Tradisyonalizm

Kısaca: Tradisyonalizm, Tradisyonalist Ekol. Kişi veya topluluk düzeyinde ve gündelik yaşamdan bilgi anlayışına kadar pek çok alanda yönlendirici unsurun zaman ve mekanı aşan ilahi-kutsal ilkelere dayalı olması gerektiğini iddia eden felsefi ve mistik akım. ...devamı ☟

Tradisyonalizm, veya Tradisyonalist Ekol, kişi veya topluluk düzeyinde ve gündelik yaşamdan bilgi anlayışına kadar pek çok alanda yönlendirici unsurun zaman ve mekanı aşan ilahi-kutsal ilkeler üzerine olması gerektiğini iddia eden düşünce ekolü. Modern öncesi toplumlarda kutsal gelenek yaygın bir kabul gördüğünden ya da en azından muarız anlayışlar yaygın bir geçerlilik kazanmadığından tarihte "Tradisyonalizm" şeklinde bir düşünce ekolüne ve bu ekole mensubiyet anlamında "Tradisyonalist" şeklinde bir vasıflandırmaya rastlanmamaktır. Özellikle Aydınlanma çağı ve sonrasından başlayıp Modern döneme kadar geçen süreçte hemen her alanda tarihi ve geleneksel olandan kopuş bu kopuşu eleştiren ve kutsal kaynağından kopmayan geleneği savunan kişi ve düşünme tarzlarının ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Tarihte Tradisyonalist sıfatıyla maruf kişiler olmasına karşın özel olarak Tradisyonalizm ismiyle anılan ekolün ilk sözcüsü Fransız metazifikçi, yazar Rene Guenon'dur. Ekol, Perennializm, Perennial Felsefe veya Sophia Perennis olarak da bilinmektedir.

Tradisyonalist Ekolün diğer kurucuları Seylanlı bilgin Ananda Coomaraswamy, ve İsveçli ressam,şair ve metafizikçi Frithjof Schuon'dur. Sözkonusu ekole mensup diğer yazarlardan bazıları; Titus Burckhardt, Martin Lings, William Stoddart, Marco Pallis, Seyyid Hüseyin Nasr, Gai Eaton

Temel İlkeler

'1. Tüm otantik dini gelenekler Primordial Gelenekten neşet ettiklerinden sahihtirler. Aynı, biricik kaynaktan geliyor olsalar da formları itibariyle farklılık gösteren geleneklerin zahiri boyutlarının dışında ancak deruni sezgisi gelişmiş, manevi eğitimden geçmiş kişilerce anlaşılabilen batıni-mistik boyutları bulunmaktadır. Asli birliği en çok tezahür ettiren de zahir değil bu batıni boyuttur. Ancak her biri belirli bir ilahi amaca matuf olarak gönderildiğinden dinlerin birbirleriyle eşitlenmesi veya dinlerden kimi unsurları biraraya getirerek oluşturulacak bir senkretik hareket bu ilkenin doğasına aykırı bir beşeri müdahaleyi gerektireceğinden doğru değildir.

2. Modern "ilerleme" idealinin aksine tüm geleneklerde ifade edildiği gibi dünya,(özellikle de batı dünyası) entelektüel ve manevi düşüş içindedir. Klasik Batıda Demir Çağı, Hindularda Kali Yuga, Müslümanlarda Ahir Zaman olarak bilinen bir zaman diliminde yaşamaktayız. Bunun sonucu olarak hem entelektüel dünyada hem de gündelik yaşamda ilkeye zıt hatta ona hasmane düşünme ve yaşama biçimleri yaygınlık kazanmıştır.

3. Diğer medeniyet ve kültürlerden farklı olarak Batı dünyası Primordial Gelenekle bağını ilk tohumları ortaçağda atılan ve rönesans ve reform çağında ivmesini gittikçe arttıran gelişmelerle hızla yitirmiştir. İlke'den uzaklığı açısından batı medeniyeti diğer medeniyetlerle karşılaştırıldığında "anormallik" arzeder. (bk. Rene Guenon, "Doğu ve Batı, Modern Dünyanın Bunalımı")

Tradisyonalizm Eleştirileri

Kimi yazarlar Tradisyonalist ekolü, savundukları gelenekler ve dinlere aykırı olarak ve her ne kadar dinlerin zahiren değil ezoterik yönleri itibariyle "birlik"lerinden bahsediyor olsalar da "dini çoğulculuğu" savunduğu, eklektik hatta kökeninde Tradisyonalistlerin karşı çıktığı okült akımların yer aldığı modernist bir yapı arzettiği ve moderniteyi eleştirdiği halde modernite yerine herhangi bir alternatif sistem getirmediği şeklinde eleştiriler yöneltilmiştir. Diğer bir eleştiri de Tradisyonalistlerin gelenek içerisindeki beşer kaynaklı unsurlar ile kutsal nitelikteki unsurların arasını ayırmamaları ve toptan bir yaklaşım sergiledikleri yönündedir.

Tradisyonaliz eleştirmenleri arasında isimleri en çok iki kişi Mark Sedgwick ile Mahammad Legenhausen'dir. Kahire Amerikan Üniversitesinde görevli akademisyen Mark Sedgwick konuyla ilgili eleştiri ve değerlendirmelerini “Against Modernity: Western Traditionalism and Islam” adlı kitapta toplamış, ayrıca bazı makalele ve röportajlarıyla da görüşlerini açıklamıştır -bkz. Traditionalism: René Guénon's legacy today-Interview- ve halen İran Akademisinde din felsefesi ve din bilimleri üzerine ders veren Muhammad Legenhausen de yazdığı ve başlığı "Why I am not a Traditionalist"olan makalesiyle Tradisyonalist ekolü ve iddialarını eleştirmiştir.

Yararlanılan Kaynaklar

http://en.wikipedia.org/wiki/Traditionalist_School Wikipedia-Traditionalist School Vikipedi

Konuyla İlgili Bazı Kitaplar

Harry Oldmeadow - Traditionalism: Religion in the Light of the Perennial Philosophy

Harry Oldmeadow - The Betrayal of Tradition : Essays on the Spiritual Crisis of Modernity

Mark J. Sedgwick - Against the Modern World: Traditionalism and the Secret Intellectual History of the Twentieth Century

Göz At

Ezeli hikmet Perennial Felsefe

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Mark Sedgwick
6 yıl önce

alanında yardımcı profesör olarak ders veren ve Sufism: The Essentials ve tradisyonalizm akımını tanıtıp eleştirdiği Against the Modern World: Traditionalism...

Mark Sedgwick, Kişi, Orta Doğu, Taslak, Tradisyonalizm, İngilizce, Kahire Amerikan Üniversitesi
Ezeli hikmet
2 yıl önce

Coomaraswamy, ve Seyyid Hüseyin Nasr gibi metafizikçiler olmuştur. Tradisyonalizm Perennial Felsefe Aldoux Huxley, Kalıcı Felsefe, İnsan Yayınları, 2004...

Ezeli hikmet, Aldous Huxley, Ananda Coomaraswamy, Din, Farsça, Frithjof Schuon, Gelenek, Leibniz, Metafizik, Perennial Felsefe, Renİ© Guİ©non
William Stoddart
6 yıl önce

Doctrines and Methods of Islam Outline of Buddhism Outline of Hinduism Tradisyonalizm World Wisdom Books3 Nisan 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi...

William Stoddart, Tradisyonalizm, Perennial felsefe
James S. Cutsinger
2 yıl önce

üniversite ve kolejlerde master ve sonrası düzeyde dersler vermektedir. Tradisyonalizm James Cutsinger Home Page* 27 Haziran 2006 tarihinde Wayback Machine...

James S. Cutsinger, Frithjof Schuon, Teoloji, Tradisyonalizm, Sophia Perennis, Maneviyat, Güney Carolina Üniversitesi
Leo Schaya
6 yıl önce

Schaya 21 Mart 2006 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Tradisyonalizm Perennializm The Universal Meaning of the Kabbalah Creation, Image of...

Leo Schaya, 1958, Advaita Vedanta, Ezoterik, Metafizik, Perennializm, Sufi, Sufizm, Tevhid, Tradisyonalizm, Yahudi
Rama Coomaraswamy
6 yıl önce

sitesinde arşivlendi. mor'a doğru-Coomaraswamy: Gurular ve ruhsal rehberlik Tradisyonalizm "Rama Coomaraswamy: between the Perennial Philosophy and traditional...

Rama Coomaraswamy, 1959, Amerika, Ananda Coomaraswamy, Doçentlik, Hindistan, Hristiyan, Kanada, Tradisyonalizm, İngiltere, Perennialist
William Chittick
6 yıl önce

in the Teachings of Afdal al-Dîn Kâshânî (2001) The Elixir of the Gnostics (2003) Me & Rumi: The Autobiography of Shams-i Tabrizi (2004) Tradisyonalizm...

William Chittick, 1974, 1979, Connecticut, Doktora, Fars, Hinduizm, Mevlana Celaleddin Rumi, Muhyiddin Arabi, New York, Ohio
Joseph Epes Brown
6 yıl önce

the American Indian (1982) Teaching Spiritus: Understanding Native American Religious Traditions (2001) Tradisyonalizm Kızılderili Maneviyatı Biyografi...

Joseph Epes Brown, Tradisyonalizm