Edebi Teknik
Kısaca: Edebiyatta tekniğin, yani kendi içinde tutarlı bir bütün yaratma sanatının en önemli iki öğesi, ritim ve yapıdır.Edebiyat da müzik gibi bir zaman sanatıdır; mekân içinde değil, zaman içinde yayılır. Bir resmin ya da bir heykelin bütününe kuramsal olarak tek bir anda bakılabilir, oysa bir müzik parçası ve bir edebiyat metni ancak belli bir zaman süresi içinde dinlenebilir ya da okunabilir. ...devamı ☟
Teknik ustalığın aynı ölçüde önemli öbür öğesi, edebi malzemenin kullanılması, uygun yere yerleştirilmesi olarak tanımlanabilen yapıdır. Okurun dikkatini toplayan, yönlendiren de yapıdır. Aristoteles, bütün edebiyata uygulanabilecek bir yapı formülü vermiştir: Sunuş, gelişme, düğüm, kriz ve çözüm. Bu genel yapı lirik şiirlerde bile bulunabilir. Ama her tiyatro yapıtında, her roman ve öyküde yapı öğeleri bu sırayı izlemeyebilir; izleyenler, günümüzde daha çok polisiye romanlar ve sanat kaygısı gütmeyen duygusal romanlardır.
17. yüzyılda Aristoteles'in, tragedyanın yapısıyla ilgili çözümlemeleri mutlaklaştırıl-mış ve "üç birlik kuralı" adı verilen bir formül içinde dondurulmuştur. Zaman birliği, mekan birliği, eylem birliği başlıkları altında toplanan bu kurala göre, bir oyunun tek bir gün içinde geçmesi, olayın aynı yerde olup bitmesi ve yapıtın tek bir konuyu işleyip, yan konulara el atmaktan uzak durması gerekir. Bu kural uygulandığında, Shakespeare'in bazı oyunlarının bile "kusurlu" çıktığı görülür.
En düzensiz ve dağınık yapıtlarda, örneğin Laurence Sterne'nin Tristram Shandy'sinde (1759-67) bile belirli bir yapı bulunur. Çağdaş eleştiri ölçülerine göre malzemeye dışandan bir yapı uygulanması değil, malzemenin ya da konunun organik gelişimi içinde kendi yapısını kurması önemlidir. 19. yüzyıl romanlarının çoğunda sunuş, gelişme, düğüm ve çözüm sırasına uygun bir yapı gözle görülecek kadar ön plandadır. Ama başarılı romanlarda, yapı organik bir nitelik kazanır. Olay örgüsü, bu tür romanlarda çoğu zaman baş karakterin kişiliğinde-ki gelişmeyi, olgunlaşmayı yansıtır: Goe-the'nin Wılhelm Meister dizisi, Stendhal' in Le Rouge et le noir'ı (1830; Kırmızı ve Siyah, 1941-42), Flaubert'in L'Education sentimentale'ı (1869; Bir Delikanlının Hikayesi, 1964) oluşum romanı (Bildungsroman) adı verilen bu türün en yetkin örnekleridir. Buna karşılık, Dostoyevski gibi büyük bir romancının yapıtları, olay örgüsü yönünden bazı aksaklıklar taşıyabilir. Dostoyevski, Tolstoy, Balzac gibi romancılar, yapı ustalıklarından çok, dile kattıkları maddi ve ruhsal gerçeklik zenginliği ve çokboyutlu-lukla önem kazanırlar.
20. yüzyıl edebiyatı romanda 19. yüzyıl biçimlerine karşı çıkarken, karmaşık ve ayrıntılı olduğu ölçüde sağlam ve aksaksız bir yapı geliştirmiştir. Bu alandaki öncülerden biri, romanda her şeyi dışarıdan gören ve bilen anlatıcının yerine çeşitli kişilerin kısmi bakış açılarını koyan ve böylece çok cepheli bir roman dünyası kurmayı deneyen Henry James'tir. Proust, Joyce, Virginia Woolf ve William Faulkner gibi yazarlar da romanın kurgusunu, insan bilincinin ve bilinçdışının işleyişine yaklaştırmışlardır.
Edebi tarz
3 yıl önceEdebi tarzlar, edebi eserlerin bir kategorilendime biçimidir. Tarzlar edebi teknikler, ses, içerik ve kurgusal eserler söz konusu olduğunda eserin uzunluğu...
Bilinç akışı (anlatım yöntemi)
6 yıl önceolduğu gibi aktarmaya çalışan bir edebi tekniktir. Yapıtlarda iç diyalog şeklinde göze çarpar. Bilinç akışı tekniğini kullanan yazarlara örnek olarak James...
Servet-i Fünûn
7 yıl öncebir edebi hareketi doğdu. Kafiye ideali konusunda Recâizâde Mahmud Ekrem ile Musavver Ma‘lûmât başyazarı Mehmed Tâhir arasında vuku bulan edebi çatışma...
Servet-i Fünun, Ahmet Rasim, Cenap Åahabettin, Halit Ziya Uşaklıgil, Hüseyin Cahit Yalçın, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Mehmet Akif Ersoy, Mehmet Rauf, Parnasizm, Realizm, Recaizade Mahmut EkremMizah
3 yıl öncegüldürme amacıyla yazılan edebi eserler mizah türü içinde değerlendirilir. Akrostiş sanatı kullanılarak yazılmış mizahi edebi eserler önemli bir yere sahiptir...
Mizah, Aziz Nesin, Divan edebiyatı, Haldun Taner, Hikaye, Karikatür, Komedi, Namık Kemal, Orhan Kemal, Orhan Seyfi Orhon, Peyami SafaHüseyin Haydar
3 yıl önceNezir, Veysel Çolak ve Metin Cengiz de imza atmıştır. ^ Hüseyin Haydar Kimdir, Eserleri, Hayatı, Edebi Kişiliği Kısaca ^ biyografya.com // Hüseyin Haydar...
Hüseyin Haydar, 1956, Åair, ,Barok
3 yıl öncekuramsal kitap yazarak edebi dilin Almanca olması için uğraşlar vermiştir. Bu devirde Almanca edebi duygudan yoksundu ve çoğu edebi eserler taklitten ibaretti...
Barok, Antonio Vivaldi, Barok Müzik, Caravaggio, Georg Friedrich Handel, Georg Philipp Telemann, Gianlorenzo Bernini, Johann Sebastian Bach, Rembrandt, Sanat, TaslakProgresif rock
3 yıl önceşarkıları gibi dans ve aşk gibi popüler öğelerden ziyade daha kavramsal, soyut, edebi, felsefi ve/veya fantastik ögeler içerir. Progressive rock grupları "genellikle...
Progresif rock, ,özdeyiş
3 yıl önceNietzsche, Cioran kimi zaman felsefi, kimi zaman şiirsel, kimi zaman da edebi yönü baskın olan aforizma yazarlarıdır. Lichtenberg ise yer yer bir düşünür...