Edebiyatın Içeriği
Kısaca: Edebiyatın malzemesi bir benzetmeler, eğretilemeler ve değişme-celer sistemi olan dildir. Edebiyat da, sözcüklerin kendi aralarındaki benzerlik ve farklılık ilişkilerinden bilinçli olarak yararlanma sanatıdır. Başka bir deyişle, edebi dil hiçbir zaman saydam değildir. ...devamı ☟
Bununla birlikte, edebiyatın yalnızca söz sanatlarından oluştuğu ileri sürülemez. "Saf şiirin" sözcüsü sayılan Paul Valery bile, "şiir yalnızca şiirden ibaret değildir; yalnızca Şiirden ibaret olsaydı, hiçbir şiir dışı öğe içermeseydi, kurgu olmazdı; yani edebiyat olmazdı," sözleriyle edebiyatın her zaman edebiyat dışı bir malzemeye bağımlı olduğunu belirtir.
Edebi malzeme olarak çok eskiden beri kullanılan, kolay kolay eskimeyen bazı temalar vardır. Dinsel metinlerin ve eski mitlerin de malzemesi olan bu temalar, yüzyıllar boyunca edebiyat için bir model oluşturmuşlardır. Bunun bir nedeni edebi gelenekçilikse, bir başka nedeni de mitolojilerin insanoğlunun bazı değişmez özelliklerini, örneğin zayıflığını ve ölümlülüğünü güçlü bir biçimde dile getirmesidir. Ama üsluplar gibi temalar, da zaman içinde belli dönüşümler geçirir. Örneğin Yunan tragedyası, kişilerin bireysel gerçekleriyle değil, bir bütün olarak insanlık durumuyla ilgilidir. Buna karşılık, görünüşte aynı konulan işleyen 17. yüzyıl Fransız yazan Jean Racine' in trajedileri kişilerinin kişisel talihlerine karşı çok daha duyarlıdır. Zamanla kişilerin dış yaşantısı kadar, ruhsal yaşantıları da edebiyatın konusu olmuştur. Bu, psikolojinin bağımsız bir alan olarak ortaya çıkışına da bağlanabilir. Edebiyatın konusu yalnızca insan yaşantısıyla, bireyin iç ve dış gerçeğiyle sınırlanamaz. Daha soyut konular, hatta felsefe de edebi malzeme sayılır. Bugün Platon'un diyalogları ya da Pascal'm metinleri birer edebiyat yapıtı olarak da okunmaktadır. Manc'ın Diıs KapitaFinden ya da Nietz-sche'nin metinlerinden düşünsel olduğu kadar sanatsal bir tat da alınabilir. Çağımızda Thomas Mann ve Hermann Broch gibi romancıların yapıtlannda felsefi^ Soljenit-sin'in romanlarında da siyasal tartışmalar önemli bir yer tutar.
Edebiyat kuramcılannı sürekli uğraştıran konulardan biri de içerik ile biçimin ilişkisidir. İdeal olan bunların birbirinden ayırt edilmemesidir; ama her yapıtta edebiyat ile edebiyat dışı öğeler gizli ya da açık bir çatışma içindedir. Çağdaş estetik kuramcısı Adorno'ya göre başarılı yazar, bu çatışmayı koruyan, ama yapıtın bu çatışma yüzünden dağılıp gitmesine olanak vermeyen yazardır. Edebi biçimin belirleyici öğelerinden biri de üsluptur. Üslup hem bir yazma, hem de yazann düşünme ve tasarlama tarzıdır; "üslup kişinin kendisidir," denir. Bazı eleştirmenlere göre iyi üslup, içerikle biçimi bütünleştirendir. Yazar tasansmı, ereğini kağıda istediği gibi geçirebilmişse, başarılı bir üslupçu sayılır. Ama bu görüş, ortaya çıkan yapıtı yalnızca yazarın öznel amaçlarıyla açıkladığı için yetersizdir. Edebi metinde yazann amacı kadar hatta ondan da çok edebi gelenekler, alışkanlıklar, moda, sözcüklerin önceden görülemeyecek rastlantı-lan, "kaza"ları vb rol oynamaktadır. Bu yüzden, yeni eleştiri kuramlarında "üslup" oldukça tartışmalı bir terim haline gelmiştir. Yazarın kendi kişiselliğini dışavurmasma izin yermeyen edebi biçimler de vardır. Edebiyatın bir iç dökme biçiminde anlaşıldığı dönemler oldukça sınırlıdır. 18. yüzyıl sonuyla 19. yüzyıl başlarındaki romantizm dönemi dışında hemen her zaman ve her yerde, edebiyatın yazann özel kişiliğinin ötesinde, daha genel, daha kişiüstü bir özneyi dile getirdiği kabul edilmiştir. Mal-larme'den sonraki Avrupa şiirinde bu "kişiliksizlik" belirgindir. Gene de, bir yazarın yapıtlarını ötekinden ayırmayı sağlayan üslup özellikleri vardır. Bertolt Brecht gibi kasıtlı olarak kuru ve üslupsuz yazmayı seçmiş bir yazarın şiirleri bile hemen ayırt edilebilir.
Millî Edebiyat
6 yıl önceetkisiyle millî edebiyat ile milliyetçi edebiyatın birbirine karıştırıldığı da görülmüştür. Tanzimat Dönemiyle beraber Türk edebiyatında Doğu etkisi azalmaya...
Fantastik edebiyat
3 yıl önceFantezi edebiyatının popülerleşmesinin öncüsü olarak genel kabul görmüş isim John Ronald Reuel Tolkien'dir. Bu edebiyat tarzının içeriğini oluşturan...
Tanzimat edebiyatı
3 yıl öncehizmetinden söz eder. Divan edebiyatının gerçekle ilgisizliğine,yapmacıklığına, boşluğuna şiddetle hücum eden Namık Kemal, edebiyatın yeniden düzenlenmesini...
Edebiyat, Türk Edebiyatı, Türkiye Cumhuriyeti, Edebiyat TarihiTürk edebiyatı
3 yıl öncebaşlayarak edebiyatın dili ve anlatımıyla birlikte halk topluluğuna ulaşma biçimi, amacı, kapsadığı sorunlar da büyük ölçüde değişti. Sözlü edebiyatın yerini...
Edebiyat, Türkler, Türkçe, Roman, Hikaye, Klasizm, Sembolizm, RomantizmCumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı
3 yıl önceçabalar Millî edebiyatın bir devamı niteliğindedir. Millî edebiyatla başlayan halka inme, Anadolu'yu tanıma çabası bu dönemin edebiyatında ana ilkelerden...
Divan Edebiyatı
3 yıl önceKlasik Türk edebiyatı, divan edebiyatı, yüksek zümre edebiyatı, havas edebiyatı, saray edebiyatı, enderun edebiyatı, klasik edebiyat, eski edebiyat veya tarz-ı...
Divan edebiyatı, EdebiyatEdebi tarz
3 yıl önceedebiyatın şiir dışındaki tüm biçimlerini. Roman, öykü, tiyatro, deneme gibi. Edebiyat Çeşitleri Fantastik edebiyat Gotik edebiyat İktisadi edebiyat Divan...
İngilizce Edebiyat
3 yıl önceİngilteresi'ndeki edebiyatın aksine, Erken modern edebiyat, okuyuculara daha dünyevi bir edebiyat sunmuştur, fakat şu unutulmamalıdır ki; Erken modern edebiyat, modern...
misafir - 9 yıl önce