Güney Kore filmleri altın çağını 1950 ve 1960`ların sonlarında yaşamıştır ancak 1970`lere kadar yapılan filmler genellikle düşük kalitede görülmektedirler. 2005`lere doğru film endüstrisinin yeniden atağa kalkmış ve halkın üçte biri ithal filmlerden ziyade yerli filmleri izlerken son yıllarda bu durum değişmeye başlamıştır. Güney Kore filmleri Hollywood filmlerinden yerel toplumsal sorunlarla ilgisi ve senaryonun tahmin edilmeyecek şekilde gelişmesiyle ayrılır.
İlk Dönem
Kore`nin sinema ile tanışması hakkında farklı görüşler ileri sürülmüştür. Japon film tarihçisi Ichikawa`ya göre Kore`de ilk yabancı film 1897 sonbaharında gösterilmiş 1898 yılında ise İngiliz işadamı Aster House, bir gümüş para veya on boş sigara kutusu karşılığında kısa Fransız filmleri göstermeye başlamıştır. Ancak Ichikawa`nın bu iddiası kesin değildir. Lee Young-il ise 23 Haziran 1903`de Dong-dae-moon Electronic Company`de her gün akşam 8`den 10`a kadar ve Pazar günleri batı filmlerinin gösterildiğini belirtmektedir. Doğrudan kayıtlar olmadığı için bu bilgilerin güvenilirliği konusunda şüphe olmakla birlikte diğer verilerle birlikte her halükarda Kore`de 1903`den önce film gösterimi yapıldığını kabul edebiliriz.Sesli Sinema Dönemi(1935-1945)
İlk sesli çekilen Kore filmi Lee Myeong-woo`nun 1935 tarihli Chunhyang-Jeon (ì¶˜í–¥ì „) adlı filmidir. Filmdeki ses tekniğinin gelişkin olmamakla birlikte seyircinin filme tepkisi iyi olmuştu.Film sayısında önemli bir artışa karşılık sesli sinema dönemi sessiz dönemden çok daha fazla işgalci güçlerin sansürüne maruz kaldı. Sessiz sinema dönemdeki filmi izleyiciye anlatan byeonsa, öyküleyicilerin olmaması otorite karşıtı mesajların da artık sansürü sinsice aşamayacağı anlamına gelmekteydi.
Bu dönemde Amerikan ve Avrupa filmlerinin gösteriminde de düşüş oldu ve onların yerini Japon filmleri aldı. Kore yapımı filmler Japon işgal hükümeti için bir propaganda malzemesi haline geldi. 1938`den başlayarak Kore`de tüm film yapımları Japonlar tarafından gerçekleştirildi ve 1942`ye kadar filmlerde Kore dilinin kullanımı yasaklandı.
Kore`nin Parçalanma Dönemi
Güney Kore Sineması
Japonya`nın 1945`de teslim olmasından sonra Kore sinemasında özgürlük temasında anlaşılabilir bir patlama yaşandı. Dönemin en büyük filmi olan Choi In-gyu`s Viva Freedom! (ììœ ë§Œì„¸) Japon işgali sırasındaki Kore özgürlük-savaşçıları üzerine yapılmıştı.With the surrender of Japan in 1945, Korean cinema enjoyed a burst of liberty-- and liberty itself, understandably, became the major theme of films at this time. Choi In-gyu`s Viva Freedom! (ììœ ë§Œì„¸), about Korean freedom-fighters during the waning days of the Japanese occupation, is considered the major film of this era.
The rebirth of Korean cinema which seemed to be coming had to wait, however. First the country was divided into North and South, and then civil war was to break out in 1950. Though film production did not completely cease during the war years, only five or six films were produced each year from 1950 to 1953. Much worse for Korea`s film legacy, the vast majority of Korea`s film history was lost in this devastating war.
Gelişme
1990`ların sonlarından günümüze kadar Güney Kore`de Hollywood filmleri yerli pazardaki hakimiyetini kaybetmiş bulunmaktadır. Şubat 2006`da Kore sinema çalışanları ABD ile yapılan anlaşma sonucu konulan kotaları protesto için kitlesel protesto gösterileri yaptılar. Kim Hyun "Güney Kore film endüstrisi tıpkı diğer pek çok ülke gibi tamamen Hollywood`un gölgesi altındadır. Ulusumuz geçen yıl ABD`ye film ihracatında 2 milyon dolar ABD`den yapılan ithalatta ise 35.9 milyon dolar harcamıştır." demektedir. Kuzey Kore casusları hakkında yapılan 1999 yapımı Shiri Kore tarihinde yalnızca Seul`de 2 milyondan fazla bilet satışına ulaşmış ve gişe rakamlarında Titanik, Matrix ve Star Wars gibi yapımları geride bırakmış ve bu başarısıyla Kore`de daha büyük bütçeli yapımların gerçekleştirilmesi için teşvik edici olmuştur.2000 yılında JSA (Joint Security Area) büyük bir başarı yakalamış hatta Shiri`yi bile geçme başarısı göstermişti. Bir yıl sonra "Friend" benzer bir başarıyı yakaladı. Romantik komedi My Sassy Girl kendisiyle aynı dönemde gösterime giren The Lord of the Rings ve Harry Potter`i gişede geride bıraktı. 2004`e gelince ise çok Kore yapımının Hollywood filmlerinden daha popüler olduğu görülmektedir.
Kore filmlerinin bu başarısı Hollywood`un da dikkatini çekmekte gecikmemiştir. 2001 yılında Miramax Kore yapımı aksiyon komedi "My Wife is a Gangster"in yeniden çekim haklarını satın almış ve son dönemde Il Mare (The Lake House adıyla Hollywood çevrimi yapılmıştır), Oldboy, My Sassy Girl ve JSA da aynı şekilde Hollywood film şirketleri tarafından yeniden çevrimi yapılan filmler sıralamasına katılmıştır.
2003 yapımı gerilim filmi Janghwa, Hongryeon`ın (A Tale of Two Sisters)büyük başarısı Dreamworks şirketinin filmin yeniden çekim haklarını alması için 2 milyon dolar ödemesini sağlamıştı. Dreamworks Japon filmi The Ring için de 1 milyon dolar ödemişti.
Çoğu Kore filmi Kore halkının birleşme özlemlerini ve ayrılıktan doğan acıyı yansıtmaktadır. Duygulara verilen hareket Kore filmlerini Fransız filmlerine benzer kılsa da Kore film sanayii tüm türlerde ürün vermeye devam etmektedir.
Festival Başarıları
Uluslararası arenada başarı kazanan ilk Kore filmi Venice Film Festivali`nde ikincilik ödülü alan Oasis olmuştur. Film yalnızca geleneksel Kore kültürü hakkında seyirciye birşeyler söylemekle kalmıyor aynı zamanda engelli Korelilerin durumlarına ve genel kitlenin onların durumlarına yönelik anlayışsızlıklarına ışık tutuyordu. Kore`nin en sembolik ve zengin içerikli filmlerinden olan Oasis Kore sineması için de bir dönüm noktası olmuştur.Oldboy(İhtiyar Delikanlı) ise Cannes Film Festivali`nde ikincilik alarak Kore sinemasına ikinci büyük başarıyı tattırmıştır.
Şubat 2004, tartışmalı yönetmen Kim Ki Duk 54.Berlin Film Festivali`nde çocuk fahişeliği hakkındaki filmi Samaria ile en iyi yönetmen ödülünü kazanmıştır.
Gişe Rakamları
- Güney Kore`de en çok izlenme oranına ulaşmış filmlerden bazıları :
- ì™•ì˜ ë‚¨ì (The King and The Clown) - 12,296,840 [1]
- 태극기 íœ˜ë‚ ë¦¬ë©° (Taegukgi;The Brotherhood of war) - 11,746,135 [2]
- ì‹¤ë¯¸ë„ (Silmido) - 11,108,000 [3]
- 친구 (Friend) - 8,180,000 [4]
- ì›°ì»´ 투 ë™ë§‰ê³¨ (Welcome To Dongmakgol) - 8,002,594 [5]
- 괴물 (The Host) - 7,880,000 (2006)
- 쉬리 (Shiri) - 6,210,000 [6]
- 투사부ì¼ì²´ (My Boss, My Teacher) - 6,002,000 [7]
- ê³µë™ê²½ë¹„êµ¬ì— JSA (Joint Security Area) - 5,830,000 [8]
- ê°€ë¬¸ì˜ ìœ„ê¸° (Marrying The Mafia 2) - 5,663,000 [9]
- ì¡°í ë§ˆëˆ„ë¼ (My Wife is a Gangster) - 5,250,000 [10]
- ê°€ë¬¸ì˜ ì˜ê´‘ (Marrying the Mafia) - 5,200,001 [11]
- ë§ì•„톤 (Marathon) - 5,148,022 [12]
- ì‚´ì¸ì˜ 추억 (Memories of Murder) - 5,120,000 [13]
- 엽기ì ì¸ ê·¸ë…€ (My Sassy Girl) - 4,841,500 [14]
- ë™ê°‘내기 과외하기 (My Tutor Friend) - 4,810,000 [15]
- ì‹ ë¼ì˜ 달밤 (Kick The Moon) - 4,353,800 [16]
- íƒœí’ (Typhoon) - 4,180,000 [17]
- 집으로 (The Way Home) - 4,091,000 [18]
- 색즉시공 (Sex is Zero) - 4,089,900 [19]
- ê³µê³µì˜ ì 2 (Another Public Enemy) - 3,911,356 [20]
- 달마야 놀ì (Hi, Dharma) - 3,746,000 (2001)
- ì¹œì ˆí•œ 금ì씨 (Sympathy for Lady Vengeance) - 3,648,808 [21]
- í•œë°˜ë„ (Hanbando) - 3,500,000 (2006)
- 스캔들 - ì¡°ì„ ë‚¨ë…€ìƒì—´ì§€ì‚¬ (Untold Scandal) - 3,345,268 (2003)
- ë‘사부ì¼ì²´(My Boss, My Hero) - 3,302,000 (2001)
- ì˜¬ë“œë³´ì´ (Old Boy/İhtiyar Delikanlı) - 3,260,000 (2003)
- ì–´ë¦°ì‹ ë¶€ (My Little Bride) - 3,149,500 (2004)
- 오! 브ë¼ë”스 (Oh! Brothers) - 3,125,256 (2003)
- ë§ì£½ê±°ë¦¬ ì”혹사 (Once Upon a time in High school) - 3,115,767 (2004)
- ì¥í™”, í™ë ¨ (A Tale of two sisters) - 3,110,000 (2003)
- ë§ˆíŒŒë„ (Mapado) - 3,090,467 (2004)
- ê´‘ë³µì ˆ 특사 (Jail Breakers) - 3,073,919 (2002)
- 너는 내 운명 (You Are My Sunshine) - 3,051,134 (2005)
- ê³µê³µì˜ ì (Public Enemy) - 2,987,900 (2002)
Göz At
Kaynakça
Bağlantılar
- PollGenius.com - Korean Movie/Drama Polls
- spcnet.tv - Korean Movie/Drama Reviews
- The Top Internet community for fans of Korean pop culture - RUKorean.COM
- Korean Film Council (English)
- KoreanFilm.org - Darcy Paquet`s site on Korean films
- HanCinema - The Korean Movie and Drama Database
- Lunapark6.com - Korean Movie Reviews, as well as other Southeast Asian Films
- MediaCircus.net - In-depth reviews of recent Korean films
- "Korean Cinema: The New Hong Kong" - Official site of the guidebook
- AsianDB.com - Asian film retailer
- LoveAsianFilm.com - Asian film and DVD reviews
- "Fight to the End" on Film Quotas (The Chosun Ilbo)
- Los Angeles Korean International Film Festival
- New York Korean International Film Festival
- San Francisco Korean American Film Festival
- article and video clip on the last silent film narrator, or ``byeonsa`` (In Korean)
- Reviews of Korean films at The Stop Button
- Güney Kore Sineması Paneli
Bernice Morgan - 9 ay önce
Annette Raymond - 8 ay önce