Nispeten yeni bir spor dalı olan Macera Yarışları, ingilizcede "Adventure Races" kavramından Türkçeye çevrilmiştir. Dünyada 1980 lerden itibaren tanınmaya ve yayılmaya başlamış, bugün ise hızla büyüyen bir sektör haline gelmiştir.
Tarihçe
Macera Yarışlarının tarihinin kökenlerini araştırırken karşımıza giderek modern halini almış bir organizasyon yapısı çıkar. 1968 de düzenlenen Uluslararası Karrimor Dağ Maratonu bu sporun kökenlerinden biri olarak gösterilebilir. 1980 yılında Yeni Zelanda da düzenlenen Alpine Ironman de benzer yapılanmasıyla ön plana çıkar. Bu tür yarışmalarda giderek birden fazla disiplinin uygulanması ve bu disiplinler aracılığıyla takımların belirli bir mesafeyi belirli bir sürede katetmeye çalışması istenmiştir.1989 yılında Gerald Fusil Yeni Zelanda`da Raid Gauloises ismindeki yarışı, Paris-Dakar Rallisi `nden feyz alarak düzenlemiştir. Bu yarış, modern macera yarışlarının ilki sayılmaktadır. 90`lı yıllarda Mark Burnett bu yarışları Amerika ya taşımaya karar vermiş ve daha geniş kitlelere ulaşması için çalışmalara başlamıştır. Burnett bu amaçla 1995 yılında Eco-Challenge yarışını düzenlemiştir. Eco-Challenge ile birlikte bu yarışlarda ve katılımcılarında patlama gözlenmiş ve `macera yarışları` terimi yerleşmiştir.
Macera Yarışlarıyla ilgili birtakım özellikler
- Standartlarını belirleyen bir federasyon ya da benzeri düzenleme yoktur. Çeşitli şirket ya da şahıslar düzenlediği yarışmalar şeklinde vücut bulmaktadır.
- Yarışmada takımlar yarışır. Takımlardan genelde karma olmaları istenir.
- Yarışmalarda amaç, takımların, kendilerine verilen harita ve pusula yardımıyla, haritada işaretli kontrol noktalarına sırasıyla ulaşmalarıdır.
- Takım elemanlarının yüksek kondisyonun yanısıra çok sağlam sinir sistemi, soğukkanlılık, liderlik, zor anlarda çözüm üretebilme gibi özelliklere de sahip olması gerekmektedir.
- Oryantiring
- Trekking
- Dağ bisikleti
- Tırmanma ve ipli iniş
- Kano
Macera Yarışları Türleri
- Sprint : 2-4 saatlik yarışlardır. Katılımcılardan oryantiring becerilerinden çok atik ve hızlı olmaları beklenir. Karmaşık oryantiring problemleri yoktur.
- Dayanıklılık : 4-12 saat arası yarışlardır. Yön bulma becerileri nispeten daha ön plandadır.
- Tam gün yarışlar : 12-36 saat arasında sürer. İp teknikleride dahil olmaya başlar. Oryantiring önem kazanır.
- Çok günlü yarışlar : 36 saat - 4 gün arası sürer. Uykusuzluk ciddi bir sorun olmaya başlar, oryantiring çok önemlidir.
- Keşif : 4-11 gün(ya da daha fazla) sürer. Çok sağlam sinir sistemi, dayanıklılık ve yüksek derece oryantiring becerisi ister.