşadığı, geleneksel yaşam tarzının sürdüğü mahalle ve eski evi gösterilirken hava hep güneşli, renkler de canlıdır. Aslında Jacques Tati ilk renkli denemesini 1949'da ilk uzun metrajlı filmi olan "Jour de fête"de (Bayram Günü) yapmıştı. Bu filmini "Thomson Color" adı verilen hiç denenmemiş bir sistemle çekecekti ve bu Fransa'nın da ilk renkli filmi olacaktı. Ancak bu renk sistemine pek güvenemeyen Tati filmini emniyete almak için ikinci bir kamera kullanarak aynı sahneleri eşzamanlı olarak bir de siyah-beyaz filme çekti. Thompson şirketinin iflası sonucunda renkli filmin banyosu yapılamayınca film siyah beyaz kopyasıyla gösterime verildi. Tati 1964'te filmin bazı sahnelerini elle boyadı. 1995'te ise yönetmenin kızı Sophie Tatischeff ve görüntü yönetmeni François Ede renkli kopyayı restore ederek siyah-beyaz kopyasıyla beraber gösterime sundular. Oyuncular Ödülleri Kazandıkları * 1958 - Cannes Film Festivali - Cannes Film Festivali Jüri Ödülü - Jacques Tati * 1958 - ABD Ulusal Eleştirmenler Birliği - En İyi Yabancı Film Ödülü * 1958 - New York Film Eleştirmenleri Cemiyeti - En İyi Yabancı Film Ödülü - Fransa * 1959 - Akademi

Ödülleri

- Yabancı Dilde En İyi Film Akademi Ödülü - Fransa * 1959 - Fransız Sinema Eleştirmenleri Sendikası - En İyi Film Ödülü - Jacques Tati * 1959 - Sant Jordi

Ödülleri

- Yabancı Film Dalında En İyi Görüntü Yönetimi - Jean Bourgoin * 1960 - İspanyol Sinema Yazarları Cemiyeti - En İyi Yabancı Film CEC Ödülü - Fransa Adaylıkları * 1958 - Cannes Film Festivali - Altın Palmiye - Jacques Tati * 1959 - Laurel

Ödülleri

- En İyi Erkek Oyuncu Altın Defne Ödülü - Jacques Tati (5. oldu) Filmin restorasyonu 2001 yılında Jacques Tati'nin kızı Sophie Tatischeff ile Jérôme Deschamps ve Macha Makeïeff'in öncülüğünde kurulan "Les Films de Mon Oncle" adlı şirket Tati'nin tüm filmlerinin korunması, restorasyonu ve dağıtımı için bir girişim başlattı. Bu kapsamda ilk önce sinemacının "Oyun Zamanı" (1967) adlı filmi restore edildi. Restorasyonu bir yıl içinde tamamlanan bu film 2002 yılındaki Cannes Film Festivali'nde seyirciye yeniden sunuldu. 2004 yılında da şirket bu kez "Amcam" filminin restorasyonunu tamamlayarak bu iki filmin DVD baskıları için gereken çalışmaları başlattı. Sıradaki kurtarılacak film ise "Bay Hulot'nun Tatili"ydi (1953). Aynı ekibin öncülüğünde 2009 yılında Paris'te bulunan Fransız Sinemateki'nde “Jacques Tati, deux temps, trois mouvements” adlı tematik bir sergi açıldı. Bu sergi için "Amcam" filminde görülen efsanevi kitsch ev "Villa Arpel"in tam ölçekli bir modeli de yapıldı. Ev videosu "Amcam" (1958) filminin bugüne kadar hemen tüm ev videosu formatlarında dağıtımı yapılmıştır. Filmin VHS videosu çıktığı zaman henüz film bir restorasyondan geçmemişti. Dış bağlantılar * * * Allmovie.com'da "Mon Oncle" * Rotten Tomatoes'da "Mon Oncle" * Filmin çeşitli afişleri * Tati'nin resmi sitesinde "Mon Oncle"

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Antoine Amcam
7 yıl önce

Antoine Amcam 1971 Kanada yapımı dramatik filmdir. Fransızca film üreten Québec sinemasının bir ürünü olan filmin özgün adı Mon Oncle Antoine dır. Clément...

Amca (anlam ayrımı)
7 yıl önce

Amca, babanın erkek kardeşi. Sinema Amcam, Jacques Tati'nin 1958'de yönettiği Fransa-İtalya ortak yapımı komedi filmi. Özgün adı Mon Oncle. Amcam Hitler...

Apichatpong Weerasethakul
3 yıl önce

Weerasethakul Taylandlı bir senarist ve film yapımcısı. Yönetmenin filmi Amcam Önceki Hayatlarını Hatırlıyor Altın Palmiye ödülünü kazandı. ^ a b The Oxford...

Erol Yılmaz Akçal
3 yıl önce

Tanıtma Bakanlığı yaptı. Evli ve bir çocuk babasıdır. Eski Devlet Bakanı Yusuf İzzet Akçal'ın oğlu, Eski Başbakan Mesut Yılmaz'ın amcasının oğludur....

Erol Yılmaz Akçal, 11 Aralık, 15 Nisan, 1931, 1971, 1972, 1973, 22 Mayıs, 26 Mart, Adnan Karaküçük, Ahmed İhsan Kırımlı
Eskidağiçi, Zile
7 yıl önce

Birgün jandarma komutanı köye gelir ve köyü gezer. Yaşlı bir amcayı yanına çağırır ve "amca" der, "Ermeniler Ruslar'la iş birliği halinde ilerliyor, oldukçada...

Eskidağiçi, Zile, 1984, 1989, 1994, 1997, 1999, 2000, 2004, 2007, Almus, Tokat, Artova, Tokat
His New Profession (film, 1914)
7 yıl önce

bıraktığı amca ile dilenci arasinda kavga cıkar ve polis gelir. Son sahnelerde polisler, dilenci, amca, yegeni ve Charlie'nin katıldığı; başta amca olmak...

His New Profession (film, 1914), 1914, 31 Ağustos, ABD, Charles Chaplin, Charlie Chaplin, His New Profession, İngilizce, Roscoe `Fatty` Arbuckle, Mutual Film Corporation, Mack Sennett
Kostas Karamanlis
3 yıl önce

milletvekili olarak görev yapıyor. Mart 1997’de ise amcasının kurduğu parti liderliğini devraldı. Amcasının 1955’te 48 yaşındayken seçilmesiyle elde ettiği...

Amca
3 yıl önce

Amca, babanın erkek kardeşine verilen ad. Kişi, kendi amcasının yeğenidir. Amca sözcüğü akrabalık bağı olmasa da kendinden yaşça büyük kişilere saygı...