Yevgeni Onegin (Opera)

Kısaca: Евгений Онегин (Jewgeni Onegin) ...devamı ☟

Евгений Онегин (Jewgeni Onegin) |image = |orijinaldil =Rusça |Müzik =Peter İlyiç Çaykovski |Libretto = Konstantin Schilowski, Peter İlyiç Çaykovski |prömiyer =29 Mart 1879 |ilkgösterilenyer = Maly Tiyatrosu, Moskova, Rusya |oyuncular = * Larina, Çiftlik sahibi (Mezzosoprano) * Tatyana, Larina'nin büyük kızı (Soprano) * Olga, Larina'nin küçük kızı (Mezzosoprano) * Filipyevna, Dadı (Mezzosoprano) * Lenski, Komşu ve şair (Tenor) * Eugen Onegin, Komşu (Bariton) * Trikuet, bir Fransız (Tenor) * Prens Gremin (Bas) }} Yevgeni Onegin, Peter İlyiç Çaykovski'nin bestelediği Konstantin Schilowski'nin libretto'sunu yazdığı 3 perdelik opera eseri. Aleksandr Sergeyeviç Puşkin'in 1833 yılında yayımladığı aynı adlı romanını temel almıştır. İlk defa 29 Mart 1879 tarihinde Moskova Maly tiyatrosu'nda oynanmıştır. Lirik opera'nın en bilinen örnekleri arasındadır. Türkiye'de ilk kez 1963 yılında Ankara'da temsil edilmiştir. Roller Konu özeti Mekan: St. Petersburg Zaman: 19. Yüzyıl başları

I. Perde

1. Sahne: İlk sahnede çiftlik sahibi Larina ve dadı Filipyevna hem ev işleriyle uğraşmakta hem de Larina'nın kızları Tatyana ve Olga'nın söyledikleri güzel şarkıları dinlemektedirler. Larina kızlarını dinlerken kendi gençliğinde kurduğu düşleri hatirlamakta ve o düşlerin tutkudan yoksun bir evliliğin gerçekleri karşısında yok oluşuna iç geçirmektedir. Bir grup çiftçi şarkı söyleyerek tarladan geri dönerler. Larina'ya bir teşekkür hediyesi getirmişlerdir. Tatyana çiftçilerin şarkılarından oldukça etkilenir. Kız kardeşi Olga onun bu duygusal ve kolay etkilenir haliyle dalga geçer. Sahnede Olga'nın nişanlısı şair Lenski belirir. Yaninda yeni taşınan komşusu Onegin'i getirmiştir. Onegin köylüler için abartılı sayılabilecek kıyafetleri olan bir kentlidir. 2.Sahne: Tatjana’nin odası Pekçok konuda deneyim sahibi olan Onegin’le tanışmak Tatyana’yı derinden etkiler. Tatyana Onegin'i düşünmekten uyuyamamaktadır. Dadı Filipyevna’dan onun ilk aşkını anlatmasini ister. Tatyana tutku ve aşk üzerine birşeyler duymak isterken, dadısı görücü usulü olan ilk evliliğini anlatmaktadır. Tatyana Onegin'e bir mektup yazmaya karar verir. Aşkını ona açıklamak istemektedir. Ertesi sabah Filipyevna'dan oğlunu mektupla birlikte Onegin'e yollamasını ister. 3. Sahne: Uzaktaki bir bahçede Larina Tatyana korkarak Onegin'i beklemektedir. Onegin sahneye çıkar. Tatyana'nin hislerine karşı kendini onurlandırılmış hisseder ama onunla bir beraberliğin uygun olamayacağını Tatyana'nın anlamasını bekler. I

I. Perde

1. Sahne: Larina'nin evindeki parti salonu Tatyana'nın isim günü kutlanmaktadır. Misafirler oldukça keyiflidir. Onegin Tatyana ile dans ederken misafirlerin onun hakkında konuştuklarını farkeder. Köylülerin onun farklı oluşundan dolayı kendisine önyargıları vardır. Onegin sinirli bir sekilde Lenski'yi suçlar, çünkü partiye onu Lenski getirmiştir. Onegin Lenski'yi kizdirmak için Olga'yı baştan çıkarmaya karar verir. Olga'yı pekçok kez dansa davet eder. Lenski Olga'ya sinirlenirken, Olga ise onun kıskanç haliyle dalga geçer ve ceza olarak Onegin'le dans etmeye devam eder. Tansiyon daha da yükselmeden, Fransız Trikuet Tatyana'nın onuruna bir müzik yapar. Onegin Lenski'ye moralinin neden bozuk oldugunu sorduğunda Lenski ona ağır suçlamalarda bulunur. Kavga daha da büyür ve Lenski Onegin'i düello'ya davet eder. 2. Sahne: Düello'da Onegin Lenski'yi öldürür. II

I. Perde

1. Sahne: St. Petersburg, Baron Gremin'nin evindeki balo salonu Yıllar sonra Onegin yurtdışından Rusya'ya geri dönmüştür. Balo salonunda prensin alımlı karısı belirir. Onegin şaşkındır. Karşısında gördügü kişi Tatyana'nın ta kendisidir. Prens hiçbirşeyden habersiz eşini Onegin'le tanıştırır. Tatyana ile ne kadar mutlu bir hayat sürdüğünden bahseder. Onegin'de Tatyana'ya karşı tutku alevlenmiştir. 2. Sahne: Prens Gremin'nin Misafir odasi Tatyana'nın elinde Onegin'in mektubu vardır. Geçmişte olanları hatırlamaktadır. Onegin sahneye çıkar. Tatyana ona kendisini nasıl geri çevirdiğini hatırlatır ve şimdiki tutkusunun Tatyana'nin yeni konumu yüzünden olup olmadığını sorar. Onegin utanır. Onu gerçekten sevdiğine yemin eder. Tatyana da onu hala sevdiğini fark eder. Onegin ona kendisi ile birlikte gitmesi konusuda sürekli ısrar etmektedir. Tatyana ondan kendisini anlamasını ister. Prensi aldatmak istememektedir. Onegin'in bütün çabaları sonuçsuz kalır. Tatyana onu orada yalnız bırakır. Önemli müziksel parçalar

I. Perde

:Arya (Olga): "Ah, Tanya, Tanya" :Arya (Onegin): "Eğer feleğin seçtiği adam olsaydım" :Mektup aryası (Tatyana) : "Öleyim; ama önce..." , Сцена письма: «Пускай погибну я, но прежде…» I

I. Perde

:Dans: Vals :Arya (Lenski): «Куда, куда вы удалились, весны моей златые дни» ( II

I. Perde

:Dans: Polonez :Arya (Prens Gremin) : «Любви все возрасты покорны» :Final (Onegin, Tatyana) Seçilmiş ses ve video kayıtları Dipnotlar Dışsal kaynaklar * [1] Libretto (İngilizce) * [2] Libretto (Almanca) Ayrıca bakınız * Opera * Peter İlyiç Çaykovski * Yevgeni Onegin

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.