"DALI ATOMICUS", 1948 / print c.1969-1970
ve Philippe Halsman
ifadelerinin yanı sıra ©/COPYRIGHT / BY PHILIPPE HALSMAN
mührü bulunur. Daha önce de çeşitli fotoğraflarda birlikte çalışmış olan ikili, fotoğrafı kurgulamaya başladı. Harold Edgerton'ın 1930'larda çektiği Coronet isimli fotoğraf, ikilinin temel esin kaynağı oldu. Yeni düşmüş bir süt damlasının sütün yüzeyinde oluşturduğu taç benzeri yapıyı ve havadaki küçük bir damla sütü gösteren bu fotoğraftaki "asılı kalma" özelliği, Dalí ve Halsman'ı çok etkiledi. kullanarak yaptı. Resimde kullanılan şövale ile tablo iplerle tavana tutturulmuştu. Sol taraftaki sandalyeyi, fotoğrafçının eşi Yvonne tutuyordu. Asistanlar ise suyu ve kedileri havaya fırlatıyordu. Fotoğrafçı saymaya başlıyor, üçe geldiğinde kediler ile su fırlatılıyor, dörtte ise Dalí zıplıyor ve Halsman fotoğrafı çekiyordu. O gün stüdyoda, Halsman'ı tatmin edecek poz yakalanana kadar altı saatlik bir çalışma sonrasında 28 farklı fotoğraf çekildi. Fotoğrafçı, daha sonra yayımlanan bir kitabında o günü şöyle anlattı: Halsman daha sonra, çektiği bu fotoğraf üzerinde çeşitli değişiklikler yaptı. Cisimleri tutan ipleri yok etti ve sol kenarı kırparak sandayeyi tutan Yvonne'un elini ve suyu fırlatan asistanı dışarıda bıraktı. Ancak yaptığı en büyük değişiklik, çekim sırasında boş olan şövale üzerine, Dalí'nin ikinci bir tablosunu yerleştirmekti. Ancak Halsman, boş şövaleyi tablo ile doldurmasına rağmen, cismin yerdeki gölgesini değiştirmedi. Teknik Halsman fotoğrafta, daha sonra "Jumpology (zıplama bilimi)" olarak adlandıracağı tekniği kullandı. Halsman'a göre, fotoğrafçıya poz vermek yerine zıplayan kişiler, fotoğrafın çekildiği anda duygusal açıdan dengesiz yakalanıyorlardı ve bu fotoğraflar sayesinde kişiliklerinin çeşitli özellikleri belirlenebilirdi. Halsman, sıradışı fotoğraflar üretmek için üç kurala uyulması gerektiğini savunuyordu: # Sıradışı teknik kuralı # Sıradışı özellik ekleme kuralı # Bir özelliği dışarıda bırakma kuralı Dali Atomicus'ta bu kuralları sırasıyla * cisimlerin havada asılı gibi görünmesiyle, * kedileri havaya fırlatıp ıslatmakla, * yer çekimini ortadan kaldırmakla yerine getirmiş oldu. Yayımlanma Fotoğraf, çekildikten hemen sonra Life dergisinde iki sayfaya basıldı. İlgi çeken bu sıradışı fotoğrafın kısa sürede dünya çapında birçok kopyası yayımlandı, ancak fotoğrafçı bunlar için telif ücreti almadı. Fotoğraf daha sonraları, Edward Steichen'ın hazırladığı Photography in Retrospect isimli seçkiye dahil edildi. Kaynaklar * Temel kaynak: