Hakkı Torunoğlu (d. 1926 - ö. 1984, Sivas). Ressam.
Torunoğlu, 1926`da Sivas Gürün`de doğmuştur. Sanat yaşamı 1944`de Sivas Halkevleri`nde başlamış ve bir yıl süreyle burada devam etmiştir. Daha sonra, 1946`da Samsun Halkevi`nde resim çalışmalarına devam etmiştir (
Hasan Kavruk ile). 1948 yılında Sivas`a dönerek, resmin yanında tiyatro da çalışmıştır.
Ankara Yurt Tiyatrosu`nda, yazar
Cahit Atay ile çalışmış ve oyuncu olarak katkılarda bulunmuştur. Torunoğlu, ilk kişisel sergisini Ankara`da 1963`de, ikinci sergisini ise yine Ankara`da 1976 yılında açmıştır. Aynı sene İstanbul`da üçüncü resim sergisini düzenlemiştir. Daha sonra yine Ankara ve İzmir`de sergilerine devam etmiştir. Bazı eserlere illustrasyon yaparak katkıda bulunmuştur (
Ağalı Dünya,
Aşık İhsani. 1984 yılında, İzmir`de hayatını kaybetmiştir.
Üslubu
Hakkı Torunoğlu, çoğunlukla tuvallerinde, betimleyici figüratif olarak köylü işçileri ve kırsal kesim manzara çalışmıştır. Resimlerinde, köylülerin yaptıkları iş, çektikleri zorluklar, ve yoğun biçimde kırsal kesimin duygusal ve doğal atmosferi yansıtılmaktadır. Genellikle duralit üzerine yağlı boya ve karton üzerine çini kullanmıştır. Torunoğlu, sanat insan ilişkisini, tohum toprak ilişkisine benzeterek, sanat ile toplum arasındaki ilişkinin kendisi için önemini vurgulamaktadır. Bir röportajında, `Önce sevgiyle başladım. Doğanın ve tüm kırsallığıyla karabasanı, kerpici, ağıdı, türküsü ve çilesiyle toprağımın insanlarının resmini yaptım` diyerek bu ilişkiyi pekiştirmektedir. Resminin kaynağını, insanın en yüce varlık olmasından ve diğer canlı cansız tüm varlıklarla olan derin ilişkisinden, insan emeğinden aldığını söyler ve doğayı bir tiyatro sahnesi gibi görür. Resimleri incelendiğinde, bu etki açıkça görülebilir. Doğa bütün duygusallığıyla, tıpkı bir sahne gibi tuvallerin arka planını saygılı ve özellikle renkleriyle etkileyici biçimde doldurur. Ayrıca tuvallerinde, İzlenimci (empresyonist) öğeler okunabilir.
İbrahim Balaban ile dostluğu göz önünde bulundurulursa, iki ressamın konuyu ele alış benzerliği görülebilir.
Kaynakca
Çağdaş Türk Sanatçıları Dizisi 3, Torunoğlu Monografi, Ekim 1981, ANKARA
Milliyet Sanat Dergisi, 13 Mayıs 1977, Sayı:231, S.26
Milliyet Sanat Dergisi, 28 Ocak 1977, Sayı:216, S.27
Bağlantılar
[1]
[2]
[3]
[4]
Kaynaklar
Vikipedi