Baharlar, Tavas

Kısaca: Baharlar. İlçe merkezine 25 km uzaklıkta olup, adının aynı adı taşıyan bir aşiretten kaynaklandığı söylenmektedir. ...devamı ☟

Baharlar, Tavas
Baharlar, Tavas

Bilgikutusu Türkiye belde
|isim = Baharlar 
|harita2 = 
|harita2 boyut = 250px
|harita2 açıklama = 
|harita1 = 
|harita1 boyut = 
|harita1 açıklama = 
|harita = Denizli_Turkey_Provinces_locator.jpg
|harita boyut = 250px
|harita açıklama = Türkiye`de yeri
|yüzölçümü =
|rakım = 1020
|nüfus = 1573
|nüfus yoğunluğu = 
|nüfus_ref = 
|nüfus_itibariyle = 
|alan kodu = 0258
|posta kodu = 
|bölge = Ege
|il = Denizli
|ilçe = Tavas
|Belediye Başkanı= 


İlçe merkezine 22 km uzaklıkta olup, adının aynı adı taşıyan bir aşiretten kaynaklandığı söylenmektedir. Batı Anadolu`da iskan eden ``BAHAR, BAHARLAR`` cemaatinin köyün adı ile bir ilgisi olduğu düşünülebilir.

COĞRAFİ DURUMU



a) Komşuları : Kasabanın kuzeyinde Keçeliler, Tavas köyü ; doğusunda Ulukent, Tavas kasabası ; güneyinde Yeniköy bulunmaktadır.

b)Yeryüzü şekilleri , madenleri ve yer altı kaynakları: Kasabanın, Tavas Ovası`nda bulunan kısmı düzlük iken yerleşim yerleri engebeli arazidir.Yer altı kaynağı olarak kömür madeni tespit edilmiş ama işletilmemektedir.

c) İklimi,iklimin günlük hayata etkileri: Kasabada Akdeniz iklimi görülmektedir.Fakat kışları kar yağışı ve don olayları görülmektedir.Yazları ise sıcak ve kuraktır.

d) Toprak ve ekime elverişliliği , yanlış tarımsal uygulamalar: Ekime uygun 10.000 (on bin) dönüme yakın arazi vardır.Bu topraklar kireçli ve humuslu olmak üzere iki türdür.Arazinin bazı yerleri sulanabilir özelliktedir. Tütün ekilen fakat sulanamayan yerlerde su motoruyla ve su tankerleriyle sulanmaktadır. Toprak traktör yardımıyla işlenmektedir.Traktörün giremediği yerlerde ilkel tarım aletleri kullanılmaktadır.Hasat zamanı biçer-döver ve patos makineleri kullanılmaktadır.Arazi genelde ova olmasına rağmen köye yakın yerlerde eğim artmaktadır.

e) Akar ve durgun suları , sulardan yararlanma durumu: Kasabada ırmak,çay ve artezyen yoktur.Halk su ihtiyacını su kuyularından karşılamaktadır. Ayrıca kasabanın dışındaki artezyenlerden su tankerleriyle taşınarak ihtiyaç giderilmektedir. Köy kasaba olduktan sonra 1993`de içme suyu şebekesine kavuşmuştur. İçme suyu sağlıklı ve yeterli durumdadır.

f) Mesire yerleri ve tabii güzellikleri , buraların değerlendirilmesi: Mezarlığa yakın Karaltı mesire yeri vardır.Tabii güzelliği mükemmeldir,Fakat mesire yeri olarak imar edilmiş herhangi bir yeri yoktur.

TARİHÇESİ

Adını nereden aldığı: Bundan 200 yıl kadar önce buraya yerleşen Yörük`ler baharı burada, kışı Muğla`da geçirirlermiş.Baharları buraya geldiklerinden çevre köyler “BAHAR YÖRÜKLERİ” demeye başlamışlardır.Ve zamanla buralara yerleştiklerinden köyün adı “BAHARLAR” olarak kalmıştır. Bundan 200 yıl kadar önce Keçelioğlu ve Karaçalıoğlu adlı iki Yörük obası Muğla dolaylarından gelerek buralara yerleşmişlerdir. Bugünkü Keçeliler Köyü`ne “Keçelioğlu” Baharlar`a ise Karaçalıoğlu yerleşmiştir. Böylelikle büyük bir köy meydana gelmiştir. Çevrede tarihi eser bulunmamaktadır.Tarihi eser konumundaki tek yapı ; Denizli-Muğla anayolundan kasabaya ayrılan kavşaktaki Bulla Çeşmesi söylenebilir

Karakoyunluların Baharlı Oymağının Denizli Bölgesine gelişi Buldan ve Milas tarafından olmuştur.

Baharlara yerleşen ilk topluluk Milas`tan gelip İlkbahar mevsiminden yaz sonuna kadar şu anki kasabamızın bulunduğu yere geliş-gidiş yapmışlardır. Bu çevreye daha önce bunlardan başka gelen yoktur. Bu bahar ve yaz aylarında gelip giden Baharlı oymağı zamanla köyün bulunduğu yeri yerleşim mekanı olarak seçmiştir. Araştırmalara göre daha önce köyümüze gelen yörüklerin bir kısmının kardeşleri Milas`ta kalmışlardır. Kasabamıza ilk yerleşen Kara koyunlu` ların Baharlı oymağından olması nedeniyle, zamanla Bu “Baharlar” olarak söylene gelmiştir.

Diğer Bir rivayete göre, bu yörükler Bahar aylarında gelip gittikleri için Kasabamıza Baharlık denilmiş ve bu baharlık kelimesi, “BAHARLAR” olarak söylene gelmiştir.

YAŞAYIŞ

a) Ev yapıları ve iç tezyinatı , evlerin sağlıklı olma ve aileye yeterlilik durumu:.Ailenin maddi imkanlarına göre ,altı ahır üstü ev olarak kullanılan iki katlı yapılar ve tek katlı müstakil evler de bulunmaktadır.Yeni yerleşim yeri olan Muğla-Denizli yolu çevresine yerleşen halk,üç-beş katlı modern yapılar inşaa etmektedirler.Burası,kasaba halkının dışında başkalarının da beğenisini kazanmakta ve bu nedenle arsa fiyatlarıda oldukça yükselmiştir. Kasaba halkının büyük çoğunluğu ev ve çevre temizliğine büyük önem verir.Evlerde bir zamanlar şark köşesi usulü düzenlemeler yer alırken günümüzde misafirperverliğin en iyi örneğini göstermenin gayretiyle son model mobilyalarla donatılmış misafir odaları tahsis edilmektedir.Eski yapılarda misafirler için tahsis edilen odalar bulunmadığı gibi aile bireyleri için de özel odalar yoktu.Zaten yapılar iki odadan ibaret idi.Oturma,yatma,misafir ağırlama bu iki odada yapılıyordu.Günümüzde bu yapı anlayışı tamamıyla değişmiş,modern topluma ayak uydurmaya çalışılmaktadır.

b) Aile tipi ve aile nüfus sayısı ortalaması,evlenme adetleri ve yanlışlıkları:Kasaba`da genelde geniş aile tipi vardır.Çekirdek aile tipi de vardır.Ama yaygın değildir.Yaşlanan anne-babaya genellikle en küçük erkek evlat bakmaktadır.

c) Komşuluk münasebetleri,yardımlaşma ve imece: Kasaba`da komşuluk ve yardımlaşma ilişkileri gayet gelişmiş durumdadır. Ancak tütün işlerinde amele tutulmakta ve yövmiyeli işçiler çalıştırılmaktadır.

d) Nüfusu (kadın , erkek , okula gidenler , gitmeyenler.): 1985 Yılında yapılan genel nüfus sayımında 1090 kadın ve 950 erkekle toplam nüfus 2040 kişi olarak tespit edilmiştir.400`e yakın hanede toplu aileler yaşamaktadır.1992 yılında kasaba yapılan köyümüzde 2000 yılında yapılan nüfus sayımına göre 1573 kişi yaşamaktadır.

e) Gelenek ve görenekleri (inançları , batıl itikatları , ibadetleri , törenleri , büyük - küçük ilişkileri): Kasabamız ahalisi Müslüman olup başka din ve inanışta kimse yoktur.Kasaba`da batıl inanç yoktur.Kasaba halkı tabulara karşıdır.Her türlü düşünce ve gelişmeye açıktır.Kasabalılar her yıl Yeniköy yakınlarındaki dağda bulunan bir din büyüğünün (Eren) mezarına ziyarete giderler.Orada Allah için kurban kesip yerler ve fakirlere dağıtırlar.İhtiyaçları için ALLAH`a dua ederler.Kasaba`da yaşayanlar arasında büyük-küçük ilişkisi gelişmiş durumdadır.Küçükler büyüklerine karşı saygılı,büyükler de küçüklerine karşı sevgili davranırlar.Otobüste olsun evde olsun büyüklere yer gösterilir.

f) Giyimleri (günlük,folklorik,resmi): Kasabalı hanımlar ve kızlar genellikle iş kıyafetleriyle dolaşırlar.Misafirliğe giderlerken Daha güzel elbiseler giyerler. Kadınları ise genellikle baş örtülüdür.Folklorik kıyafetleri ise; üç etek, peştamal, bez ayakkabı, fes, yelek, cepken, eşarp, zeybek elbisesi gibi giyecekleri kullanırlar.Kasabalı, memur değilse normal pantolon ,gömlek, ceket ve muştalı şapka giyerler.

g) Atasözleri ve deyimleri: Kasabaya has bir atasözü ve deyim yoktur.

h) Mahalli oyunlar ve türküleri: Kasabaya has oyun ve türkü de yoktur.

ı) Masal , hikaye , efsane ve destanları: Kasabaya özgü masal hikaye efsane ve destan bulunmamaktadır.

i) Boş zamanlarını nasıl değerlendirdikleri,günlük yaşayış, kötü alışkanlıkları:Kasabalının yaz aylarında boş zamanı yoktur. kış aylarında ise hayvan bakım işleri bittikten sonra köy kıraathanesine gidip sohbet edip,kahve oyunları oynarlar.Bunun dışında kasabalının kötü alışkanlığı pek yoktur.İş yaparken “birimiz hepimiz için,hepimiz birimiz için” anlayışıyla hareket eder.Bu anlayış halkın dayanışma gücünü ortaya koymaktadır.

j) Sağlık durumu , yaygın hastalıkların sebepleri , yanlış tedavi yöntemleri: Kasabada yaygın hastalık yoktur.Yanlış tedavi yöntemleri de uygulanmamaktadır. Kasabalı rahatsız olduğunda, kasabada bulunan bir doktor,bir ebe , bir hemşire ve bir hizmetliyle hizmet veren Sağlık Ocağı`na gidip tedavi olurlar.

k) Günlük beslenme alışkanlıkları:Halk erken kalktıklarından, günlük düzenli olarak beslenmektedir.Yiyecekleri ;hayvan ürünleri, kuru yiyecekler ve sebzelerdir. Meyve olarak ise elma ,portakal,mandalina yazları kavun, karpuzdur.

l) Yol durumu , ulaşım vasıtalarının çalışma durumu: Kasaba ilçe merkezine 20 km. ve il merkezine 68 km. uzaklıktadır.Kasaba Denizli-Muğla karayolundan 4 km. içeridedir. Kasabanın yolu 1988 yılında asfaltlanmıştır. Ulaşım sorunu yoktur.Köyde, kasaba olduktan sonra iki adet küçük otobüsle ilçeye ve bir otobüsle ile ulaşım sağlanmaktadır.

m) Yönetici - halk münasebeti:Halk yönetici olarak görülen Belediye Başkanı, Okul Müdürü ve Muhtara karşı gayet saygılıdır.Şimdiye kadar bir saygısızlık örneği görülmemiştir.Yöneticilerde ahaliye karşı saygılı ve sahipkardır.

n) Okulla olan münasebetleri , okulun tarihçesi , okul görevlilerine ilgi:Kasabalı, okula karşı çok iyidir.Okul Müdürü ,öğretmen ve okul hizmetlilerine karşı ilgili ve itaatkardır.Okuldan bir istek olduğunda, gücü oranında, yerine getirmektedir. Okul 1948 yılında devlet-köylü işbirliği ile yapılmıştır.yedi dershanelidir.Ancak 1987-1988 eğitim-öğretim yılında ortaokulun hizmete açılmasıyla 3 dershanelik bölümü ortaokula verilmiştir.1992`de okulun adı Baharlar İlköğretim Okulu olarak değişmiştir. 1989-1990`da iki katlı bir ek bina yapılmış olup 13 derslik eğitim-öğretime açılmıştır.Okulda 2003-2004 Eğitim-Öğretim yılında, 205 öğrenci 10 (on) öğretmen eşliğinde eğitim görmektedir.Okulda ana sınıfı da bulunmaktadır.

o) Okulun çevrede bıraktığı etkiler.(olumlu - olumsuz):Okul çevrede olumlu bir etki bırakmıştır.Okuldan mezun olanlar topluma daha faydalı olmakta, ayrıca memur olanlar okumayı özendirmektedir. Halkın okul hakkındaki görüşleri gayet olumludur.

ö) Yöreye getirilmiş devlet hizmetleri ve halkın bunlardan faydalanması: Devlet kasabaya İlköğretim Okulu ve Sağlık Ocağı yaptırmıştır.Halk bunlardan güzel bir şekilde yararlanmaktadır.

p) Yerin dış dünya ile ilişkileri,uzak yörelerle ilişkiler,gurbetçilik,beyin göçü: Kasabalının bir kısmı Avrupa`ya işçi olarak gitmiştir.Ayrıca Denizli ve İzmir gibi şehirlere çalışma amaçlı gidilmektedir. Beyin göçü de yapılmaktadır.Çünkü Kasabada değerlendirilecek imkan yoktur.

EKONOMİK HAYAT

a) Geçim kaynağı ürünler , günlük tüketilen ürünler: Kasabalının geçim kaynağı Tarım ve hayvancılıktır. Tahıl ve türleri her ailenin ilgilendiği ekim işleridir.Aileler ihtiyaçlarından fazlasını satarlar. Sanayi ürünü olarak tütün üretilmektedir.Tütün başlıca geçim kaynağını oluşturur. genellikle B grad tütün ekilir. Tütünler genellikle tüccarlara satılmaktadır.

Ayrıca arpa,yulaf ve fiğ gibi yem bitkileri de yetiştirilmektedir. Kasaba halkı kendi ihtiyacını karşılayacak kadar sebze de yetiştirmektedir.Bunlar Lahana,pırasa,fasulye,turp,soğan,patates,ıspanak v.b. Meyve olarak elma,armut,erik,ayva,iğde,kavun ve karpuz yetiştirilir.Orman geliştirilmekten ziyade yakacak ve zati ihtiyaç için bilinçsizce tüketilmektedir. Eskiden köy içlerine kadar sokulan çam ağaçları kesile kesile köyün 20 km. uzağına kadar çekilmiştir.

Marangozluk ve yapı ustalığı gelişmiştir. Her türlü inşaat yapılmaktadır.

b) Yetiştirilen hayvanlar ve miktarları , hayvanlardan yararlanma durumu: Kasabada her ailenin bir ya da daha fazla ineği vardır.Ayrıca tavuk,hindi gibi kümes hayvanları ve koyun keçi gibi küçük baş hayvanlar da beslenir. İnek bakımından elde edilen süt, kasabada kurulan kooperatif de toplanmaktadır. Hayvan üretiminde modern yöntemler fazla kullanılmamaktadır.

c) Dışarıya sattığı ve aldığı eşyalar: Kasabalı dışarıya hayvan ve hayvan ürünleri ile tütün satmaktadır. Dışarıdan da değişik ev eşyaları ile kasabada yetişmeyen sebze ve bitkiler satın alınmaktadır.Saman ve hayvan gübresi satmakta, sun`i gübre almaktadır.

d) Topraklı ve topraksız aileler: Kasabalının hepsinin, az veya çok arazisi vardır. Topraklı aileler arazilerinde tarım faaliyetleri yapmakta olup topraksız aileler hayvancılıkla ve ırgatlıkla geçimini sağlamaktadır.

SOSYAL DURUMU

Ahali sürekli çalışmakla meşguldür. Tütün,ekin,pamuk,çapa,dokuma derken boş vakitleri yoktur.Ancak genç kızlar açılacak bir kursla değişik konularda eğitilebilirler. Son zamanlarda halkın ilçede çalışma isteği hızla artmaktadır. ..Kasabada elektirik 1979 dan beri vardır.Birçok evde televizyon bulunmaktadır. 1988`de çocuklarda kızamık salgını görülmüştür.

YEMEKLERİMİZ

Baharlar halkının kendine has yemeği İstanbol aşı` dır.

Baharlar halkının kendine has tatlısı (Yörük tatlısı) veya Sareli `de denilir.

Yapılışı: Yufka açılıp açılan yufkanın içine ceviz ve fıstık sarması doldurularak yuvarlak sinüs haline aldırılır. Ve tepsinin içine yuvarlak halde dolandırılıp üzerine çiçek yağı eklenerek ateş üzerinde pişirilip daha sonra; şerbetlenip yenilir.

KARADEDE ŞÖLENİ

Baharlar Kasabası`nda yaşayanlar yaklaşık 220 yıldan bu yana Karadede türbesinde dua ediyorlar ve ardından da oğlak kebabı çevirmesi yaparak yiyorlar.



BENİM KÖYÜM

Dağlarında keklik öter

Ovasında tütün biter,

İnsanları çok çok güzel

Bir başkadır benim köyüm.

Atam gelmiş oba kurmuş,

dedem doğmuş yuva kurmuş,

Babam doğmuş mekan kurmuş,

Ne güzeldir benim köyüm.

Dağı taşı cennet olan,

Yamaç bayır çiçek kokan,

Çimenlerle dolu olan,

Yemyeşildir benim köyüm.

Üç asırlık çınarı,

Hazin akan pınarı,

Keçeli dede`nin hayratı,

Ne güzeldir benim köyüm.

Gülay KEÇELİOĞLU

BAHARLAR KASABASI

Baharlar`a güneş ufuktan,

Yavaş yavaş yükseliyor,

yemyeşil dağlarında,

Kuş sesleri çınlıyor.

Beyaz pembe kırmızı,

Çiçek açmış dağlarda,

Kelebekler rengarenk,

Dolaşıyor havada

Horozlar ötünce hemen,

Herkes işine koşuyor,

O ıssız sokaklar,

Çocuklarla coşuyor.

Bir başkadır tabiatı,

Yazı, kışı, baharı,

Kadın, erkek, genç, yaşlı,

Çalışkandır Baharlar halkı.

Aliye KEÇELİOĞLU

Tavas belde ve köyleri

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.