Rembrandt

Kısaca: Rembrandt Harmenszoon van Rijn (15 Temmuz 1606 – 4 Ekim 1669), Hollandalı ressam ve baskı ustası. Avrupa ve Hollanda sanat tarihinin en önemli ressamlarından biridir. Hollanda'nın ticaret, bilim ve sanatta atılım yaptığı "Hollanda Altın Çağı"nda yaşamıştır. "Işığın ve gölgelerin ressamı" olarak da anılır. ...devamı ☟

Rembrandt
Rembrandt

Rembrandt Haritası

Rembrandt otoportresi (1661)
Rembrandt otoportresi (1661)
Rembrandt Harmenszoon van Rijn (15 Temmuz 1606 – 4 Ekim 1669), Avrupa sanat tarihinin en önemli ressamlarından biridir ve 17. yüzyılın en önemli Hollandalı ressamıdır. Eserlerini yaptığı dönem genellikle Hollandanın altın çağı diye adlandırılan dönemdir. Bu dönemdeki Hollandanın bilim, politika ve ekonomideki dünyaya olan etkilerinin kültür ve sanat ayağın ın önemli bir parçasıdır. Işığın ve gölgelerin ressamı olarak da anılmaktadır. Gece Bekçileri ve Anatomi Dersi adlı ünlü resimlerindendir.Hollandalı ressam. Hollanda’nın Leiden şehrinde 15 Temmuz 1606 günü dünyaya gelmiş ve 4 Ekim 1669’da Amsterdam’da ölmüştür. Orta tabakanın altında bir ailenin çocuğudur. Tablolarında fırça çalışmaları ifade niteliği yüksek özellik taşır. Birçok yazarın sayfalar dolusu anlatmak durumunda olduğu konuları Rembrandt, fırçası ile ifade etmiştir.

Rembrandt Latin Okulunu bitirdikten sonra, Leiden Üniversitesine yazıldı. Resim yapmaya karşı aşırı istek ve kabiliyeti vardı. Babası fakir olduğu için, Rembrandt’ı Amsterdam’a zengin ailelerin yanına gönderdi. Orada İtalyan resim sanatı etkisiyle yetişen Pieter Lastman’ın yanında altı ay kaldı. 1625 senesinde Leiden’e dönerek tek başına çalışmaya başladı. Babasının ölümünden sonra Amsterdam’a yerleşti.

Rembrandt, Amsterdam’da zengin bir tüccarın himayesinde bulunuyordu. Burada ilk meşhur tablosu olan “Doktor Tulp’un Anatomi Dersi”ni yaptı. Yanında kaldığı tüccarın yeğeni olan Saskia ile evlendi. Bu arada valinin himayesinde oldukça zengin olmuştu. Üç çocuğu, annesi ve karısı ölünce tek oğlu Titus ile yalnız kaldı. Borsa oyunlarına, kumara daldı. Karısı Saskia’nın ölümü sırasında bitirdiği “Gece Devriyesi” tablosu beğenilmedi. Tablodaki portrelerde hareketsiz ciddi duran kompozisyonlar yerine, yaşanmış, hareketli gerçekleri ortaya koyan sahnelerin yer alması, herkesi şaşkına çevirmişti. Rembrandt işsiz ve parasız kalınca, para kazanmak için çeşitli çarelere başvurmasına rağmen durumunu düzeltemedi. Bununla beraber, yoksul bir hayat sürdürürken en çarpıcı tablolarını ortaya çıkarıyordu. Tablolarında o gün için hiç tasvip görmeyen ihtiyarlar, fakir insanlar, komedi sanatçıları, zenciler yer alıyordu. Halbuki kendilerini elit tabaka olarak kabul eden zümreler, tablolarda devrin büyük kişilerini görmek istiyorlardı. Rembrandt’ın tabloları onun fakir, mütevazi evinde sonradan değer kazanmıştır. ABD New York Sanat Müzesinde bulunan “Homer’in Büstü”ne Rembrandt’ın ölümünden 300 sene sonra, 1961 senesinde 2.300.000 dolar değer biçilmiştir. Bu değer dünyada henüz hiçbir tabloya verilmemiştir.

Rembrandtın Hayatı

Cornelia ve Harmen Gerritszin oğlu olarak Leiden, Hollandada dünyaya gelmiştir. Bir değirmenci olan babası varlıklıydı, annesi ise bir fırıncının kızıydı. Leiden Üniversitesinde okuyan Rembrandt, ressam Jacob van Swannenburgun takdirini kazanmış ve 1621de onun öğrencisi olmuştur 1624 yılında kısa bir süreliğine de olsa Pieter Lastmanın yanında Amsterdamda çıraklık yapmış, 1625de ise Leidende, arkadaşı ve meslektaşı Jan Lievens ile paylaştığı stüdyosunu kurmuştur. 1627de öğrenci kabul etmeye başlamıştır ki bunlarında arasında Gerrit Dou da bulunur. 1629da matematikçi Christiaan Huygensin babası, devlet adamı ve şair Constantijn Huygens tarafından keşfedilmesi ona fayda sağlamıştır; bu bağlantısının bir sonucu olarak Prens Frederik Hendrik 1646ya kadar Rembdrandtan tablo satın almayadevam etmiştir. 1630da babası ölen Rembdrandt, üç yıl sonra Amsterdamda Hendrick van Uylenburgun evini kiralamıştır ki bu adamın kuzeni olan Saskia van Uylenburgh ile de sadece bir yıl sonra 1634de evlenmiştir. Çiftin 1635 doğumlu Rombertus ve 1638 doğumlu Cornelia adlarındaki çocuklarının daha bir yaşına basamadan ölmesinin ardından 1640 yılında doğan ve yine Cornelia olarak adlandırdıkları üçüncü çocukları da birkaç haftalıkken ölmüştür. Aynı yıl Rembrandtın annesi de vefat etti. Daha sonra 1641 yılında doğan Titus isimli erkek çocukları yaşa da, doğum sonrası zorlukların da etkisiyle, Rembrandtın eşi Saskia 1642 yılında vefat etmiş ve Oude Kerke gömülmüştür. Geertje Dircx eve Titusa bakması için alınmış, Rembrandt ile 1649da kötü sonla biten bir ilişki yaşamıştır. 1640ların sonuna doğru Rembrandt, 1647de evine kahya olarak giren Hendrickje Stoffels ile bir ilişkiye başladı ki evli bir çift gibi yaşayan çiftin 1654 yılında adını Cornelia koydukları bir kızları oldu. Günahkar olduğu iddiasıyla Stoffels kiliseden aforoz edilse de çift ilişkilerini sürdürmüşlerdir.

1656 yılında Rembrandtın iflas ettiği ilan edilmiştir ve bunun sonucu olarak birçok eseri ve antika koleksiyonu açık arttırmaya çıkmış, evi dahil bütün mal varlığı da borçlarını kapatmak için satılmıştır. 1660 yılında Hendrickje, Titus ile birlikte iş kurmuş, Rembrandtı da işe almış böylece onu alacaklılarından korumuştur. Bundan üç yıl sonra, 1663de vefat eden Hendrickje Stoffels Westerkerke gömülmüştür. Bu ölümü beş yıl sonra, 1668de Titusun ölümü takip etmiştir. Kısa bir süre sonra, 4 Ekim 1669da da Rembrandt vefat etmiştir. Amsterdamda vefat eden Rembrandt 8 Ekimde, Westerkerkte bilinmeyen bir mezara gömülmüştür.

Rembrandt Harmenszoon va Rijn Weddesteeg

Rembrandt Harmenszoon va Rijn Weddesteeg kasabasında 15 Temmuz 1606’da dünyaya geldi. Ailesi, tüm yakın ataları gibi değirmenciydi. 17. yüzyılın değirmencileri genellikle orta sınıfa dahildiler; ressamın ailesinin durumu da oldukça iyi sayılırdı. On çocuklu bir ailenin en küçük oğlu olan Rembrant’ın iyi bir üniversite öğrenimi görmesi isteniyordu; böylece eğitimine Latince öğretimi veren bir okulda başladı. Yaklaşık on dört yaşındayken, daha okula başlamasına yıllar varken ailesi onu Leiden Üniversitesi’ne kaydettirdi; böylece onun askeri yükümlülüklerden kurtarmış oluyorlardı. Oysa Rembrandt resime duyduğu tutku nedeniyle üniversiteye hiç başlamayacaktı. Babasını, önce kendisinde üniversite hocası olacak yetenekler bulunmadığına, sonra resim eğitimi almasına izin vermeye ikna etti. 1621’de usta ressam Jacob van Swanenburgh’un yanında çırak olarak eğitimine başladı; amacı o zamanlar resim sanatının en itibarlı alanı olarak görülen tarih ressamlığı dalında uzmanlaşmaktı. Hocası da İtalya’da okumuştu ve bu alanın en önemli adlarındandı.

Gece Devriyesi (1642)
Gece Devriyesi (1642)
Üç yıllık çıraklık eğitimi sırasında van Swanenburgh Rembrandt’a önemli gelişme kaydettirdi. Babası, bir başka usta Pieter Lastman’la Amsterdam’da çalışması için genç ressama izin verdi. Lastman’da İtalya’da eğitim görmüştü ve özellikle İncil’den sahneler, mitolojik ve tarihi tablolar yapıyordu. Lastman’la yalnızca altı ay çalışmış olsa da ustasının onun üzerindeki etkisi büyük oldu. Rembrandt kompozisyonlarında bu ustaya hep bir şeyler borçlu oldu. Bu çok verimli altı aydan sonra Rembrandt yine Leiden’e döndü. Burada ailesiyle birlikte yaşarken kendisine küçük bir atölye ayarladı. Atölyeyi Lastman’ın çıraklarından yakın arkadaşı Jan Lievens’le paylaşıyordu. Bu atölyede Rembrandt ilk tarihsel tablolarını boyadı.

İkilinin yapıtları neredeyse hemen üne kavuştu: 1628’e doğru Orange Prensi’nin sekreteri Constantijn Huygens’in dikkatini çektiler ve kısa süre sonra Den Haag’dan ilk siparişler gelmeye başladı. Henüz yirmi üç yaşındayken Rembrandt ustalık düzeyine yükselmişti. Ünü gitgide artan ressam 1631’de kalıcı olarak Amsterdam’a yerleşmek üzere Leiden’den ayrılırken ardında iki çırak bırakmıştı.

Leiden’den ayrılırken Rembrandt’ın yanında ünlü sanat sarrafı Hendrick Uylenburgh vardı. 1634’te genç ressam, bu tüccarın kuzini Saskie Uylenburgh’la evlendi. Bu evlilikten yalnızca en küçüğü çocukluk çağını atlatabilen dört çocukları oldu ve eşi de bu çocuğun ölümünden kısa bir süre sonra hayata veda etti. Saskie’nin ölümünün ardından Rembrandt oğlunun bakımını üstlenen Geetrtje Dircx’le birlikte yaşamaya başladı. Aşırı dindar Amsterdam halkı bu evlilik dışı ilişkiye pek hoşgörülü yaklaşmadı; ressamın sonraki on yıl boyunca koyu bir Protestan olan Hendrick Uylenburgh’tan hak ettiği paraları alamaması da aynı nedene bağlanır.

Geertje ve Dircx 1646’da ayrıldılar; ressam kendisinden yirmi iki yaş küçük olan ev sahibesi Hendrickje Stoffels’e aşık olmuştu. Bunun üzerine Dircx mahkemeye başvurdu ve kendisine yılda 200 florinlik nafaka bağlatmayı başardı. Stoffels ve Rembrandt’ın birlikteliklerinden bir kızları oldu. Bu arada Stoffels evlilik dışı ilişkisinden dolayı Kilise’den kınama cezası aldı. Evlenmeleri sorunu kolaylıkla çözebilirdi; ancak Rembrandt evlenmek istemiyordu.

Satılan resimlere, taş baskılardan gelen düzenli gelirlere ve çıraklarının ödediği ücretlere rağmen Rembrandt giderek yoksullaşmaya başlamıştı. Tasvip edilmeyen hayat tarzı kendisini orta sınıfların desteğinden mahrum bırakmıştı. Resim siparişleri sırasında yaptığı anlaşmalara bağlı kalmamak gibi bir huy edinmişti; sık sık üzerinde anlaşılmış fiyatın iki katını istiyordu. Koleksiyon zevki –sanat yapıtları kadar, giysiler ve çeşitli ıvır-zıvır da topluyordu- ve lüks evi nedeniyle gelirleri kurumaya yüz tutmuştu. Sonunda 1656’da iflas etti ve evi ve tüm koleksiyonları açık artırmayla satıldı. Ne yazık ki, açık artırmadan gelen para borçlarını karşılamaya yetmemişti.

Alacaklıları atlatmak için Stoffel ve oğul Rembrandt, ailenin 1660’ta taşındığı Rozengracht’ta bir resim dükkanı açtılar; Rembrandt, onların yanında çalışıyor görünüyordu. Hendrickje Stoffel 1663’teki veba salgını sırasında hayatını kaybetti. Oğul Rembrandt da aynı hastalığa yenik düşecekti. Rembrandt da 4 Ekim 1669’da öldü. Cenazesi, dört gün sonra Westerkerk Kilisesi’nde yeri belli olmayan bir mezara gömüldü.

Sanatı Hakkında

1-) Temalar

Manzaralar

Rembrandt’ın sık sık kırsal yörelerde gezmiş olsa da çok az sayıda manzara resmi yapmıştır. Manzara tabloları, özellikle ışığın tuval yüzeyindeki dağılımı nedeniyle oldukça dramatik etkilere sahiptir. Teknik konusunda değil, ama manzara tablolarındaki öğeler bakımından Rembrandt, bu alanın ustalarından Hercules Segers’e çok şey borçludur. Rembrandt’ın bu resimleri gördüğü yerlerin betimlemesinden çok, hayal ürünü dağ manzaralarıdır. Bu tablolar genellikle doğanın güçlerini yansıtır; karanlık bulut kümeleri ve dalları fırtınada kırılmış ağaçlar bu çalışmalarda sık sık göze çarpar. Bu türden doğa betimlemelerine ressamın gravürleri arasında da rastlanır. 1640’lardan sonra manzara tablolarında ağırlık dağ betimlemelerinden Hollanda kırlarının sakin görünümlerine kayar.

Dinsel Tablolar

Rembrandt, ustası Lastman’dan din ve tarihin sanatçıya sağlayabileceği esinler konusunda çok şey öğrenmişti. Ustasının yanından dönüp kendi atölyesini açtığında Rembrandt yoğun biçimde dinsel temalar üzerinde çalışmaya başladı. Ortaya çıkan yapıtlar küçük boyutlu, ancak özellikle giysi ve mücehverlerin çok titiz biçimde işlendiği çok ayrıntılı çalışmalar oldu. 1633’te Amsterdam’ın yöneticilerinden Frederik Hendrik ressama İsa’nın acılarını konu alan bir dizi tablo ısmarladı. 1640’larda, özellikle dünyaya gelen çocuklarının üçünü ve ardından eşini yitirmesine bağlanan bir dinsel uyanış yaşayan Rembrandt’ın resimlerinde, bu dönemden itibaren Tevrat öğelerinin yerini İncil’den konuların alışı dikkat çeker.

Tarihsel Tablolar

Rembrandt ilk tarihsel tablolarını Leiden’deki stüdyosunda yaptı. Usta bu resimlerine konu olarak her seferinde özgün, tarihin akışı bakımından önemli bir anı seçmiştir. Bu tablolarda, zengin bir biçimde işlenmiş giysiler özellikle dikkati çeker. Birçok eleştirmen, Rembrandt’ın hedefinin ünlü Flaman ressam Rubens’in düzeyine erişmek olduğunu yazmıştır. Tarihsel tablo çalışmaları, 17. yüzyılda resim sanatının en değerli kolu olarak kabul ediliyordu. Bu alanın temaları da İncil’deki konularından, Antik dönemin çeşitli öğelerine, oradan da dönemin önemli olaylarına dek uzanıyordu. Bu konuları tablolaştırabilmek için ressamın tarihi ve olayların öykülerini iyi bilmesi ve insan figürlerini ve duygularını aktarabilmekte çok yetenekli olması gerekiyordu: Bu nedenle ressamın sadece kendi alanında yetenekli olması yeterli değildi; tarihsel tablolar ciddi bir entelektüel yatırım ve birikim gerektiriyordu. Rembrandt tarihsel tabloların en büyük ressamlarından biri olmayı başardı.

Oto-portreler

Remrandt’ın kendisini resmettiği en az seksen tablo bulunur. Bunların az bir kısmı, müşterileri tarafından sipariş edilmiş; birçoğu da ressamın alıştırma çalışmaları olarak kendisi için ürettiği tablolar olmuştur. Alıştırmaların büyük bölümü insan duygularının –şaşkınlık, sevinç ya da üzüntünün- resme aktarılması üzerinedir. Sık sık kendini asıl tablolarında kullanacağı öğelerin, tarihsel bir kişiliğin, bir soylunun ya da İncil’den bir karakterin modeli olarak bu oto-portrelerine yansıtmıştır. Son yıllarında ressam, kaygı ve kederlerini ortaya koyduğu, resim tarihi için çok önemli yapıtlar sayılan tablolar yapmıştır.

Teknikler

Rembrandt, sanat hayatının erken dönemlerinden itibaren açık ve koyu renklerle oluşturduğu kontrasta dayanan bir teknik kullanmıştı. İtalyalı ressam Caravaggio’nun ün kazandırdığı bu teknik, Rembrandt tarafından özellikle dinsel ve tarihsel tablolarda önemli olay ya da kişilere vurgu yapmak için kullanılıyordu. Rembrandt’ın bu tarz çalışmalarında boya henüz kurumadan yapılan ve alttaki tuval parçasını ortaya çıkaran kazıma tekniği önemli bir yer tutuyordu. Koyu zemin üzerinde beyaz kurşun kullanımı da tablolarında özellikle ışık huzmelerini belirginleştiren bir yöntemdi.

Sanat hayatının ilerleyen dönemlerinde Rembrandt “kaba iş” denen bir başka tekniği de başarıyla kullanmıştı. Bu yöntemde boya tablonun her yerine yoğun ve geniş bir biçimde dağıtılıyordu. Bu tabloların çoğunda, örneğin elller ve yüzler üzerinde oldukça ince, pürüzsüz bir çalışma yapılırken; özellikle giysilerde boya, yoğunluk ve kabarıklık hissi verecek biçimde bol tutuluyordu.

Erken dönemlerde parlak renkleri tercih etmiş olan Rembrandt, ilerleyen yaşlarında daha yumuşak renklere yönelmişti. Mor, bronz yeşili ve donuk sarılar en sık çalıştığı renkler oldu. Ömrünün sonlarına doğru ise koyu kırmızı, kahverengi ve altın sarısı sanatına ruh veren renkler haline geldi.

Rembrandt, tablo çalışmalarından başka birçok başarılı gravür, oyma ve taşbaskı ürünü verdi.

Aşağıdaki adreslerde ressamın çalışmalarından çeşitli örnekler bulunabilir:

http://www.artcyclopedia.com/artists/rembrandt_van_rijn.html http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/rembrandt/1640/ http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/rembrandt/1650/ http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/rembrandt/1660/ http://www.holland.com/rembrandt400/consumer/gb/ )

Bazı eserleri

Kaynak

http://www.sodev.org.tr/kisiler_sanat/rembrandt/rembrandt.htm http://tr.wikipedia.org/wiki/Rembrant

Rembrandt

İngilizce Rembrandt kelimesinin İspanyolca karşılığı.
s. Rembrandt (famoso pintor holandés)

Rembrandt

İngilizce Rembrandt kelimesinin Fransızca karşılığı.
n. Rembrandt (1606-69), peintre hollandais et artiste

Rembrandt

İngilizce Rembrandt kelimesinin Almanca karşılığı.
n. Rembrandt (1606-1669), holländischer Maler und Künstler

Rembrandt

İngilizce Rembrandt kelimesinin İtalyanca karşılığı.
s. Rembrandt (1606-69), grande pittore olandese

Rembrandt

İngilizce Rembrandt kelimesinin Portekizce karşılığı.
s. Rembrantd (1606-1669), famoso pintor holandês

Rembrandt

Fransızca Rembrandt kelimesinin İngilizce karşılığı.
n. Rembrandt, (1606-69) Dutch painter and artist (famous for his works "Bathsheba" and "Aristotle Contemplating the Bust of Homer")

Rembrandt

İngilizce Rembrandt kelimesinin Flemenkçe karşılığı.
zn. Rembrandt (beroemde Nederlandse schilder)

Rembrandt

n. (1606-69) Dutch painter and artist (famous for his works "Bathsheba" and "Aristotle Contemplating the Bust of Homer") n. Rembrandt (1606-69), Dutch painter and artist (famous for his works "Bathsheba" and "Aristotle Contemplating the Bust of Homer") n. Rembrandt, (1606-69) Dutch painter and artist (famous for his works "Bathsheba" and "Aristotle Contemplating the Bust of Homer")

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Rembrandt Resimleri

Rembrandt (anlam ayrımı)
7 yıl önce

Rembrandt (1606-1669), ünlü Hollandalı ressam. Rembrandt (1936 film) Rembrandt (1999 film) Rembrandt: A Self-Portrait, 1954'te belgesel Stealing Rembrandt...

Rembrandt Bugatti
7 yıl önce

Rembrandt Bugatti (16 Ekim 1884 – 8 Ocak 1916) İtalyan heykeltıraş. Vahşi yaşam objelerinin bronz heykelleri ile tanınmaktadır. Milano'da gerçekten sanatçı...

Saskia van Uylenburgh
7 yıl önce

Haziran 1642) Frizyalı bir belediye başkanının kızı, ünlü Hollandalı ressam Rembrandt van Rijn"in karısıydı. Ressamın bazı ünlü resimlerinde ve çizimlerinde...

Yahudi Gelini
3 yıl önce

bruidje), Rembrandt'ın 1667 yılında yağlı boya ile tuval üzerinde yaptığı tablo. Eser günümüzde Rijksmuseum Amsterdam'da sergilenmektedir. Rembrandt'ın ölümünden...

Banyosunda Betşeba
7 yıl önce

Banyosunda Betşeba, Rembrandt'ın 1654 yılında yaptığı yağlı boya tablosu. Eserde poz veren model aynı zamanda ressamın sevgilisi olan Hendrickje Stoffels'tir...

Danae (tablo)
7 yıl önce

Danae, Hollandalı ressam Rembrandt'ın tuval üzerine yağlı boya ile 1636 yılında çizdiği tablodur. Pierre Crozat koleksiyonunda yer almış olan tablo 18...

Gece Devriyesi
3 yıl önce

Cocq ve Milis Birliği (Orijinal ismi: De Nachtwacht), Hollandalı ressam Rembrandt van Rijn'in 1642 yılında tamamladığı tablosudur. Ressamın en çok bilinen...

Hollanda Altın Çağı
3 yıl önce

laleler Hollanda'da bir tutku haline geldi. Ünlü Hollandalı ressamlar Rembrandt (1606-1669) ve Rubens (1577-1640) bu dönemde sanatlarını doruğa çıkardılar...