Genel Görüş
İslam dinindeki farklı mezheplerin ru`yetullah konusunda farklı düşünceleri ve görüşleri mevcuttur. Ehl-i sünnete göre, ahirette Allah`ın müslümanlar tarafından görülmesi aklen caiz (akli olarak mümkün), naklen (ayet ve hadis ile) vacibdir (gereklidir). Bu şu manaya gelir; aklen Allah`ın ahirette görünmesi imkansız değildir, nakil (ayet ve hadis) ile de müslümanların Allah`ı ahirette göreceği belirtilmiştir. İslam dininde çoğunluğun konu hakkındaki görüşü budur.İslam inancına göre naklen Allah`ın gözlerle görülmesi vacib olsa da ehl-i sünnet alimleri bu görme fiilinin nasıl bir fiil olduğunun bilinemeyeceğini öne sürmüşlerdir.
Konu ile ilgili öne sürülen nakli (ayet-hadis) dellilere örnek vermek gerekirse:
- Kıyame suresinin 22-23 ayetlerinde, ``"O gün Rablerine bakan ter-ü taze (ışık saçan) yüzler vardır."``
- Peygamber şöyle demiştir:
- Kur`an-ı Kerim`de yer aldığı üzere, Musa peygamber Allah`ı görmek istemiş ve şöyle demiştir:
- Peygamber başka bir hadiste de şöyle demiştir: ``"Muhakkakki siz şu ayı görüşünüz gibi, Rabbınızı da göreceksiniz. Onu görmekte haksızlığa uğramayacak, izdihama düşmeyeceksiniz."``(2)
Farklı Görüşler
Her ne kadar ehl-i sünnet kelamcıları ru`yetullahı aklen caiz, naklen vacib olarak açıklasalar da; Mutezile ve Cehmiyye mezhepleri, ru`yetullah`ın Allah`ı yarattıklarına benzeteceği düşüncesiyle, ru`yetullah`ı kabul etmez. Bu mezheplere göre ru`yetullah`ı kabul etmek Allah`ın cismi olduğunu iddia etmeye benzer ki İslam dini akidesinin tevhid kuralına göre bu imkansızdır. Böylece Mutezile ve Cehmiyye mezheplerine göre Allah`ın ahirette görülmesi kabul edilemezdir.Ayrıca, İmam Caferi Sadık Mezhebincede ru`yetullah reddilmektedir. Bu mezhebe göre Enam süresinin 103. ayetinde yer alan "Gerçi O`nu bütün gözler anlayamaz ve hatta kendinden başka hiçbir göz O`nu kavrayıp ihata edemez ve fakat O, gözlerin hepsini idrak ve ihata eder." sözü önem kazanmaktadır. Bu mezhebe göre Allah`ı dünyada ve ahirette görmek onu sınırlamak, belli bir şekle sokmak demektir.Oysa Allah her türlü noksanlıklardan münezzehtir. Ehlibeyt ekolüne göre (Alevi-Şiaya göre) Allah`ı görebilmeyi iddia etmek "tevhid" anlayışına terstir.
Kaynakça
- (1) - Müslim, İman, 80; Tirmizi, Cennet, 16; Tefsir, sure: 10; Ahmed bin Hanbel, a.g.e., IV, 332; VI, 16.
- (2) - Buhari, Mevakit, 16, 26; Tefsir, sure: 4; Tevhid, 24; Müslim, İman, 81; Zühd, 1; Ebu Davud, Sünnet, 19; Tirmizi, Cennet, 15-17.
Solacious - 1 yıl önce
solar system - 1 yıl önce