Câferîlik

Kısaca: Câferîlik, Câʿferî düşünce ekôlû, Câʿferî okulu, Câʿferî hukuku ya da Câʿferî fıkhı İmamiye-i İsnaaşeriye ''(Onikiciler/Onikicilik)'' islâm mezhebinin temelini teşkil eden fıkıh ekôlüdür. (Arapça: اثنا عشرية) Fıkhî islâm mezhebinin ''Câferîyye Şiîliği'' olarak adlandırıldığı da olur. Şiîlerin çoğunluğunun mensup olduğu mezheptir. Günümüzde İran İslam Cumhuriyeti'nin resmi mezhebidir. İsmailîlik ve Zeydîlik ile birlikte Şiî meşrebinin fıkhî mezheplerinden biri sayılmaktadır. ...devamı ☟

Caferilik, Caʿferi düşünce ekôlu, Caʿferi okulu, Caʿferi hukuku ya da Caʿferi fıkhı İmamiye-i İsnaaşeriye (Onikiciler/Onikicilik) islam mezhebinin temelini teşkil eden fıkıh ekôlüdür. (Arapça: اثنا عشرية) Fıkhi islam mezhebinin Caferiyye Şiiliği olarak adlandırıldığı da olur. Şiilerin çoğunluğunun mensup olduğu mezheptir. Günümüzde İran İslam Cumhuriyeti'nin resmi mezhebidir. İsmaililik ve Zeydilik ile birlikte Şii meşrebinin fıkhi mezhepler biri sayılmaktadır. Tarihçe Caferilik adını fıkhı iyi bilen altıncı İmam Cafer-i Sadık'ın adından almıştır. Fıkhi mezheplerin ortaya çıkmaya başladığı Cafer-i Sadık'ın yaşadığı Hicri 2. asırda Caferilik o imamın takipçilerine verilen bir isim olarak kullanılmıştır. Kufe'de Abbasi Hükümdarı Muhammed bin Mansur Mehdi tarafından yargıçlık görevi verilmiş olan Şerik b. Abdullah, Cafer-i Sadık'ın talebelerinden Muhammed b. Muslim ve Ebu Kureybe'nin "Caferi" suçlamasıyla şahitliklerini red etmiştir.

Safevi Hanedanı

16. yüzyılda

Safevi Hanedanı

'nın İmamiye-i İsnaaşeriye’yi devletin resmi mezhebi olarak seçmesiyle Caferilik adı kullanılmaya başlanmıştır.

Afşar Hanedanı

Afşar Hanedanı

'nı kuran Nadir Şah, 1736'da Safevi döneminde tavsiye edilen Ebu Bekir, Ömer ve Osman bin Affan'ın lanetlenmelerini yasaklamış ve bunun karşılığı olarak Osmanlı Devleti'ne bir teklif sunarak Afşar imamiliğinin Caferilik olarak adlandırmasını ve diğer dört Sünni fıkıh mezhebiyle birlikte beşinci bir fıkıh mezhebi olarak kabul edilmesini önermiştir. Bunun dışında Kabe'de Caferilik adına beşinci ek bir sütun yapılmasını ve Caferilerin Mekke ziyaretlerinin serbest bırakılmasını talep etmiştir. Nadir Şah, İran dışında Irak, Afganistan ve Orta Asya'dan da ulemayı davet ederek Necef'te toplantı düzenlemiş, Osmanlı Devleti'ne yaptığı teklif burada şii ulema tarafından kabul edilmiştir. Osmanlı Devleti ise bu teklifleri İranSünnileştirme çabası olarak değerlendirerek Nadir Şah'ı övmüş ve 1746'de imzalanan Kerden Antlaşması ile ilk üç halifenin lanetlenmeleri yasaklandıysa da Caferiliğin beşinci bir fıkhi mezheb olarak kabul edilmesi red edilmiştir. Neticede Caferilik hiçbir zaman resmi sünni mezhebi olamamıştır. Şia'nın yüzde 80'i Onikici veya Caferidir. Daha çok Azerbaycan, İran, Irak ve Bahreyn'de hakim olan Şii mezhebidir. Aleviliğin, On İki İmam inancının Türk-Anadolu tasavvuf yorumu olduğu iddia edilir. İsna'aşeriyye Şii İslam inancında Ali bin Ebu Talib'in çok özel bir yeri vardır. Şii amentüsünde bulunan imamet anlayışına göre Muhammed vefat ettiğinde yerine imam olması gereken kişi Ali el-Murteza'ydı. Dolayısı ile imametin Ali'nin soyundan devam etmesi şarttır. Caferilikteki dini hukuk veya Şeriat ilkeleri, Kur'an ve Sünnetten çıkarılır. Sünni ve Şiilik arasındaki farklılık Şiiliğin Muhammed'den sonra ilk yöneticinin hem peygamberin vasiyetiyle hem de İlahi seçimle Ali olması gerektiğine inanılmasıdır. Ayrıca; # Sünni ekolden farklı olarak Muhammed'in On İki İmam kanalıyla gelen sözlerini (hadis) olarak kabul ederler. # Fıkıh usulü olarak kıyas yerine akıl'ı kabul ederek içtihad'ı önemserler. # Sünnilerin makbul halife kabul ettikleri Ebu Bekir, Ömer ibn Hattab ve Osman bin Affan kanalıyla gelen hadisleri kabul etmez, onları model almazlar. # Muhammed ve kızı Fatıma Zehra'nın yanı sıra Oniki imama masumluk ve yanılmazlık atfederler ve sadece bu grubun sözlerini ve rehberliğini dinde kendilerine örnek alırlar.

Caferi fıkıh ekolleri

* Usuli: Fıkıh usulü (fıkhi kaynak) olarak Kur'an, Hadis ve İcma'nın dışında Akıl (hikmet)'ı da kabul eder ve gaiba sırasında fakihlerin içtihadına önem verir. Günümüzde İran'da uygulanan Velayet-i Fakih sistemine yol açmıştır. * Ahbari: Peygamber ve İmamlar'ın haberlerine (söz) önem verir ve İçtihad kullanılmasını kabul etmez. * Şeyhi. == Sünnilik ile aralarında oluşan bazı farklar İbadetteki farklılıklar Caferilik'te ibadet öncesi yapılan temizlikte (abdest) ayaklar yıkanmak yerine hafif ıslak olan eller ayaklara sürülürek mesh edilir. Günlük ibadetlerden namaz Sünnilerle aynı şekilde 5 vakit kabul edilir. Ancak öğle ile ikindi, akşam ile yatsı namazları birleştirilerek ( "cem") gerçekleştirilir. Namaz ibadetinde kıyamda elleri bağlamazlar, sağ ve sol omuza selam vererek namaz bitirmezler, namaz bitiriş şekilleri farklıdır.

Evlilik

Caferilik ve Sünnilikte evliliğin pek çok kuralı ortak kabul edilmekle birlikte (karşılıklı anlaşma, hukuken tescil edilmesi vs.) Caferilerde tarafların önceden evliliklerine süre tayin ederek evlenmeleri (Müt'a nikahı) geçerli bir uygulamadır. Müt'a Nikahı tüm Sünni mezheplerce geçersiz kabul edilmektedir.

Beşte Birlik Vergi (Hums)

Sünnilerden farklı olarak Caferilerde Hums denilen gelirin beşte birinden alınan bir vergi bulunmaktadır. Zekattan farklıdır. Caferi din adamlarına göre Hums'un yarısı Peygamber soyundan gelen kimselere ve fakir, yetim olan Seyyidlere, diğer yarısı da dini bilgisi geniş olup hüküm verebilen Müctehidlere verilir. Müctehidlerin bu parayı kendisine kullanma hakkı yoktur, din yolunda harcanır.

Cafer’iyye Şiiliği'nin diğer Şiilik mezhepleri arasındaki konumu

Kaynaklar

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Caferilik
2 yıl önce

Câferîlik ya da Câʿferî düşünce ekolü, İmamiye-i İsnaaşeriye (Onikiciler/Onikicilik) islam mezhebinin temelini teşkil eden fıkıh ekolüdür. (Arapça: اثنا...

Caferilik, Alevi, Sünni, Şiilik, ,
Halvet
2 yıl önce

Dergah, Zâviye, Cem Evi / Mescid, Zikirhâne, Semahhâne, Çilehâne) Alevî-Câferîlik Alevî-Nusayrîlik Halvetiyye ^ a b Horasanlı Alevî Türkmen Pîr ve Şeyhi...

Teberru
2 yıl önce

Süfyan ve Amr bin As için de geçerlidir. İmâmet i'tikadı İsnâ‘aşer’îyye Câferîlik Alevîlik ^ Calmard, J. "Tabarruʾ (a.)." Encyclopaedia of Islam. Edited...

Şiilik
2 yıl önce

İslam dünyası içerisinde %10-15'lik bir kısmı oluşturur. Şiîlik sözcüğü, Câferîlik ile eş anlamlı olarak kullanılabilmekteyse de Şiîlik veya Şiâ, hilâfet...

Şii, İslam Şia, 12 İmam, Hz. Ali, Hz. Muhammed, İslamiyet, Mezhep, Şafilik, Sünnilik, Mezhepler, Halife, İnanç, Fikir
Ayetullah
2 yıl önce

(Arapça: آية الله; Farsça: آيت‌الله Āyatollāh), Şiîlik'te özellikle Câferîliğinin başlıca ekolü olan Usulî kolunda kullanılan bir unvandır. Şiîlik'te...

Tarikat
2 yıl önce

Babâîlik Bâbîlik Bahâîlik Barak’îyyûn Bâtınîlik Bayramilik Bektaşîlik Câferîlik Celâl’îlik Celvetilik Cerrahilik Çınarcılık Davudî İsmailîlik Dürzîlik...

Tarikat, Ahmed Er Rufai, Arapça, Galibilik, Heterodoks, Kadirilik, Mevlevilik, Murakabe, Mürşit, Nafile, Nakşilik
İmam
2 yıl önce

ataması ve azledilmesini devlet başkanı bizzat yapıyordu. Alevîlik ile Câferîlik'te ve diğer Şiâ mezheplerinde din adamı olarak imam yoktur. Bu mezheplerde...

Nusayriler
2 yıl önce

ilhak edilmiştir. Alevîlik Babâîlik Bâbîlik Bahâîlik Bâtınîlik Bektâşîlik Câferîlik Dürzîlik Hurûfîlik Işıkçılık İsmâilîlik Karmatîlik Mustâlîlik Nizarîlik...

Nusayriler, Adana, Akdeniz, Alevilik, Din, Hatay, Mersin, Suriye, Taslak, Türkiye, Yavuz Sultan Selim