İbn-I Asakir

Kısaca: İbn-i Asakir on ikinci yüzyılda Şam’da yetişen hadis ve fıkıh alimi. İsmi; Ali bin Hasan bin Hibetullah’tır. Künyesi Ebü’l-Kasım olup, Dımeşki nisbesiyle bilinir ve İbn-i Asakir lakabı ile Ünlüdur. Ayrıca Sadrülhuffaz, Nasırüssünne, Cemalüssünne, El-Hafız lakabları vardır. 1105 (H. 499) senesinde Şam’da doğdu. 1175 (H.571) yılında Şam’da vefat etti. Zamanın sultanı Selahaddin-i Eyyubi’nin de hazır bulunduğu cenaze namazından sonra Babüssagir Kabristanında defnedildi. Küçük yaşta ilim ö ...devamı ☟

İbn-i Asakir on ikinci yüzyılda Şam’da yetişen hadis ve fıkıh alimi. İsmi; Ali bin Hasan bin Hibetullah’tır. Künyesi Ebü’l-Kasım olup, Dımeşki nisbesiyle bilinir ve İbn-i Asakir lakabı ile Ünlüdur. Ayrıca Sadrülhuffaz, Nasırüssünne, Cemalüssünne, El-Hafız lakabları vardır. 1105 (H. 499) senesinde Şam’da doğdu. 1175 (H.571) yılında Şam’da vefat etti. Zamanın sultanı Selahaddin-i Eyyubi’nin de hazır bulunduğu cenaze namazından sonra Babüssagir Kabristanında defnedildi.

Küçük yaşta ilim öğrenmeye başlayan İbn-i Asakir, üç yüz kadar alimden ilim tahsil etti. İlim için seyahatlere çıktı ve zamanın Ünlü alimlerinden ilim öğrendi. Hadis ilmini Şam’da: Ebü’l-Kasım en-Nesib, Sebi’ ibni Kırat, Ebü’l-Hasan Sülemi, Ebu Tarih el-Hanai, Ebü’l-Hasan ibni Mevazini’den; Bağdat’ta: Ebül-Kasım Dineveri, Ebü’l-Galib ibni Benna, Ebu Abdullah el-Bari’den; Mekke’de: Abdullah bin Muhammed el-Gazzal, Ali bin Hasan el-Belhi’den; Kufe’de: Ebu Abdullah el-Ferari, Hibetullah bin Zebidi ve Abdülmü’min bin Kuşeyri’den; Nişabur’da: Said bin Ebu Reca, Hüseyin bin Abdülmelik el-Hallal’dan; İsfahan’da: Yusuf bin Eyyub Hemedani’den; Merv’de: Temim ibni Ebi Said el-Cürcani’den ve başka alimlerden öğrendi. Fıkıh ilmini Şam’da: Ebü’l-Hasan Sülemi’den; Bağdat’ta: Ebi Sa’d Kirmani’den öğrendi.

1138-1175 seneleri arasında aralıksız ders verip, talebe yetiştirdi. Bu sırada eserlerini tasnif ve telif etti. Ders okutması o kadar Ünlü oldu ki, ondan ilim öğrenmek için pekçok kimse uzak yerlerden geldiler. Sultanlar dahi ilim meclisine gelerek, sohbetlerini dinlediler. Yetiştirdiği talebelerden bazıları: Ebü’l-Ala el-Hemedani, Ebu Sa’d Sem’ani, oğlu Kasım Nasırüssünne, Ebu Cafer Kurtubi, Zeynülemna Ebü’l-Berekat gibi alimlerdir.

İbn-i Asakir, fıkıh, hadis, kıraat, hilaf ve nahiv gibi birçok ilimde söz sahibiydi. Fakat hadis ilmindeki üstünlüğü diğer ilimlere göre daha fazla idi. Hadis ilminde imamdı.

Eserleri:

İbn-i Asakir’in altmış sekizden fazla eseri vardır.

1) Tarihu’l Medinet-i Dımaşk; en Ünlü eseri olup, seksen cilttir. Tarih-i Dımaşk diye de tanınan bu eser, hadis ilminde ve muhaddisler arasında önemli bir yer tutmaktadır. İslam aleminde şehir tarihleri içinde en geniş ve en büyük olanıdır. Kendisinden önce böyle geniş muhtevalı bir eser yazılmadığı gibi, kendisinden sonra da, şehirler hakkında böyle bir eser ortaya konmamıştır. Arap tarihi bakımından da bir benzeri yoktur.

İbn-i Asakir, bu eserinde Şam’ın tarihini, fethini, mescitlerini, kiliselerini, şehir giriş ve çıkışlarını, nehirlerini anlatmış, ondan sonra şehre gelen veya şehre bağlı bölgelere uğrayan ve icazet alanların hal tercümelerini anlatmıştır. Sadece Şam şehri ve civarını değil, aynı zamanda eyalet dahiline, yani Sayda, Halep, Baalbek, Remle gibi şehirlere uğrayanları da kitabına almıştır. Kitabı harf sırasına göre tertib etmiştir. Muhaddislerin vefatlarını umumiyetle sonda ve ortada vermiştir. Bu eserinde pekçok hadis-i şerifi de metin ve senetleriyle nakletmiştir. Bu yüzden Tarih-i Dımaşk, hadis kitabı olarak da bilinmektedir. Birçok zeylleri ve muhtasarları yazılmış olan Tarih-i Dımaşk, 1953 senesinde Şam’da Selahaddin Müneccid başkanlığında bir heyet tarafından yayınlanmaya başlamıştır.

2) Kitab-ül-Muvafakat aleş-Şüyuh-il-Eimmet-is-Sikat; yetmiş iki cüzdür. 3) Kitabü Avali-yi Malik; otuz cüzdür. 4) Kitabü Mecmu-ir-Regaib Mimma Vaka’a min Ehadisi Malik minel-Garaib; on cüzdür. 5) Et-Tali li Hadis-il-Malik El-ali; on dokuz cüzdür. 6) Kitab-ül-Mu’cem; on cüzdür. 7) Tebyinü Kizb-il-Müfteri eserlerinden bazılarıdır.

Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

misafir - 9 yıl önce
Esselamu aleykum. ibni asakir (rh.a) su an babus sagir kabristaninda degildir. babus sagir kabristaninin hemen yaninda bir bahce vardir hemen disarda o bahcenin icerisinde sahipsiz bir kabri vardir,oylece meydanda durmaktadir. halkin rivayet ettigine gore zamaninda sami yonetenler bu kabri dozerlerle yikip babus sagir kabristanina defnetmeye calismislar ama basarili olamamaislardir. Arzu edenler icin samdan fotograf gonderebilirim. tesekur ederim. babus sagir kabristaninda sadece Bilal habesi (r.a) makami ve bazi ehli beyt kabirleri bulunmaktadir,

Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.