1949 yılında sosyoloji doktorası yapmak üzere Amerika'ya gitti. İki yıl sonra Mısır'a döndüğünde İhvan-ı Müslimin Teşkilatında irşad müdürlüğü yaptı. Cemal Abdünnasır öncülüğündeki subayların 1952 senesinde gerçekleştirdiği darbeden sonra, yeni yönetimin danışmanlığına getirildi. Daha sonra Cemal Abdünnasır ve adamlarıyla arası açıldığı için bu vazifeden ayrıldı. İhvan-ı Müslimin Teşkilatının yayın kurulu başkanlığını ve teşkilat adına çıkan bir gazetenin baş yazarlığını yaptı. Hayatının ikinci devresi olarak kabul ettiği bu zamanda dini mevzularda birçok eser yazdı. Yazmış olduğu bu eserlerinde, İbn-i Teymiyye'nin ve eski Kahire Müftisi mason locası başkanı MuhammedAbduh'un dinde reformist fikirlerinin savunuculuğunu yaptı ve şahsi fikirlerini yazdı (Bkz. Abduh, İbn-i Teymiyye). Seyyid Kutup'un kitaplarında, Ehl-i sünnet alimlerine saldırması, kendi sosyalist düşüncelerini İslamiyet olarak tanıtmaya kalkışması, Fizilal-il Kur'an Tefsiri'nde ayet-i kerimelere yanlış mana vermesi onun dinde reformist olduğunu açıkça göstermektedir. Ayrıca El-Adalet-ül-İctimaiyyetü fil İslam kitabında (sh. 210-213) hazret-i Osman'a ağır hakaretlerde bulunması, İslam düşmanlarını işbaşına getirdi diye iftira etmesi Müslümanlar arasında nefretle karşılanmıştır. Ahmed Davutoğlu Dini Tamir Davasında Din Tahripçileri kitabında: “Seyyid Kutup bir ediptir. Biraz dini kültürü vardır. Sözü dinde senet olamaz. Çünkü, din alimi değildir.” demektedir.
1954 senesinde İhvan-ı Müslimin Teşkilatının bazı üyeleriyle birlikte Cemal Abdünnasır'a suikast düzenlemeye hazırlandıkları gerekçesiyle tutuklandı. On beş yıl hapis cezasına çarptırıldı.Cezanın on senesini geçirdikten sonra 1965 senesinde serbest bırakıldı. Ancak aynı sene Ağustos ayında tekrar tutuklandı. Devlet Güvenlik Mahkemesi tarafından muhakeme edilerek idama mahkum edildi. Ağustos 1966'da idam edildi. Kahire'de defnedildi.
Hayatı
1906 yılında Mısır'ın Asyut kasabasısında, dindar bir ailenin çoçuğu olarak dünyaya geldi. Orta ve lise tahsilini el-Ezher de bitirdi. Kahire Üniversitesi'nin Darul Ulum fakültesine girdi. 1933 yılında mezun oldugu fakülteye aynı yıl öğretim görevlisi olarak tayin oldu. 1939 ve sonrasında İslami düşünceye yöneldi. 1946'da yayımladığı Konum Dersleri isimli makalesini yayımladı. Çoğuna göre bu makalesi onun İslami düşünceye girişini temsil eder. Makalesinde toplumun ıslahının ve Müslümanların bu yönde çalışmasının Kur'an'ın emri olduğunu savunuyor, Mısır'ın o dönemki toplumsal yapısını ve geçirmekte olduğu dejenerasyonu eleştiriyordu.1949 yılında ABD'ye gitmiştir. Bu dönem boyunca Amerikan yaşam tarzını ve toplumunu, tanık olduğu ırkçılığı eleştirmiş ve Amerikan medeniyetini primitif olarak görmüş ve reddetmiştir. Ayrıca, 1949 yılında, o yurtdışındayken, İslam'da Sosyal Adalet isimli eseri yayımlanmıştır. Bu eserinde gerçek sosyal adaletin İslam'da olduğunu öne sürmüştür. Ayrıca yine ABD'deki yıllarında, daha önce kaleme almış olduğu edebi makale ve eserleri eleştiriyor, o dönemlerde sahip olduğu daha seküler olarak tanımlanabilecek edebiyat anlayışından ziyade edebiyatın da kaynak olarak en başta İslam'ı alması gerektiğini savunuyordu.
Mısır'a döndüğünde, kamu hizmetinden ayrılıp İhvan-ı Müslimin yani Müslüman Kardeşler teşkilatına katılmıştır. Teşkilatın gazete ve dergilerinden devamlı olarak düşüncelerini aktarmaya çalışırken, teşkilatın genel düşüncesiyle kendi fikirleri arasındaki bazı farklılıklar ortaya çıksa da, bunlar ufak detaylardı. Cemal Abdül Nasır'a düzenlenen 1954 tarihli suikast girişimi nedeniyle birçok Müslüman Kardeşler üyesi gibi o da tutuklandı. Yargılama sonunda Seyyid Kutub'a on yıl ağır hapis cezası verilmiştir. Hapiste ileride büyük bir önem ve üne kavuşacak iki eseri olan, Kur'an tefsiri Fi zilal-il-Kur'an ve Kutub'un siyasi ve düşünsel görüşlerinin en son ve bütününü ifade eden Yoldaki İşaretler`i kaleme almıştır. 1964'te serbest bırakıldıktan sonra, 1965'te tekrar tutuklandı. Bu kez de birçok Müslüman Kardeşler üyesi ile birlikte tutuklanmıştı ve tutuklanma nedeni devlete karşı bir darbe girişimi idi. 22 Ağustos 1966'd hakkında idam cezası verildi. Kararı Pakistan, İngiltere, Lübnan, Ürdün, Sudan ve Irak gibi ülkelerdeki birçok dini otorite ve grup tepkiyle karşılasa ve Nasır'ı kararından döndürmeye çalışsalar da, Seyyid Kutub 29 Ağustos 1966'da idam edilmiştir.
Türkçeye Çevrilen Eserleri
- Fi Zilalil Kuran (tefsir),
- Yoldaki İşaretler,
- İslamda sosyal adalet,
- Din budur,
- İslam düşüncesi,
- İstikbal islamındır,
- İslamda sosyal adalet,
- Kadın ve aile.
Kaynaklar
http://tr.wikipedia.org/wiki/Seyyid_KutubLinkler