Rebetika

Kısaca: Rebetiko, rebetika, rembetika veya rembetiko, "rebet" teriminden kaynaklayabilir; kökeni (Dr. Abdullah Altıok`a göre) olasılıkla ``rağbet`` sözcüğünden gelmistir. Çünkü bu müzik türüne ait şarkılar genellikle herkesin bildiği/söyleyebildiği görece daha kolay ve sevilen (rağbet edilen) şarkılardır. Zembekiko`daki ``zeybek``in ``y`` harfi nasıl düsürülmüşse; ``rağbet``teki ``ğ`` harfi de öyle düşürülmüş olmalıdır. Bu bakımdan rembetiko ``Osmanlıca`` bir sözcüktür. ...devamı ☟

Rebetiko, rebetika, rembetika veya rembetiko, "rebet" teriminden kaynaklayabilir; kökeni (Dr. Abdullah Altıok`a göre) olasılıkla ``rağbet`` sözcüğünden gelmistir. Çünkü bu müzik türüne ait şarkılar genellikle herkesin bildiği/söyleyebildiği görece daha kolay ve sevilen (rağbet edilen) şarkılardır. Zembekiko`daki ``zeybek``in ``y`` harfi nasıl düsürülmüşse; ``rağbet``teki ``ğ`` harfi de öyle düşürülmüş olmalıdır. Bu bakımdan rembetiko ``Osmanlıca`` bir sözcüktür.

Tarihçe

Rebetikonun coğrafi bölgesi modern Yunanistan`dır. Bunun asıl taşıyıcıları özellikle alt tabakadan işsiz güçsüz insanlar ve rebetlerdir. Hapishane ve tekkeler (rebetlerin haşhaş içtikleri meyhaneler) ana çalgısı bağlama ve buzuki olan rebetikoların çalınıp söylendikleri başlıca yerlerdir. Müzikal açıdan bakılırsa bu şarkılar sanat açısından zayıftırlar. Sözlerinin ana teması ``rebetislerin dar sosyal çevreleriyle sınırlı kalmıştır. Bununla birlikte 19. yüzyıl sonunda başka bir müzik türü ortaya çıktı. Temel olarak Küçük Asya ve özellikle İstanbul ve İzmir kökenli Yunanistan`ın kent merkezlerinde "Kafe Aman" lar ortaya çıktı. Bunlar Yunan kentsoylularının gittiği müzikli kahvelerdi. Kafe Aman`larda çalınan müzik zengin ve sanatsaldı.

1922 yılı rebetikonun gelişmesinde ve yayılmasında dönüm noktasıdır. Bu tarih Yunanistan`da ``Küçük Asya Felaketi`` diye anılacaktır, Türkiye`de ise Kurtuluş Savaşının zaferi. Genellikle Yunanistan`ın büyük kent merkezlerine kitleler halinde gelen büyük sığınmacı dalgası, ülkenin toplumsal ve kültürel gerçekliğinde önemli değişiklikler meydana getirdi. Yaşadığı çevreden ayrılmış Rumlar, yoksulluk ve işsizlikle karı kaşıya kaldılar ve rebetlerle aynı toplumsal yaşamı paylaştılar.

Çok sayıda sığınmacı kendi enstrüman ve müzikleriyle rebetlere katıldılar. Sığınmacı işadamları rebet müziğinin çalındığı kendi Kafe Aman`larını açtılar. Böylece, hapishane ve tekkelerin dar sınırlarından kurtulan rebet müziği daha geniş toplumsal çevrelerinin duygularını dile getirmeye başladı. Bu sırada, tarım toplumunun müziği olan Yunan Halk Müziği doyum noktasına ulaştı ve ülkenin kentsel gelişiminden sonra artık insanlarda bir duygu uyandırmadı. Bir boşluk vardı ve bu boşluk sığınmacılar ve rebetlerle dolduruldu.

Yazar E. Petrapoulos rebetikonun 3 gelişme dönemi olduğunu söyler.
  1. İzmir Dönemi (1922-1932): İzmir usulü Kafe Aman`ların hüküm sürdüğü dönem.
  2. Rebetikonun yeraltına inmesiyle karakterize edilen klasik dönem(1942-1952)
  3. Popüler dönem: Rebetiko bu dönemde yer altı sendromundan kurtuluyor ve Yunanistan`ın ulusal müziği haline geliyor.


Rebetiko, rebetisler tarafından çalınıp söylenen müziktir. ``Rebetis`` terimi ayrı bir yaşam mantalitesi, davranışı, bakışı ve tarzı olan karakteristik bir erkek tipini tanımlıyor (``rebetis``: asi, kural tanımayan). Karakteristik rebetis, toplum dışıdır, kurumsal güçlere meydan okur. Fakat onlara karşı militanca eylemlerde bulunmaz. Toplumsal geleneklerin dışında olduğu izlenimini verir, bununla birlikte yasadışı olmaktan kaçınır, yer altı dünyasıyla kendini özdeşleştirmez. Argo bir dil konuşur, her zaman silah taşır. Bir rebetis yoksul ve sıradandır. Egemen güçler onu ``outsider`` olarak tanımlar.

Rebetisler ilk büyük kent merkezlerinin doğuşuyla ortaya çıkmışlardır. 1900 dolaylarında Gölge Oyunu karakterleri arasına eklendi.

Rebetikonun gelişmesinin ilk on yılında "İzmir" stili hakimdir. Kafe Aman müziği ilk on yıl boyunca egemen durumdadır. Karakteristikleri; belli bir makamda uzun, feryat eden enstrümantal ve vokal doğaçlamalar, şehvet uyandırıcı kadın sesi, Türk göbek dansına benzer 4/4`lük ölçüyle çalınan ve cinsel olarak tahrik edici çiftetelli tarzı hareketli bir danstır. Solo enstrüman melodisine oktav olarak çalan ikinci bir enstrüman eşlik eder. Kafe Aman`ların müzikal atmosferi apaçık Arap ve Türk etkisiyle güçlü bir oryantal havaya sahiptir. Çalgılar keman, lut, ud, santur idi.

Sonraki yirmi yılın özelliği Yunanistan`ın ürünü eski toplum dışıların rebetikosunun dönüşüdür. Buradaki ana çalgı buzuki, bağlama ve daha sonra da gitardır. Şarkıcı bir erkektir ve sesi metalik, ahenksiz, kulak tırmalayıcı ağır bir tonda olmalıdır. Fakat asla tatlı ve seksi olmaz. Müzikal stili düz ve ağırdır. Şarkı genellikle buzuki tarafından çalınan bir taksimle başlar. Taksim bir makamda yapılan doğaçlamadır. Şarkının stiline ve atmosferine dinleyici sokmak için bir giriş görevi görür. Ritmik karakteri serbesttir. Oldukça sık olarak taksim bağlamanın sürekli olarak çalınmasıyla sürer. Kısa bir taksim iki mısra arasında yapılır. Şarkının en çok kullanılan ölçüsü zeybek dansının ölçüsü 9/8`dir.

Çalgılar



Danslar

Rebetiko dansları üç çeşittir:

Rebetikoların temaları

  • aşk şarkıları
  • ayrılık şarkıları
  • hoşnutsuz olanların ve protestlerin mutsuz şarkıları
  • yer altı dünyası şarkıları
  • haşhaş şarkıları
  • hapishane şarkıları
  • yoksulluk şarkıları
  • iş şarkıları
  • hastalıklarla ilgili şarkılar
  • ölüm üzerine şarkılar
  • anne hakkında şarkılar
  • göç şarkıları
  • taverna şarkıları


Şarkıcılar



Kaynakça



Linkler

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Rebetiko
3 yıl önce

Rebetiko, rebetika, rembetika veya rembetiko, kökeni hakkında değişik varsayımlar mevcuttur. En yakın ihtimal olarak, Yunanistan'da otoriteye karşı gelen...

Rebetika, Antonios Katinaris, Armonika, Bağlama, Buzuki, Dümbelek, Flüt, Gitar, Glykeria, Gölge Oyunu, Haris Alexiou
Buzuki
3 yıl önce

gövdesi ve uzun sapıyla bağlama, kopuz ve udla aynı aileden gelmektedir. Rebetika müzik kültürünün etkin müzik aletidir. Buzukiye İrlanda folklorunda da...

Buzuki, Müzik, Mızrap, Pena, Saz, Sedef, Taslak, Ud, Yunanca
Glikeria
7 yıl önce

(Glykeria sings songs by Antoni Vardis); “Maska” “Glykeria – Charama 2000” “Ta rebetika tis Glykerias” “Glykeria – The voice of Greece” “I agapi irthe apo makria”...

Ali Fuat Aydın
7 yıl önce

bulunmuş, bu kolla bağlantılı olarak Yunanistan'da ortaya çıkmış olan Rebetika türü ile ilgilenmiştir. Çeşitli yayınlarda yayınlanmış makale ve röportajları...

Ali Fuat Aydın, Aydın, Bornova Anadolu Lisesi, Karpuzlu, Muğla, TRT, Türk Halk Müziği, İzmir, Ektirli Köyü
Misirlou
3 yıl önce

olarak bilinmeyen "Misirlou" ilk kez Tetos Demetriades tarafından 1927'de Rebetika tarzında seslendirilmişti Yunanca sözlerinin 'Mısırlı bir kıza' hitaben...

Marinella
3 yıl önce

- Enas Mythos 1972: Mia Vradia Me Tin Marinella (Live) 1972: Athanata Rebetika 1973: Mia Vradia Me Tin Marinella No. 2 (Live) 1973: Albania 1974: Marinella...

Marinella, 1935, 20 Mayıs, Müzisyen, Selanik, Yunanistan
Manos Hacıdakis
7 yıl önce

yazılmaktadır. Yunanistan'ın en önemli müzik adamlarından biri olan Hacidakis, Rebetika müziğine hak ettiği değeri kazandırmış, bu müziğin başat enstrümanı Buzukiyi...

Manos Hacidakis, 1925, 1994, 23 Ekim, Yunanca, Yunanistan, İskeçe, Yunan müziği
Muammer Ketencoğlu
7 yıl önce

halk müziklerine ilgi duydu. Başlangıçta, çağdaş Yunan müziği; Laika ve Rebetika ile tomurcuklanan bu ilgi, yıllar içinde genişleyerek Balkan ve Batı Anadolu...

Muammer Ketencoğlu, Akordiyon, Klezmer, Müzisyen, Rebetiko, Taslak, İzmir