POV-Ray Nedir?
POV-Ray (The Persistence of Vision Ray-Tracer), ışın izleme (ray tracing) yöntemi kullanarak üç boyutlu, foto gerçekçi görüntüler oluşturmanızı sağlayan bir yazılım ve programlama dilidir. Program, sahnedeki nesneler, ışıklar ve kamera ile ilgili bilgilerin bulunduğu bir metin dosyasını okur ve bu bilgilere göre bir görüntü üretir. Işın izleme yöntemi sayısal görüntü oluşturmak için hızlı bir yöntem değildir ancak çok kaliteli sonuçlar, gerçekçi yansımalar, gölgeler, perspektif ve diğer etkiler yüzünden tercih edilir.POV-Ray dünyadaki en popüler ışın izleme yazılımıdır (raytracer). Ücretsiz olarak dağıtılıyor olması bunda etkili olmuştur ancak bu yazılımın teknik yetkinliği esas sebeptir. Başka pek çok bedelsiz ışın izleyici de mevcut iken POV-Ray'in bu kadar popüler olmasının sebebi nedir? Pek çok sebep sayılabilir ancak kısaca söylemek gerekirse: Bu yazılım hem başlangıç seviyesindeki meraklıları ürkütmeyecek kadar dengeli tasarlanmıştır hem de grafik profesyonellerinin had safhada faydalanabilecekleri detaya, güce ve çokyönlülüğe sahiptir. Elbette en nihayetinde önemli olan sonuçtur ve POV-Ray ile üretilen görüntülerin kalitesi epey yüksek olabilmektedir. Usta tasarımcıların ürettikleri bazı görüntülerin fotoğraf mı yoksa bilgisayarda üretilmiş sayısal bir imaj olup olmadığını ayırt edebilmek kişiyi zorlayabilir. Programın bu kadar yaygınlaşmasının bir başka sebebi ise akla gelen hemen her işletim sistemi üzerinde çalışabilmesidir: GNU/Linux, Mac OS, her türlü UNIX, MS Windows NT, Windows 2000, Windows XP, vs.
POV-Ray Ne Değildir?
POV-Ray bir modelleyici değildir. Yani sahnelerinizi görsel bir arabirim ve fare ile sürükle-bırak yöntemi ile tasarlamanızı sağlamaz. Bu iş için hazırlanmış pek çok paralı ya da bedava modelleyici yazılım mevcuttur ve bunlarla oluşturulan sahneler POV-Ray metin dosyası olarak kaydedilebilir. POV-Ray sahneleri oluşturmak için tek yapmanız gereken bir metin editörüdür (tercihan vim).Bu yöntemi ilk kez duyan kullanıcılar "ne kadar da ilkel!" diye düşünebilirler ancak POV-Ray'e gücünü ve esnekliğini veren şeyin tam da bu olduğunu fark ettiklerinde epey şaşıracaklardır (deneyimli GNU/Linux kullanıcılarının yüzündeki gülümsemenin farkındayım ;-). İşaretle-ve-tıkla yöntemi ile görüntü oluşturmanıza izin veren pek çok yazılım vardır ancak iş oluşacak nihai görüntü ile ilgili hassas ayarlara geldi mi metin tabanlı bir "sahne tanımlama dili" (scene description language - sdl) yönteminin üzerine yoktur.
POV-Ray Sisteminin Bazı Özellikleri
Çok Basit Bir POV-Ray Kodu
#include "colors.inc"
background camera {location <0, 2, -3>look_at <0, 1, 2>}
sphere {<0, 1, 2>, 2texture {pigment}}
light_source
OKBet - 1 yıl önce
MNL168 - 1 yıl önce