İstanbul tarihinde Balat`ın özel önemi, İspanya`dan gelen Yahudilerin burada yerleştirilmesi ve yakın zamanlara kadar buranın başlıca Yahudi mahallesi olarak varlığını sürdürmesidir. İspanya`da Engizisyon`dan mustarip Sefardim kolundan Yahudiler II. Bayezid`in davetiyle İstanbul`a gelmişlerdi. 15. yüzyıldan itibaren İstanbul`un Musevi cemaati Balat`ta ve Haliç`in karşısında Hasköy`de oturmuştur.Ortaylı, İlber. ``İstanbul`dan Sayfalar``, İstanbul: Ocak, 2007, Alkım Yayınevi, s. 149.Yahudi evlerinden günümüze kalan örnekler mahallenin içlerine doğru çoğalır. Bunlar genellikle üç katlı, dar cepheli, ikinci ve üçüncü katlarında cumba gibi çıkmaları olan binalardır.
Eski Balat kapısından içeri girildiğinde sağ tarafta Yanbol Sinagogu, az ilerisinde de Makedonya`nın Ohri kasabasından gelen Yahudilerin yaptırdığı Ahrida Sinagogu bulunur. Balat`ın en eski sinagogunun burada olduğu sanılmaktadır ancak bugünkü yapı 19. yüzyıl ortalarından kalmadır.
Balat Yahudileri 1950`lerden itibaren İsrail`e göçmüşlerdir. Kalanlar da şehrin başka semtlerine taşındıklarından Balat`ta çok az sayıda Yahudi kalmıştır. Semtte ayrıca Ayios Strati Ortodoks Kilisesi bulunur. Semtteki başlıca cami Mimar Sinan`ın eseri olan Ferruh Kethüda Camii`dir. Caminin az ilerisinde ise aslen bir Rum Ortodoks kilisesi olan ama 1629`da Ermeni-Gregoryen cemaatine verilen Surp Hreşdegabet Kilisesi bulunur.Ortaylı, İlber. ``İstanbul`dan Sayfalar``, İstanbul: Ocak, 2007, Alkım Yayınevi, s. 153.
Kaynak
- Kitap belirt| son =Belge | ilk =Murat | yazarurl = | yardımcıyazarlar= | yıl =2000 | başlık =İstanbul Gezi Rehberi | yayımcı=Tarih Vakfı Yurt Yayınları | yer=İstanbul | id =ISBN 975-333-002-2