Paolo Uccello

Kısaca: Paolo Uccello (d. 15 Haziran 1397, Pratovecchio/Floransa, İtalya - ö. 10 Aralik 1475, Floransa). Asıl adı ''Paolo di Dono''. İtalyan Rönesans başlangıcında Floransa ekolünde bulunan ressam. Babası Dono di Paolo bir berber ve cerrah olup annesinin Floransa'nin ilerigelen ailelerinden d'Antonia di Giovanni del Beccuto idi. Uccello "Gec Gotik" resim gelenekleri ile çalışmış ama sonradan İtalyan rönesans stili başlangiç çağında resim hazırlayanlar ressamlardan olup ilk defa prespektif kuralların ...devamı ☟

Paolo Uccello (d. 15 Haziran 1397, Pratovecchio/Floransa, İtalya - ö. 10 Aralik 1475, Floransa). Asıl adı Paolo di Dono. İtalyan Rönesans başlangıcında Floransa ekolünde bulunan ressam. Babası Dono di Paolo bir berber ve cerrah olup annesinin Floransa'nin ilerigelen ailelerinden d'Antonia di Giovanni del Beccuto idi. Uccello "Gec Gotik" resim gelenekleri ile çalışmış ama sonradan İtalyan rönesans stili başlangiç çağında resim hazırlayanlar ressamlardan olup ilk defa prespektif kurallarına göre eser veren ressamlardan biri olarak tanınmıştır. Ama diğer başlangıç Rönesans ressamları Klasik realist konulara önem vemekte iken Occello eserlerinde renk ve eğlenceye önem vermiştir. Hayatı ve eserleri Uccello hakkında bildiklerimizin çoğunluğu Giorgio Vasari'nin 1550'de yayımlanan "Le Vite.." adlı sanatkarlar biyografisinden kaynaklıdır. Bu eser Occello'nun ölümünden 75 yıl sonra hazırlanıp yayımlanmıştır. Uccello yaklaşık 15 Haziran 1397'da ya Pratovecchio'da ya da Floransa şehrinde doğmuştur. Asıl adı Paolo di Dono olmakla beraber bütün hayvanları, özellikle kuşları, çok sevdiği için lakap olarak Türkçe "Kuş" anlamlı "Uccello" olarak anılmaktadır. Sevdiği kuş ve hayvanların resimlerini çok küçük yaşta yapmaya başlamıştı. 11 yaşına geldiği zaman Floransa'ya gönderildi ve orada çok ünlü bir genç ressam olan Lorenzo Ghiberti'nin atölyesinde ona çırak olarak çalışmaya başladı. Ghiberti Floransa'da çok ünlü idi, çünkü Floransa'da en büyük kilise olacak katedrala bağlı olan vaftizhanenin kapılarını yapmak için açılan bir müsabakaya katıldı ve bu kapıları bronzden hazırlanması için sipariş almıştı. Ghiberti bu vaftizhane bronz kapıları siparişini tamamlamak için 27 yıl çalıştı. Bu kapılar üzerinde çalışmakta iken birçok yetenekli genci çırak olarak alıp onları yetiştirdi. Bunlar arasında Uccello da bulunmaktaydı. Uccello Ghiberti yanında 8 yıl çalıştı.

San Minato Manastırı

Çıraklığını bitirip kendi başına serbest çalışmaya başladığında Uccello 19 yaşında idi. Ama ilk resim siparişini hemen almayı başardı. Bu sipariş Floransa'nın yakınlarındaki tepelerden birinde bulunan

San Minato Manastırı

kilisesi içinde çeşitli azizin hayatlarından sahneleri fresk olarak resimlendirmekti. Bu manastırda kesişler fakir olma yemini vermişlerdi. Bu nedenle yemekleri sabah, öğle ve akşam, bazan çorba yapılarak, ekmek peynir olmaktaydı. Manastırın kilisesi çok büyük ve güzel bir kilise idi ama Occello kesişilerin yedikleri çok fakir yemeklerden hiç hoşlanmamaktaydı. Bunun için birkaç hafta çalıştıktan sonra siparişini tamamalamadan manastırdan kaçıp Floransa'ya döndü. Bundan çok geçmeden Floransa'da dolaşmakta iken manastırda bulunan iki keşiş onu görüp kovalayıp yakaladılar. Niçin kaçtığını öğrenince karnını doyuracak yemek çıkartmaya söz vererek onun manastıra geri dönmesini sağladılar. Uccello geri dönüp bu siparişi tamamladı. Hazırladığı fresk resim serisi "Kilise Eskilerinin Hayatı" idi. Bu resimlerin çok soluk renklerle boyanmış olmasına neden Occello'nun basit yemeklere protestosu olduğu biraz alaylı olarak belirtilmiştir. Bu hayat hikayesini anlatan Vasarı, Uccello'nun bundan sonra hayatının sonuna kadar peynir yemediğini de bildirmiştir. Günümüzde San Miniato Manstıori Kilisesi freskleri çatıdan şu akıntısı dolayışyla çok zarar görmüş hatta kaybolmaya yüz tutmuşlardır. Fresklerin çoğu duvardan düşmüş ve renkleri gittikçe daha da kaybilmuştur. Ancak bir tanesinde bulunan çok güzel hazırlanmış melek resmi uygun derecede güzelliğini korumuştur. 1425'de Uccello Venedik şehrine gitti. Orada birkaç yıl yaşayarak çalıştı. Ama 1436'da tekrar Floransa'ya geri döndü.

Floransa Katedrali

Uccello'nun Floransa'da bulduğu iş

Floransa Katedrali

için duvar resimleri yapmak idi. İlk olarak İtalya'da paralı asker birliği komutanı olarak isim yapmış olan İngiliz asıllı şövalye Sır John Hawkwood'un atı üzerinde büyük bir fresk resmini yapmak oldu. Bu resim o zamanın portrelerine kıyasla çok değişikti. Önce Sır John'un savaş atı üzerinde poz verir bulunması idi. Sonra Occello bu resme bir at üzerinde şövalye heykeli şeklini ve görüntüsünü vermişti. Resimin arka fonu köyü kırmızımsı-kahverengindedir; şövalye ve atı beyaz ve yeşilimsi-gri renkte olup bir heyel gibi görünürler. Resme biraz renk vermek için atın üzerindeki eyer ve atın üzengi ve gem takımları çok çarpıcı bir kırmızı renkte boyanmıştır. Bu resimin daha da heykele benzetmesini sağlamak için at yine beyaz ve yeşilimsi-gri renkte renkelendirilmiş bir heykel kaidesi üzerinde durur şekilde poz verilmiştir, Bu kaidenin altında ise daha gene rafa benzer üç dayanaklı bir kaide bulunmakta ve bu kaide üzerinde büyük ebadda harflerle yazılmış "Poulo Uccelo'nun eserdir" anlamlı İtalyanca bir kitabe bulunmaktadır. Alt kaide altında da iki armalı plaket vardır. Resim çok süslemeli sanki bir kabartma imiş gibi çizilmiş ve renklendirilmiş bir çerçeve ile çevrilidir. Bu resim çok sevilmiştir. Birkaç yıl sonra diğer bir paralı askerler birliği komutanı bu resmi hatırlamış ve kendi portresini sipariş verdiği ressam olan Andere Castagno'ya resminin Occello resmine benzemesini istemiştir. Uccello'nun

Floransa Katedrali

'nde üzerine aldığı ikinci iş katedral saati için uygun bir kaide çizmesi idi. Bu saatin iki yüzü bulunmaktadır; bir yüzü katedralin içindedir ve diğer yüzü katedralin dışındadır. Ssat 24 saati de birlikte üzerinde göstermektedir ve tek bir kolu bulunmaktadır. Uccello saatin katedralin içindeki yüzüne tek kolun etrafında yuvarlak 24 saati gösteren bir saat yüzü çizdi. Sonra bu yuvarlağın etrafına bir kare geçirdi ve bu karenin her köşesine bir peygamber yüzü resmi yaptı. Bu peygamber yüzü resimlerinin dördü de birbirinden değişiktir. Ama Uccello'nun en şaşırtan ve sanatakarlığını gösteren başarısı ise bu peygamberlerin renklendirlilmesi sırasında kullandığı renkler ve ışıklar/gölgeler sanki bu peygamber yüzlerine saatin sol tarafında sahiden bulunan (ama gerçekte bulunmayan) bir pencereden ışık gelmekteymiş hissini vermesidir. Uccello'nun Floransa'da üçüncü işi her biri 4,5 metre çapında olan yuvarlak vitray pencere yapma tasarısıydı. O zaman katedralin yapılıp bitirilmesi mnerde işi bir yüzyıl geçmişti ama katedralin ortasında üzerine bir çeşit çatı isteyen büyük bir delik bulunmaktaydı. Brunelleschi adlı bir sanatçı yeni bir yapı usulü kullanarak büyükçe bir kubbe yapma planını şehir idarecelerine sundu. Bu yeni kubbe çok ilgi çekti. Şehrin her bir köşesinden gelen ustalar bu kubbenin 8 tarafını değişik 8 grup olarak çalışarak yapmaya koyuldular. Kubbe büyüdükçe bu kubbe için sekiz tane yuvarlak yeni camlı büyük pencere gerektiği anlaşıldı. Floransa'da bulunan önemli sanatkarlar bu yuvarlak pencereler için vitray cam yapmak için tasarım yapmaya davet edildiler. Uccello'nun verdiği üç dizayn kabul edildi ve Uccello bunları yapmaya koyuldu. Ne yazık ki bu üç yuvarlak vitray cam pencereden birisi 1828'de kırılıp harap oldu. Uccello'nun hazırladığı iki diğer vitray yuvarlak büyük pencere "İsa'nın Doğumu" ve "İsa'nın Ölümden Dirilişi" konularını işlemekte ve günümüzde hala turist çekmektedir. 1453'de Uccello, Tomassa Malifici adlı bir hanımla evlilik yaptı. Çok geçmeden doğan ilk erkek çocuklarına heykeltraş

Dış bağlantılar

* Carli, Enzo (1963), All the Paintings of Paolo Uccello. The Complete Library of World Art. Londra: Oldbourne. * Paolo Uccello eserleri * "Web Gallery of Art WGA": Paolo Uccello * Florence Art Guide: Paolo Uccello * www.paolouccello.org - Paolo Uccello * Paolo Uccello websiteso (in Italian)

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

1397
5 yıl önce

Joseon Hanedanlığı'na hükmetmiş kral (ö. 1450) 15 Haziran - Paolo Uccello, veya Paolo di Dono, İtalyan Rönesansı başlangıcında Floransa ekolünde bulunan...

1397, 13. yüzyıl, 1392, 1393, 1394, 1395, 1396, 1398, 1399, 14. yüzyıl, 1400
1475
3 yıl önce

serüvenci, Büyük Okyanus'u gören ilk Avrupalı (ö. 1519) 10 Aralık - Paolo Uccello, veya Paolo di Dono, İtalyan Rönesansı başlangıcında Floransa ekolünde bulunan...

1475, 11 Aralık, 14. yüzyıl, 1470, 1471, 1472, 1473, 1474, 1476, 1477, 1478
Metropolitan Museum of Art
3 yıl önce

Caravaggio "Woman with a Lute", Johannes Vermeer "Portrait of a Lady", Paolo Uccello "The Dancing Class", Edgar Degas "Sokrates'in Ölümü", Jacques-Louis...

Metropolitan Museum of Art, Central Park, Manhattan, New York City, Orta çağ
Uffizi
3 yıl önce

ziyaretçiler boşaltılmak zorunda kalmıştı. Simone Martini: Beşaret Paolo Uccello: San Romano Savaşı, 1456 Sandro Botticelli: Venüs'ün Doğuşu, ayrıntı...

Uffizi, Floransa, Kültür, Mimarlık, Taslak, İtalyanca
Lorenzo Ghiberti
3 yıl önce

olacaklar bulunmaktaydı. Bunlara arasında Donatello, Masolino, Michelözzo, Paolo Uccello, ve Antonio Pollaiuolo sayılabilir. Ghiberti antik Yunan ve Romalıların...

San Miniato al Monte
7 yıl önce

recorded excerpts of the lost accounts Saalman, Howard (Aralık 1964). "Paolo Uccello at San Miniato". The Burlington Magazine. 106 (741). ss. 558-563.  quoting...

Pisanello
3 yıl önce

Ayrıca Pisonello'nun muhtemelen San Romano Muharebesi'nin ressamı Paolo Uccello ile tanıştığını söylemektedir. Pisanello'nun at çizme sevgisi muhtemelen...

Greyhound
3 yıl önce

Paolo Uccello Gece Avı (Ashmolean Müzesi)...

Greyhound, 9. yüzyıl, American Kennel Club, Australian National Kennel Council, Beyaz, Canadian Kennel Club, Fí©dí©ration Cynologique Internationale, Köpek, Kırmızı, Mısır (ülke), New Zealand Kennel Club