Mehmet Selim, Dr.Hikmet Ferda, Güliz Arda, Ayşe Atlanç, Zahit Beğen, Mehmet Atılgan ve Mustafa SantaFE imzalarını da kullandı. Muzaffer Hanım ile astsubay ve tüccar Mehmet Feyzi Bayar`ın oğlu, Şair Atılgan Bayar`ın babasıdır. İlk ve ortaokulu İstanbul`da tamamladı. Lise öğrenimini siyasal nedenlerle yarım bıraktı. (1966) Akvaryumculuk (1961), avcılık (1957-62) gazetecilik (1968-80) ve sahaflık (1980-82) yaptı. Gençlik ve Oyun dergilerinde çalıştı. Oturum (1964-66) ve Gelecek (1971) dergilerini yönetti. Yansıma dergisinin kurucuları arasında yer aldı. (1971)Türk Solu (1968)Yeni Ortam (1972-74) ve Vatan (1974-76) gazetelerinin sanat sayfalarını hazırladı.. TRT`de “Sanat ve Bilimkurgu” (1993), Yurt FM`de “Bilimkurgu Gezegeninden” ve “Yazarlar ve Kitaplar” (1994-95) programlarını hazırladı. 1973`te sıkıyönetim mahkemesince sorgulandı. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Türkiye Gazeteciler Sendikası, TYS ve N.Hikmet vakfı danışma kurulu üyesi.İstanbul`da yaşıyor. Boşanmış, bir çocuk babası.
İlk yazısı (“Okuldışı İzcilik”) 1961`de Gençlik dergisinde çıktı. Politika ve sanat konusundaki yazılarını; Varlık, Yelken,Yeni Gerçek, Soyut, Papirüs ,Ant, May, Türk Solu, İnsancıl, Matbuat ve Nostromo dergilerinde yayınladı. Şükran Kurdakul, “İlk örneklerini Asım Bezirci`nin verdiği a€˜nesnel eleştiri` anlayışından hareket ederek, Marksçı kuramın edebiyat eleştirisinin edebiyatımıza uygun yorumunu yapma çabasını gösterdiğini” belirtir. Edebiyat kuramı ve eleştirisiyle uğraştığı yıllara: Burhan Günel, Tekin Sönmez ve Burçak Evren gibi birçok ünlü imzayı keşfedip, yetişmelerine katkıda bulundu. Bayar, daha sonraki yıllarda derin tarih ve arkeoloji çalışmalarına dalarak; tarihi maddeci dünya görüşünden hareketle kendine özgü bir tarih felsefesi geliştirdi. Özellikle Osmanlı ve İslam sikkeleri konusunda yaptığı araştırma ve buluşları, batı kültüründe de ilgiyle karşılandı. İlhan Berk onun için: "Osmanlı`nın sanat ve duygu dünyasını en iyi yorumlayan tarihçilerden biri," yargısında bulunmuştur. Son yıllarda bilimkurgu türündeki öykü ve romanlarıyla dikkatleri çekti. "Bilimkurgu ve Gerçeklik",(2001)adlı kapsamlı incelemesinde; bilimkurgu sanatının yalnız bir sanat türü değil, aynı zamanda doğa ve toplum karşısında pozitif bir tavır; giderek bir dünya görüşü olduğunu ileri sürdü. Şimdi resmi sitesi
Ödülleri
“Toplumcu Atatürkçülük” yazısıyla 1973 Barış Gazetesi Çağdaş Atatürkçülük ödülü (birincilik); “Güneşe Köprü” ile 1988 İstanbul Belediyesi Gülhane Sanat Festivali Öykü Ödülü (mansiyon)Yapıtları
İnceleme
- Eğitim Sorunlarımız,İst. Ersa Matb.,1964
- Nazım Hikmet Üzerine, İst. Habora ,1967;Tel,1973,Okar1978,Armoni,1992
- Nazım Hikmet`in Oyun Yazarlığı,İst.,Gerçek Sanat 1995
- Bilimkurgu ve Gerçeklik, İst,Broy,2001
Şiir
- Zaman Aynası, İst., Derinlik,1980.
Roman
- Filler Mezarlığı, İst., Stüdyo-İmge,1991
Sultanahmet, Pudding Shop, hippiler ve ağır bir doğu kültüründen kaçma çabası kitabın satır aralarından akmakta. İstanbul`dan hippi manzaraları çok doğru ve keyifli bir dil ile aktarılmış.
Bir yarı aydının kendi kültürüne yabancılaşırken bir diğer kültüre sıkışmaya çalışıp arada kalışının hazin hikayesidir.
- Sahte Uygarlık,İst.,İnkilap,1999
Öykü
- Geyşa Android Şirketi, İst.,İnkilap,1999
Derleme
- Yazdık Nazım Nazım Diye, (Günel Altıntaş`la) İst., Soyut 1974
- Yazıları, İst.Koza 1976
Çeviri
- Düşünceler ve Pırıltılar (Dharma),1994
- Kıyametten Sonra (öykü antolojisi)1991-9
Kaynaklar
- BF (1 Ekim 1999); Necatigil, İsimler.75; Kurdakul, Sözlük,120: Karaalioğlu,98.