Nevevi

Kısaca: Nevevi Şafii alimlerinin büyüklerinden. İsmi Yahya bin Şeref, lakabı Muhyiddin, künyesi Ebu Zekeriyya'dır. 1233 (H.631) senesinin Muharrem ayında, Şam'ın güneyindeki Neva kasabasında doğdu. Doğduğu yere nisbetle Nevevi denmiştir. 1277 (H.676) yılının Receb ayında vefat etti. Muhyiddin Ebu Zekeriyya Yahya'yı, babası küçük yaşta Kur'an-ı kerim öğrenmesi için mektebe gönderdi. Kısa zamanda Kur'an-ı kerim'i ezberledi. Zamanının alimlerinden çeşitli ilimleri tahsil etti. On dokuz yaşına ...devamı ☟

Nevevi Şafii alimlerinin büyüklerinden. İsmi Yahya bin Şeref, lakabı Muhyiddin, künyesi Ebu Zekeriyya'dır. 1233 (H.631) senesinin Muharrem ayında, Şam'ın güneyindeki Neva kasabasında doğdu. Doğduğu yere nisbetle Nevevi denmiştir. 1277 (H.676) yılının Receb ayında vefat etti.

Muhyiddin Ebu Zekeriyya Yahya'yı, babası küçük yaşta Kur'an-ı kerim öğrenmesi için mektebe gönderdi. Kısa zamanda Kur'an-ı kerim'i ezberledi.

Zamanının alimlerinden çeşitli ilimleri tahsil etti. On dokuz yaşına gelince, babası, tahsil için, Şam'daki Revahiyye Medresesine götürdü. Önce tıp okudu, sonra tamamiyle din ilimleri üzerinde çalıştı. Şafii mezhebinin temel kitaplarından olan Et-Tenbih ile Mühezzeb'in dörtte birini, dört buçuk ayda ezberledi. Kemaleddin Sellar Erbili, İzzeddin Ömer Erbili, Kemaleddin İshak bin Ahmed hazretlerinin derslerine devam etti ve fıkıh ilmini öğrendi. İzzeddin Ömer Erbili'ye çok hizmet etti. Her gün hocalarından on iki ayrı ilim okurdu. Zamanla, usul, nahiv, lügat ve benzeri ilimlerin inceliklerine vakıf oldu. Hafız Zeyn Halid Nablüsi, Radi bin Bürkan, İbn-i Abdüddaim, Ebi Muhammed İsmail bin Ebi Yüsr ve birçok alimden hadis ilmini öğrendi. Kısa zamanda, ilimde devrinin en büyük alimlerinden oldu ve insanlığın saadeti için pekçok kitap yazdı. Şafii mezhebinin esaslarını kitaplarında bildirdi. Kendisinden; Şeyh el-Mizzi, Ebü'l-Hasan Attar ve pekçok alim ilim tahsil ettiler.

İki kerre hacca gitti. 1266 senesinde, Dar-i Hadis-i Eşrefiyyede ders verdi. Vefatına kadar, bu vazifesinin karşılığında hiç para almadı. Mübarek sakalında birkaç beyaz kıl vardı. Kendisindeki sekine ve vekar hali herkes tarafından görünürdü.

İmam-ı Nevevi (rahmetullahi aleyh) ömrünün sonlarına doğru, üzerindeki emanetleri sahiplerine verip, borçlarını ödedi. Kitaplarını kütüphaneye verdi. Neva'da, doğduğu evde günlerce hasta yattıktan sonra vefat etti. Türbesi ziyaret edilmekte, aşıkları mübarek ruhundan feyz almaktadır.

İmam-ı Nevevi hazretleri, geçinmede kanaat üzere olup, nefsi ve dünyevi arzu ve isteklerden geçmişti. Allahü tealadan çok korkardı. Doğru konuşur, yerinde söyler, gecelerini ibadet ve taatle geçirirdi. İlim tahsilinde gayretli olup, salih ameller yapmakta sabrı çoktu. Şam halkının yediği şeylerden yemez, memleketinden, anne-babasının yanından getirdiği, tam helal olduğunu bildiği şeyleri yemekle kanaat ederdi. Yirmi dört saatte bir defa, yatsıdan sonra yemek yerdi. Yine günde bir defa, sahur vaktinde su içerdi. O diyarın adeti olan kar suyu içme adetini yapmazdı. Bekar idi. Hiç evlenmedi. Geceleri uyumaz, ibadet eder ve kitap yazardı. Devlet reislerine, valilere ve diğerlerine emr-i ma'ruf ve nehy-i münkerde bulunurdu. Allahü tealanın emirlerini bildirir, yasaklarından sakınmak lazım olduğunu anlatırdı. Bu işte hiç müdahene etmez ve gevşeklik göstermezdi.

İmam-ı Nevevi hazretlerinin, Kütüb-i Sitte'de geçen hadislerden topladığı Riyad-üs-Salihin isimli eseri Ünlüdur.

Buyurdu ki;

İnsanlar Allahü tealaya kulluk, ibadet etmek için yaratılmıştır. İnsanlar saadete kavuşmak için yaratılış gayelerine dikkat etmeli ve dünyaya düşkün olmaktan kaçınmalıdır. Dünya nimetleri geçicidir. Dünya ebedi kalınacak bir yer değildir. ahirette saadete kavuşmak için bir binek gibidir. Sevinç yeri değil, ayrılık yeridir. Akıllı kimseler bu fani dünyaya düşkün olmayıp kulluk vazifesini hakkıyla yapanlardır.

Gecenin on iki kısmından bir kısmını (bir saat kadar) ihya etmek, bütün geceyi ihya etmek olur. Yaz ve kış geceleri için hep böyledir.

Eserleri:

İmam-ı Nevevi'nin yazdığı eserlerin sayısı çoktur. Okuyanlar çok istifade etmektedir. Eserlerinden bazıları şunlardır: Ravda; fıkıhla ilgilidir. Riyad-üs-Salihin; hadis üzerinedir. Hadis-i şeriflerin şerhi hakkında, Şerh-i Sahih-i Müslim'i vardır. Hadis ricalinin isimlerini harf sırası ile bildiren Tehzib-ül-Esma adlı büyük bir kitabı, ayrıca; Lügat-üt-Tenbih, Tıbyan, Minhac gibi eserleri de vardır.

Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.