Bayavşar, Beyşehir

Kısaca: Bayavşar, Konya ilinin Beyşehir ilçesine bağlı bir beldedir. ...devamı ☟

Bayavşar, Konya ilinin Beyşehir ilçesine bağlı bir beldedir. Tarihçe Oğuzların ( Türkmenlerin ) Avşar boyundandır. Bayavşar Kasabası Konya ilinin Beyşehir ilçesine bağlıdır. Beyşehir-Seydişehir yolunun üzerindedir. Kuruluşu Anadolu Selçuklularına dayanır. Kayıtlara göre 1214 veya 1216 yılında çevrede bulunan Rum köylerine Müslümanlığın tanıtılması için 7 aileden müteşekkil bir Avşar göçeri yerleştirilmiştir. Fatih Sultan Mehmet zamanında köy Avşar Beyi köyü adını taşırmış. Ancak 2. Beyazıt vakıf defterlerindeki adı BAYAVŞAR’dır. (Bayafşar olarak da geçer) Bayavşar’ın 1920 tarihinde ev sayısı 183 ve nüfus 726 kişidir. Bugün son nüfus sayımında ise ev sayısı 455 nüfusu ise 2476’dır.İstanbul çoğunlukta olmak üzere Konya,İzmir,Ankara ve Antalya gibi illere göç olmaktadır. Kasaba halkının geçim kaynağı Ziraattir.1973 yılında kurulan Seydişehir Alüminyum tesislerinde yoğun bir işçi çalışmış, sonraları fabrikanın işçi sayısını azaltması üzerine kasabadan çalışan işçi sayısı onlara(10) düşmüştür. Halkın çoğunluğu fabrikadan emekliye ayrılmıştır. Genç nüfus göçe meyilli olduğu için kasaba sanki emekliler kasabasıdır. Kasaba çiftçiliğinin yanında hemen her ailede çorapçılık yapılmaktadır. İstanbul’daki çorap fabrikalarının hatalı imalatları kasabaya gelir, tamir edilir, dikilir, ütülenir, etiketlenir ve müşteriye toptan satılır. Türkiye’nin çoğu yöresinde Bayavşar’da çorap yapıldığı bilinir. Bu sebeple müşteri kasabaya gelir ve toptan çorap satın alır. Bayavşar 20 Kasım 1998 tarihinde kasaba olmuştur. Bayavşar Belediyesi 18 Nisan 1999 seçimlerinde ilk Belediye Başkanını seçmiş yeni bir belediyedir. Beyşehir Organize Sanayi Bayavşar Belediyesi Mücavir alanı içerisinde olduğu için gelişmeye açık bir kasabadır. BİTKİ ÖRTÜSÜ Ardıç ve Meşelik bölgeleri yoğun olup bölge daha çok ekili alanlardan oluşmaktadır. ————————————————————— NÜFUSU 467 adet mesken mevcuttur. Daha çok yaşlı ve emeklilerden oluşmakrta olup bölge büyük oranda göç vermektedir. Yeni yapılan fabrikalar ve organize bölgesi ile bu sürecin önüne geçilebilecektir. ————————————————————— EĞİTİM DURUMU Kasabamız insanının eğitim durumu yüksek olup halen yüksek öğrenim gören birçok öğrenci mevcuttur.Bunların yanında kamunun ve özel sektörün çeşitli bölümlerinde görev yapan fazla sayıda eğitimli insanımız mevcuttur. ————————————————————— KÖY ARAZİSİNİN GENEL KULLANIMI 24 bin dekar arazisi olan kasabamızın 1/3 lük kısmı meşelik ve ardıçlık bölümden oluşmakta olup diğer bölgeler ekim alanlarından meydana gelmektedir. ————————————————————— TARIM FAALİYETLERİ Bölgemizde genellikle kuru tarımla uğraşılmakta olup ağırlıklı olarak buğday, arpa ve nohut ekilmektedir. ————————————————————— HAYVANCILIK FAALİYETLERİ Kasabamızda ufak çapta büyükbaş hayvancılık yapılmakta olup 1000 kadar küçükbaş (koyun) hayvan yetiştirilmektedir. ————————————————————— ULAŞIM Beyşehir'e 12km, Seydişehir'e 15km mesafede olup, yeni açılan yoldan Konya 78km mesafededir ve yaz kış ulaşım sorunu bulunmamaktadır. ————————————————————— KÜLTÜREL FAALİYETLER Belediyemiz tarafından geleneksel olarak düzenlenen herhangi bir etkinlik olmamakla birlikte, belediyemizin katkıları ile her yıl kesilen bir büyükbaş hayvan ile yenilen yemekle beraber yağmur duası etkinliği Peygamber Efendimizin doğum günü münasebeti ile geleneksel hale gelen kutlu doğum haftası düzenlenmektedir. ————————————————————— -DEĞİŞİM SÜREKLİLİĞİ Kasabamızın değişimi ağırlıklı olarak belediyecilik hakkını elde etmesi ile kanıtlanmıştır. Beledi olduktan sonra başlayan değişim ve gelişim günümüzde de hızlı bir şekilde devam etmektedir.Yoğun bir sanayileşme ile birlikte düzenli yapılaşmada başlamıştır.Ancak kasabamızın çehresinde olan bu değişim ne yazıkki insanlarımızda olmamış, bu gelişim ve değişime ayak uyduramayan insanımız hala ilkel birçok inanç sistemini benimseme yolunu terk etmemektedir.Ama umudumuz gençlerimizdir.Bayavsar bu potansiyeliyle coğrafik konumunun sağladığı avantajlada yakın dönemin parlayan yıldızı olmaya en büyük adaydır. Kültür Oğuz beyden, karamanaoğullarına avşar tarihi.....Avşar boyunun adı Kaşgarlı Mahmut (XI. yy) ve Fahrettin Mübarek Şah (XIII yy) listelerinde Afşar; Reşidüddin (XIV. yy başı) ile ona dayanan Yazıcı-oğlu (XV. yy) ve Ebulgazi Bahadır Han (XVII. YY) listelerinde Avşar olarak geçer. Moğol istilasından önceki Vakayinamelerde de Avşar şeklinde rastlamak mümkündür. XIV ve XVII. Yy Anadolu;da her ikisi de görülmekle beraber Avşar adı daha çok yaygındır ve telaffuz şekli zamanımızda ülkenin her yerinde Afşarın yerini almıştır. Buna karşılık XVI. Yy ;dan beri İran kaynaklarında Afşar şeklinde yazılır ve halen de bu boya mensup oymak ve köylülerce Afşar olarak söylenir. Kaşgarlı Mahmut kabile olarak diğer Oğuz boyları ile birlikte 6. sırada Afşar olarak bahseder. Reşidüddin;e göre Avşar, hükümdar çıkarmış 5 boydan (diğerleri Kayı, Yazır, Bey dili, Eymür. Bunlardan sadece Eymür Üç-Ok lardandır) birisidir. Manası ise çevik ve vahşi hayvan avına heveslidir. Buna göre av kökünden ( - ş - ar ) ekleri ile meydana gelmiş olması gerekir. Biz böylece Avşar isminden geldiğini kabul etmiş oluyoruz ki, söyleyiş ve anlama bu yöndedir. Burada bir hususu belirtmekte fayda vardır. Eski Türkçe(f,v) sesleri yoktu ve Türkçe kökenli kelimelerde bu sesler (p,b) sesleriyle karşılanıyordu. (eb-ev, bermek-vermek, bar-var, öpke-öfke vb..) Bu sebeple Afşar/Avşar adı gerçekte Abşar/Apşar şeklinde olmalıdır. Avşar adının kaynağı olan (av) sözünün aslı da (ab/ap) olmalı. Aparmak fiilinin anlamı da bu görüşü desteklemektedir. Bu açıdan bakınca Afşar ismine ilk defa M.Ö. 500;lü yıllarda rastlanmaktadır. Artvin;in Hopa İlçesi;nin yerinde bulunan kasaba ve yakınındaki ırmak bu dönem yazarlarınca Absaros diye tanıtılmıştır. M.Ö. 508-500 yıllarında kitabını yazan Skylax buradaki kasaba ve ırmağı Apsaros, M.S. 79;da ölen Plinius Absarus, M.S. 131;de bölgeyi gezen Arrianos Apsaros diye tanıtır. Yunanca;da (c,ç,ş) sesleri olmadığından dolayı ve tekil belirten ;son ekini çıkarınca bu kelimenin en eskiden Apşar diye söylenen Boz ok kolu Avşar olduğunu anlıyoruz. Aynı yıllarda çevre yer isimleri arasında Karkın;et (Karkın boyu), Azgur (Yazgur=Yazır boyu), Tumanis (Tuman=Duman), Kalarç;et (Kalaç=Halaç boyu), Paçan;k (Peçenek boyu) gibi yer adlarının bulunması dikkat çekicidir. Görüldüğü üzere Avşar adının manası hakkında çeşitli görüş ve açıklamalar var. Anadolu halk ağzında ise Avşar kelimesi değişik anlamlarda kullanılıyor. Afşar : 1. Bir şeyin zıddı, aksi (Eskipazar - Çankırı). 2. Çabuk iş gören, çevik (Lice, Hani ; Diyarbakır, Sivas, Ereğli, Ilgın, Haremi Yörükleri ve Aziziye ; Konya). Afşarı / Afşar : Bel bıçağı, kama, ucu sivri bıçak (Iğdır köyleri). Afşarsız : Gelişigüzel (Bahçeli, Bor - Niğde). Avşar : 1. Cuma günü (Çaltı-Gelendost - Isparta). 2. Bir Oğuz Boyu (Pınarbaşı - Kayseri; Kadirli, Kozan, Saimbeyli - Adana). 3. Süvari jandarma (KONYA-Hadim Avşar.Bereketli, Tavas - Denizli, Artova, Dodurga, Zile, Çamlıbel ve köyleri - Tokat, Çakırlar - Konya). Afşarlar, Orta Asyada iken, Dede Korkut destanlarında Oğuzeli diye geçen Sir-Derya bölgesinde yaşamışlardı. Büyük göç ile birlikte Huzistan yoluyla bir grup da Irak, Suriye yoluyla Anadolu'ya gelmişler, bu arada İran, Irak Suriye, Afganistan ve Azerbaycan'a da yayılmışlardır. Afşarlar, Oğuz'un öteki torunları Kınıklar ve Kayılar gibi devlet kurmuş, büyük hükümdarlar ve sülaleler yetiştirmişlerdir. Karamanoğulları, Akkoyunlular, Aksungurlular, Özeroğulları, Sırkıntıoğulları, Karsantıoğulları, Küçük Ali Oğulları ve Kozanoğulları gibi, Afşarlardan kurulu, ya da onların güçlü desteği ile yaşamış sülaleler de bulunmaktadır. Önceki inçlarıla İslamın değişik mezhep ve anlayışlarını harmanlayan avşarlar Türkmenlerdir. Gazneli Mahmut zamanında Oğuzlar'a Türkmen denmeye başlanmıştır. Afşarlar Türk tarihinin farklı aşamalarında kendilerinden söz ettirmişlerdir. Bu aşamalar aşağıdaki maddelerde toplanabilir. Anadolu coğrafyasında; Musul Atabeyleri diğer adı Zengiler Musul ve Halep yöresine egemen olmuşlardır. Şumlaoğulları İran'ın Huzistan bölgesinde hakimiyet kurmuşlardır. Karamanoğulları Beyliği Avşar boyunun Karamanlı kolundandır. Alaiye Beyliği Karamanoğulları sülalesinden gelen beyler tarafından kurulmuştur. Germiyanoğulları Beyliği (Alişiroğulları diye de bilinir) Malatya yöresinden Kütahya'ya gelerek yerleşmişlerdir. İnançoğulları Denizli yöresinde kurulmuştur. Dulkadiroğulları Son yapılan tetkiklere göre Avşar boyuna mensupturlar. Aydınoğulları Beyliği Avşar olabileceği düşünülür. (Osmanlı arşivlerinde Aydınlı aşireti, Avşar olarak kayıtlıdır) Saruhanoğulları Beyliği Avşar boyunun Saruhanlı kolundandır. Sevindik Han Beyliği Erzurum-Kars civarında kurulmuştur. İran coğrafyasında; Nadir Şah ve İran'da Avşar Devleti. Safeviler devrinde, Fars ve Huzistan’da ki Avşar oymaklarından bir kısmının Azerbaycan ve özellikle Urmiye havalisine gelip yerleştikleri tahmin edilmektedir. Afşarlar Safevi devletini kuran 7 Türk kabilesinden biridir. Horasanda ki Afşarların Kırklu oymağına bağlı Nadir Şah’ın Azerbaycan tarihine çok önemli katkıları olmuştur. [1] Afşar hanedanlığı Nadir Şahöldürüldükten sonra zamanla karışıklıklar içinde yok olmuştur.[2] Karabağ Hanlığı Civanşir Avşarları tarafından kurulmuştur. Urmiye Hanlığı Urmiye, halen İran'da "Avşarların şeheri" diye bilinir. Erdebil Hanlığı Beyliğin kurucuları Saruhanbeyli Avşarlarıdır. Avşarlar; nihayet, 18. yüzyıl ve 19. yüzyılda ve özellikle Anadolu'nun güney bölgelerinde Bozdoğan, Melemenci, Sırkıntı, Kırıntı, Karsantı, Cerit gibi Türkmen boylarıylaOsmanlı Devleti'nin iskan politikasına karşı Dadaloğlu tarafından ölümsüzleştirilmiş direnişleri ile de kendilerinden söz ettirmişlerdir. Anadolu Avşarları'nı iki gruba ayırmak mümkündür. Birinci grup, Selçuklular zamanından itibaren Anadolu'nun çeşitli illerine dağılmış, çok eskiden yerleşik hayata geçmiş olan gruptur. Karamanoğulları gibi. İkinci grup ise, 1865 yılına kadar, güney Anadolu'da göçebe hayat sürmekte iken, bu tarihten sonra yerleşik hayata geçen Afşarlardır. Türklerin tarihi coğrafyası içinde pek çok yer bu ismi taşımaktadır. Ayrıca yaygın bir soyadı olarak günümüze kadar gelmiştir. Balkanlar'da da Avşar boyuna mensup insanlar vardır.Bu aileler Karamanoğulları Beyliğinin Osmanlı tarafından ortadan zorla kaldırılmasıyla birlikte 15. 16. 17. ve 18. yüzyılda sürgün yoluyla Konya,Karaman,Adana,Mersin, Yozgat ve Sivas civarından gönderilip toplu şekilde yerleşmişlerdir.Bulgaristan'da Kırcaali ve Hasköy bölgesinde toplu, Makedonya, Kosova yine Bulgaristan'da Deliorman veYunanistan'da Dimetoka civarında dağınık şekilde yaşarlar.Buralarda yaşayanlar arasında alevi inancını sürdürenlerde vardır. Anadolu'daki en güçlü Türkmen aşireti olduğu ve Devlet yönetmiş sayılı aşiretlerden olduğu kayıtlarda yer alan Afşarlar (Avşarlar), İran Devletinin başına Safevilerden sonra geçen ikinci Anadolu kökenli Türk-Alevi-İslam Aşiretidir. Sonuçta Oğuz boylarından biri olan ve Anadolu'nun Türk-İslamlaştırılmasında büyük rol oynayan ancak islamı hiç bir zaman arap emevileri gibi algılamamış tarih boyunca buna karşı durmuşlardır. Bu aşiret geniş bir bölgenin tarihinde belirleyici unsur olmuştur. Coğrafya İklim Köyün iklimi, karasal iklimi etki alanı içerisindedir. İç Anadolu bölgesinin iklim özelliklerini taşır. Yazları kurak ve sıcak kışları soğuk ve yağışlı geçer. == Ekonomi ŞİİRLERDE BAYAVŞAR {| class="wikitable" width=200 ! colspan=2 |Yıllara göre köy nüfus verileri |- | align="center" | 2010 | align="right" | 930 |- | align="center" | 2008 | align="right" | 1101 |- | align="center" | 2007 | align="right" | 1070 |- | align="center" | 2000 | align="right" | 2457 |- Avşarım güzel köyüm, Gurbettekiler için özel köyüm, Gençlerin taksi ile, Yaşlıların bastonla gezer köyüm. Dağlar arasında bir incisin, Köyler arasında birincisin, Gençlerini eğitip okutmada Türkiye'de sen öncüsün. Köyüm sen ne güzelsin Sen de bizleri özlersin, Turistler gelip seni görse, Marmaris'e Miami'ye değersin. Dedi kodusu çoktur derler Kendisi iyi ama insanı yaramaz derler Yine de avşar elleri bu eller http://wikimapia.org/#lat=37.5805944&lon=31.8009245&z=17&l=36&m=b == Dış bağlantılar == * SİNAN DEMİRÖRS * YerelNET * BAYAVŞAR BELEDİYESİ

Kaynaklar

Vikipedi

Mehmet - 3 yıl önce
Türkiye'nin kurucusu devletin e bağlı bir milletiz herşeyi devletten beklemeyen tek milletiz

Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.